Vaccination..

Armani__

Trådstartare
Hejsan!

EN häst i stallet är inte vaccinerad, eftersom de som har honom på foder vill inte lägga ut för mycket pengar på honom eftersom de bara ska ha honom till sommaren.
Han är aldrig vaccinerad, ens av sin ägare.

Våra andra hästar är vaccinerade, men om denne häst skulle bli sjuk eller smittas av en smitta, vad skulle du hända med våra? Får de vistas bland andra hästar ändå eller hur fungerar det? Kan de vara smittbärande ändå?

Klandrar inte dem så eftersom jag förstår att de inte vill lägga ut för mycket pengar på en häst som de endast ska ha på foder september till juni ungefär, men det är för min egen skull jag vill kolla upp hur detta fungerar.

Kom och tänka på det idag när jag var ute och red. Tack så länge!

Sv: Vaccination..

Här finns info om Hästinfluensa. Rekommenderar SVAs hemsida för att läsa om det mesta : )
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=712

Även om era hästar inte blir sjuka kommer ju stallet behöva isoleras vilket är ganska besvärligt..
SÅ dyrt är det väl ändå inte att vaccinera så att de inte kan lägga ner de slantarna, då ska man inte ha en häst alls..dålig stil av dem..

ALLA hästar blir sjuka men en ovaccinerad blir MERA sjuk än en vaccinerad. (eller ja vissa klarar sig väl men en vaccinerad häst kan bli sjuk precis som en ovaccinerad men det syns mest på den som är ovaccinerad)

många stall har som krav liksom på tävlingar att hästen ska vara vaccinerad...

det är ju för både den hästen och andras välmen...:bow:

skulle aldrig tänka så att man bara ska ha hästen ett tag...
då får man väl ta det med ägaren till hästen och göra upp...
men vaccineras tycker jag att alla hästar ska oavsätt om man bara har den som kompis eller tävlingshäst:bump:

Tycker det är dåligt att man inte vaccinerar! så jävla dyrt är det inte och kan man inte se till hästens bästa ska man inte ha häst! Sen kan de ju drabba er andra också!!!

Tar man en häst på foder skall man väl göra det bästa för den även om det inte är ens egen eller:mad:

Man måste inte vaccinera sin häst. Se på landets travhästar, de lever trots att de inte är vaccinerade allihop.
Era hästar är farligare för den ovaccinerade än vad den ovaccinerade är för era hästar. Blir den sjuk märks det men bär era hästar hem sjukdomen så märks det oftast inte.
// Linda

Jag hade inte tyckt att det var en nackdel att ha en ovaccinerad häst i stallet. Precis som andra i tråden har skrivit blir även vaccinerade hästar sjuka, men med mindra symptom. Om man har en ovaccinerad häst i stallet märker man förhoppningsvis att den blir sjuk först och då kan man dra ner på träningen även på de vaccinerade hästarna. Aldrig bra att träna med infektion i kroppen, vaccinerad eller ej.

Tycker det är dåligt att man inte vaccinerar! så jävla dyrt är det inte och kan man inte se till hästens bästa ska man inte ha häst! Sen kan de ju drabba er andra också!!!

Att man vaccinerar för stelkramp tycker jag är ett måste på alla hästar. Men att vaccinera för hästinfluensa är faktiskt inte ett måste! Det är enbart om du har tävlingshäst (ridhäst) som du måste vaccinera för hästinfluensa. Ska du dessutom tävla internationellt måste du vaccinera var 6:e månad (är lite osäker på tidsmarginalen här).

Min shettis som enbart är sällskapshäst vaccineras enbart för stelkramp, vilket jag tycker räcker. Halvblodet vaccineras för stelkramp och hästinfluensa, men det är för att hon ska ut på tävlingsbanorna så småningom.

/Lizzie

I de stall där jag haft häst har det faktiskt varit ett krav att hästen ska vara försäkrad och vaccinerad.....Tycker som andra att man borde se till hästens bästa istället för att räkna hundralappar.....stelkramp är ju ett måste om hästen skadar sig...

Att man vaccinerar för stelkramp tycker jag är ett måste på alla hästar. Men att vaccinera för hästinfluensa är faktiskt inte ett måste! Det är enbart om du har tävlingshäst (ridhäst) som du måste vaccinera för hästinfluensa. Ska du dessutom tävla internationellt måste du vaccinera var 6:e månad (är lite osäker på tidsmarginalen här).

Min shettis som enbart är sällskapshäst vaccineras enbart för stelkramp, vilket jag tycker räcker. Halvblodet vaccineras för stelkramp och hästinfluensa, men det är för att hon ska ut på tävlingsbanorna så småningom.

/Lizzie

Jag vet att hästar inte behöver var vacinerade man har man nu hästar som är en sådan dyr sport kan man väl lägga ut 300 kroner för att få den vacinerad också.
Sen finns det ju de som tycker de inte behövs som du skriver och vist det får ju var och en avgöra, men att man skiter i det för att det kostar för mycket är i mina ögon väldigt fel!

Jag vet att hästar inte behöver var vacinerade man har man nu hästar som är en sådan dyr sport kan man väl lägga ut 300 kroner för att få den vacinerad också.
Sen finns det ju de som tycker de inte behövs som du skriver och vist det får ju var och en avgöra, men att man skiter i det för att det kostar för mycket är i mina ögon väldigt fel!

Det var efter diskussion med veterinären som jag bestämde mig för att enbart vaccinera för stelkramp när det gäller shettisen. Jag har eget stall hemma, bara mina 2 pållar. Shettisen är enbart sällskapshäst och lämnar inte gården för att tränas bland en massa andra hästar.

För min del handlar det alltså inte om pengarna. Det är helt enkelt lite övertro på detta med vaccinering för influensan. Hästarna kan drabbas av influensa trots vaccinering, i lindrigare form dock.

Hästinfluensa är inget en häst dör av.

Sjävla vaccineringen är INTE riskfri, utan kan medföra komplikationer för hästen även om risken är liten.

Så min veterinär tyckte att på min shettis räckte det med tetanusvaccinering.

/Lizzie

I de stall där jag haft häst har det faktiskt varit ett krav att hästen ska vara försäkrad och vaccinerad.....Tycker som andra att man borde se till hästens bästa istället för att räkna hundralappar.....stelkramp är ju ett måste om hästen skadar sig...

När det gäller inackorderingsstall så förstår jag att det är krav på vaccinering. Det är ju så mycket hästar och folk som rör sig på i ett sånt stall och man vill ju undvika smitta in i det längsta. Att få sitt stall isolerat är ju bökigt och inte alls kul.

/Lizzie

Det var efter diskussion med veterinären som jag bestämde mig för att enbart vaccinera för stelkramp när det gäller shettisen. Jag har eget stall hemma, bara mina 2 pållar. Shettisen är enbart sällskapshäst och lämnar inte gården för att tränas bland en massa andra hästar.

För min del handlar det alltså inte om pengarna. Det är helt enkelt lite övertro på detta med vaccinering för influensan. Hästarna kan drabbas av influensa trots vaccinering, i lindrigare form dock.

Hästinfluensa är inget en häst dör av.

Sjävla vaccineringen är INTE riskfri, utan kan medföra komplikationer för hästen även om risken är liten.

Så min veterinär tyckte att på min shettis räckte det med tetanusvaccinering.

/Lizzie

Nej det var inte i ditt fall jag menade, du måste ha missupfattat mig!
Det var till TS som jag skrev att jag tycker det är dåligt att de inte vacinerar pga att de tycker det var för dyrt!

Hejsan och tack för alla svar!!

Jag tycker självklart också att det är märkligt att man inte vill lägga ut så lite pengar, det tycker jag är en självklarhet. Det är ju inte så fruktansvärt mycket pengar egentligen.

Men det som oroar mig är just det att jag vill inte att stallet åker på en smitta beroende på isolerings-risken..

Borde de ens få rida hästen nere på ryttarföreningen här i byn? Borde det inte vara krav på en rellativt stor anläggning att alla hästar som vistas där är vaccinerade? Det är det ju på så många andra ställen..

Tack än en gång för alla svar!

På vårt ridcenter ska alla hästar som rids där vara friska och vacinerade för att få vara där!!!

Du kan ju alltid kolla upp det, vad som gäller hos er!

Nej det var inte i ditt fall jag menade, du måste ha missupfattat mig!
Det var till TS som jag skrev att jag tycker det är dåligt att de inte vacinerar pga att de tycker det var för dyrt!

Det var till mig du svarade ;) , men jag förstår din ståndpunkt.

/Lizzie

Eftersom även vaccinerade hästar blir sjuka, om än mycket mindre sjuka, så borde ju stallet isoleras oavsett om varenda häst är vaccinerad eller inte. Har man fått in influensan, trots att det handlar om en vaccinerad häst, så är det ju samma regler som gäller. Eller?

knapplån, varför vaccinerar man inte travhästar? :confused: inte insatt i travsporten

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 800
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar