Vaccination!?

0

04400220

Jag undrar hur länge man har på sig att vaccinera. Om hästen (11 år) har grundvaccination mot hästinfluensa, stelkramp och botulism. Hur lång tid kan det gå (dagar) innan man måste grundvaccinera om (vet att det är 1, 3 respektive 1 år)? Tävlar inte nu, kommer inte göra förrens om nått år. Jag har hört att i vissa andra länder så vaccinerar man bara varannat åt mot hästinfluensa.

Tack på förhand.

Sv: Vaccination!?

om jag förstått saken rätt är alla hästens vaccinationer i sin ordning nu, dvs det är mindre än ett år sedan hästen vaccinerades? eller är den grundvaccinerad och sedan har det blivit ett avbrott på längre än ett år? om allt är i sin ordning måste man återvaccinera botulism och hästinfluensa minst en gång/år och stelkramp var tredje år. om det gått mer än ett år (365 dagar) sedan vaccination är det bara att börja om med grundvacc... nya kvarkavaccinet är återvaccinering varje halvår. hoppas jag förstått din fråga rätt och att du fått svar!!

Tack för svaret!
Men tyvärr så e jag två veckor sen... Är det bara att grundvaccinera om då? Är det lika dant för stelkrampen? Kan man vaccinera för botulism två gånger på ett år för att få vaccinations datumet på samma dag?

min veterinär skulle iallafall säga att det bara är att börja om :crazy: , men jag har hört andra som "justerat" datumen lite... fast då gör man ju sig själv en björntjänst då hästen inte har fullgott skydd längre. stelkrampen beror ju på när hästen fick den senast, om det var tre år och två veckor sedan är det för sent. om det var två år och två veckor sedan är det lugnt. då behöver du bara influensavaccinet. ang botulismen är ju grundvaccinationen tre sprutor med en månads mellanrum, sedan har jag vaccinerat efter nio månader för att få dem samtidigt. ok enligt min veterinär iallafall... hoppas det ordnar sig :) !

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 985
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 134
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka