Vaccination?

V

vansinnet

Vet inte om denna tråd hamnar rätt, men vi provar väl.

Blev bara lite konfunderad igår när jag pratade med en tjej i stallet. Denna tjej har en häst som har de snyggaste, nyaste sakerna jämt. Hon är jättenoga med att alltid skölja benen, linda, linimentera, träna varje dag, täcka hästen med tio olika täcken, ta in honom tidigt om dagarna, borsta flera timmar, medmera medmera.
Denna häst sköts som ett litet barn, och igår pratade vi om ensilage, och hon berättar att hennes häst INTE är vaccinerad mot boutulism.:eek:

Då började jag tänka: Är det viktigare att hästen har tio olika täcken och fem träns, än att den vaccineras mot boutulism som oftast leder till en direkt och plågsam död?:confused:

Hur gör ni andra som fodrar era hästar med ensilage? Vaccinerar ni?

Själv så tycker jag att det är väldigt mycket värt det att lägga ut femhundra spänn om året på min älskling så hon kan tugga sitt ensilage och matte kan vara lugn. :love:

Sv: Vaccination?

Våra hästar vaccineras inte och det har inte med pengarna att göra. Vi upplever att de i som skyddar sina hästar mot alla eventuella faror i form av vacciner har de minst fungerande hästarna (bland våra vänner och kontakter).
I stället undviker vi ensilerat hö, plockar bort konstiga tuvor i höet, krattar ihop nedtrampat hö i hagen och ser till att de har optimal hälsa i alla andra avseenden.

är lite rädd för vacciner över lag. har sett många som blivit mycket nedslagna efter sprutorna och inte fungerat efteråt.

Jag tycker inte att andra ska göra som vi men själv törs vi inte spruta i den det avdödade giftet så länge hästarna ska tävla. Har vi maximal otur så har vi. Då får vi kanske tänka om.

Ja, om man inte ger ensilage så kanske man inte behöver vaccinera mot boutulismen, men i en grannkommun dog ett flertal hästar för ett antal år sedan av boutulism och det har ju gjort en lite nervig.

Jag ger ensilage och vaccinerar inte, och det gör inte heller någon annan i mitt stall (7 hästar, alla äter ensilage). Flertalet jag har pratat med (veterinärer, vet. studenter, agronomer etc) säger att det inte finns något bevis för att vaccinationen verkligen hjälper mot botulism, och inte heller att botiulismen verkligen kommer från ensilaget.

Däremot är vi väldigt nogranna med att ensilaget hela tiden håller bra hygienisk kvalitet.

Ullis

(uppgifterna ovan kan vara lite missuppfattade av mig, men i stort sett ska det stämma)

Om jag inte minns helt fel så är det någonting med att botulism-viruset ändrar sig så ofta att utvecklingen av vaccination inte hänger med och därför är vaccinet inte tillförlitligt.

Men kan du vara helt säker att din häst inte drabbas?

Mina hästar är inte vaccinerade mot botulism.
Stoet var det för ett par år sedan men inte sedan dess.

Jag kan ha fel men tror mig minnas att även om hästen är vaccinerad så kan den drabbas.
Samma med sprutor för abortvirus på dräktiga hästar,,,det är inte en säker garanti.

Jag vaccinerar mot botulism fast min häst äter hö. Men ibland så får han silage när man är i nån annans stall pga träning eller liknande.
Men jag vet inte om jag hade gjort det om jag inte fått det gratis (!) det är nämligen så att en kompis vaccinerar sina hästar och köper då fler dos förpackningar (vet inte om de bara tillvärkas i flera doser eller nåt sånt) och då blir det en över som går till mig:D

Jag ger ensilage och vaccinerar inte, och det gör inte heller någon annan i mitt stall (7 hästar, alla äter ensilage). Flertalet jag har pratat med (veterinärer, vet. studenter, agronomer etc) säger att det inte finns något bevis för att vaccinationen verkligen hjälper mot botulism, och inte heller att botiulismen verkligen kommer från ensilaget.

Däremot är vi väldigt nogranna med att ensilaget hela tiden håller bra hygienisk kvalitet.

Ullis

(uppgifterna ovan kan vara lite missuppfattade av mig, men i stort sett ska det stämma)

Av samma anledning vaccinerar inte heller jag min häst mot botoulism. Vi fodrar enbart med hösilage som stråfoder (hästarna står på halm). Dock är det vårt eget silage som vi själva har tagit in. Vissa inackorderingar i stallet vaccinerar sina hästar.

Nej, givetvis kan man väl aldrig vara säker på någonting, men jag tycker iallafall att det känns bättre att jag har vaccinerat henne, mer kan jag ju inte göra. (Mer än att se till att silaget håller en bra kvalité och hygien osv..)
Men alla gör ju olika. Men det jag kanske inte skrev i mitt första inlägg var att jag uppfattade denhär tjejens beslut att inte vaccinera som ekonomibaserat. Det var det jag reagerade över att man hellre köper "onödiga" saker som matchande benlindor och nosludd i fårskinn istället för att betala en vaccination.

I "vårat" stall på sammanlagt 25 hästar fördelat på mej vänner och bekanta är det ingen som vaccinerar mot botulism och samtliga "för dagen" äter hösilage (ensilage med hög ts om ni så vill kalla det)!!

Senast ändrad:

i vårat stall står 17 hästar eller nåt sånt och alla är vaccinerade mot botulism! jag skulle inte våga vara utan :eek:

*Knapplån

Vill börja med att säga att botulism är en bakterie inte ett virus!

Nedan lite nyttig läsning från SVA Statens veterinärmedicinska anstalt som kanske kan bringa lite klarhet till diskussionen:

*Botulism är en dödlig förgiftning som kan drabba både däggdjur och fåglar. Den orsakas av bakterien Clostridium botulinum och det mycket effektiva nervgift (botulinumtoxin) som den producerar. Bakterien finns i jord och kan växa till i syrefri miljö. Hästen är extremt känslig för botulism och dödligheten är hög, upp till 90 procent.

Den vanligaste infektionsvägen vid botulism hos vuxna hästar är utfodring med förorenat inplastat vallfoder. Kommer till exempel en sork, annat dött djur eller jord med i ensilaget vid skörd eller inplastning ges bakterien goda förutsättningar för att växa till. När bakterien tillväxer kan botulinumtoxin bildas och fördelas ut i balen.

Förutom förorenat foder kan också sticksår eller infektion via det nyfödda fölets navel vara en inkörsport för bakterien, men det är mindre vanligt. En annan möjlighet är bildande av botulinumtoxin i hästens tarm. Det finns åtta olika typer av botulinumtoxiner i världen. I Sverige finns typ B, C och E. Av dessa har endast typ B påvisats hos häst i Sverige. Giftet påverkar nerver, och ger en tilltagande förlamning, i slutskedet drabbas även andningsmuskulaturen.

Symtom
De vanligaste symtomen vid botulism är:
Muskeldarrning, stel gång
Svårigheter att äta och svälja
Nedsatt muskelspänning i tunga och svans
Tilltagande muskelförsvagning
Hästarna kan i ett slutskede inte resa sig
Andningsförlamning och död inom 48-72 timmar

Diagnosen ställs på grundval av symtomen. Definitiv diagnos kan bara ske på laboratorium genom påvisande av botulinumtoxin i blod, mag- tarminnehåll eller foder. På grund av flera faktorer kan giftet dock vara svårt att hitta, varför endast ett fåtal fall verifieras årligen. I Sverige får insjuknade hästar understödjande vård.

Ensilage/hösilage bra foder
Idag utfodras allt fler hästar i landet med så kallat inplastat vallfoder. Ensilage/hösilage är, rätt framställt och hanterat, ett bra foder med hög smaklighet för hästar. Det är som alltid viktigt att endast utfodra med foder av god kvalitet. Man ska kassera ensilagebalar med tecken på mögel, fynd av kadaverdelar eller andra förändringar till exempel avvikande lukt.

Det är viktigt att obrutna ensilagebalar förvaras så att risken för att hål på förpackningen uppstår minimeras. Förslagsvis till exempel under tak eller med nät över och stående på en hårdgjord yta, till exempel betongplatta. En öppnad ensilagebal skall konsumeras inom två till tre dagar beroende på omgivningstemperatur. Hög torrsubstanshalt hämmar bakterietillväxt men mögelsvampar är inte lika känsliga. Torrsubstanshalten i hösilage är vanligtvis > 60 procent.

I USA och Australien har man under många år vaccinerat hästar mot botulism av typ B med god effekt. Samma vaccin finns numera i Sverige på generell licens och kan beställas av veterinärer från SVAs avdelning för försäljning och distribution. *

Därför vaccinerar jag, lika självklart som att stelkrampsvaccinera i min mening.
Influensa hade jag däremot skippat om det gått, men tävlar så det går inte

Ja det är ju så, vad jag lärt mig, att man kan få botulism även om man inte ger hösilage. Botulism kommer ju från marken inte från själva höet, så det beror på hur nära marken som fodret är taget. Jag är ingen bonde men vad jag förstått så tar man hösilage närmare backen än vad man gör med höet.

Jag vaccinerar inte mina hästar och de äter hösilage, detta då kunniga veterinärer AVRÅDER från vaccinering av värdefulla hästar, detta då det är fler hästar som får bestående men av vaccineringen än vad som drabbas av butolism. Dessutom är det faktiskt så att det finns motgift till botulism på ett lab i tyskland, kostar skjortan att få det uppfluget hit (sist jag hörde för något år sedan ca 30.000:- till en häst) och får betalas ur egen ficka (alltså går ej på försäkring) men drabbas en värdefull tävlingshäst så är det peanuts i värde sammanhang.
Dock är vi även mkt noga med foderhanteringen, fodrar med vårt eget hösilage som vi vet är rätt hanterat, måste vi köpa in av någon anledning så köper jag endast hösilage av de som jag vet hur de hanterat det annars väljer jag i så fall hö.

Ja, jag tycker då det är värt det, eftersom jag inte hört att någon häst som blivit vaccinerad har drabbats.

Nej tvärtom man tar högre stubb på hösilage än på hö, dessutom är hö mer utsatt för jordinblandning då det vänds flera gånger. Dock är det så att botulism bakterierna behöver fukt och värme för att bilda toxiner. Därav att risken för botulism ökar ju blötare vallfoder du har, och är nästan obefinlig i tort hösilag eller hö. Bildas inte toxiner så är bakterien i sig inte särskilt farlig.
De hästar som drabbats av botulism från hö har det ofta handlat om utfodring av hö i hage där höet trampas ner i dyngan och sedan äts upp, därav att man inte skall fodra hur som hellst direkt på marken.

Det är ett ganska stort mörkertal också. Hamnar inte hästen på klinik är det inte säkert att den obduceras. Det är inte heller alla ägare som vill obducera.

Min förra häst dog efter en kort tids akut sjukdom, som orsakades av en clostridium bakterie. Jag vill inte vara med om det igen, och kan jag på ngt sett försäkra mig mot minsta lilla så gör jag det.

Därför vaccinerar jag. Vi har hösilage på 70% ts. Av de 10 privathästar så är det bara jag som vaccvinerar. Ingen av lektionshästarna är vaccinerade heller.

Jag uppfattade den här tjejens beslut att inte vaccinera som ekonomibaserat. Det var det jag reagerade över att man hellre köper "onödiga" saker som matchande benlindor och nosludd i fårskinn istället för att betala en vaccination.

Frågade du henne varför hon inte vaccinerade eller var det en slutsats du själv drog?

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 463
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 877
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 176
Senast: mackan
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 931
Senast: emlem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈