Vaccination

O

Opaliis

Min syster har missat att vaccinera sin häst med flera månader.
Hon har haft mycket att göra och hennes skogsmulle häst har bara fått stå hela sommaren.
Vad gör man då? Gör om grundvaccinationen?
Hennes häst står tillsammans med bara min häst hemma, så den är inte ute bland en massa tävlingshästar.

Sv: Vaccination

Nu vet jag inte hur det är med just hästvacciner, men på hund har man nu kommit fram till att vaccinet ger skydd i uppåt fem år -så den årliga vaccinationen som man tidigare rekommenderat är egentligen rätt onödig, varannat år räcker gott och väl. Men det här är som sagt hund. Fast jag är rätt säker på att hästen har ett fullgott skydd i mer än ett år, för att vara "på den säkra sidan" vaccinerar man varje år -man vill helt enkelt ha lite marginaler eftersom man inte vet EXAKT när vaccinet slutar verka. Så med andra ord: Jag skulle säga att hästen har ett skydd mot viruset, trots att det gått ett år och några månader. MEN däremot är vaccinationerna helt värdelösa om man ska åka på tävlingar o dyl. eftersom det inte får gå en dag över ett år mellan vaccinationerna. Det är min teori iaf! Men fråga en veterinär om du är osäker på om hästen har ett fullgott skydd eller inte, man vaccinerar ju trots allt för att skydda mot ett virus -inte för att få ett giltigt intyg!

Senast ändrad av en moderator:

Kan dock kommentera om att internationellt sett inom tävlingssammanhang så kräver väl både FEI och FEIF ("islandshäst-motsvarigheten") revaccinering inom 6 månader i stället för 12. Här har alltså kraven just nu skärpts, vilket torde innebära att man inte kan garantera vaccinets långtidsverkan.

Har man missat med flera månader så är det bara att vaccinera om, från grundvaccinationerna. Ännu viktigare än A2 torde väl annars stelkrampsvaccinet vara.

Aha.. det visste jag inte! Men stelkrampen är väl bara var tredje år så med den kan det väl inte vara nån fara om det gått över några månader? Om det inte var mer än tre år sedan den fick stelkrampsvaccinet dvs.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama