vaccination

L

Lindi

vaccinerar ni era tävlingshästar?
Jag är fortfarande på grundvacc. av min, ska ge tredje sprutan nu. skulle gjort det den här veckan, men det krånglade så det gick inte. Nu är problemet det att vet. skrivit i häftet att sprutan ska ges ca 6 månader efter den förra och det blir på måndag. Jag har anmält pållen till Lunden på fredag... Där måste han ju dessutom vara vaccinerad. Den gäller väl fortfarande då? Hur tätt inpå start kan man vaccinera? max en vecka eller?

Jag vac. absolut alla hästar!

Prata med din vet. så kan vederbörande säkert ordna läge att vac. dom igen! :)

har ju pållen 2 km från halmstadtravet så jag brukar gå dit om det är nåt, är bara att "droppa in" för vaccinering. :D

Vaccinerar också alla hästarna...

Jag pratade med vet. om detta förra året, men minns inte riktigt vad som sades förutom att man inte bör köra jobb de närmaste dagarna. Jag skulle inte starta samma vecka...

/// ghost

Jag gör det faktiskt inte.Och inte haft feber eller förkylning på en häst på åtta år.Peppar,peppar ta i trä.

Vi hjälpte en gubbe med hans hästar förut,väldigt bra hästar dessutom,när de var som i bästa form (startade),åkte de på influensan!

Jag vill bara tillstå att,snålhet bedrar vishet,dessutom är det m.k.t lång konvalesent efter.

Dessa hästar som efter infl. tränades igång alldeles för tidigt,har sedan dess inte satt sina fötter på banan.

Vi hjälper inte puckot längre! :devil:

ok, varför inte? Jag är själv lite kluven då jag hört många tränar påstå att de lättare får problem med halsen. Dessutom ger ju inte vaccination ett fullgott skydd utan hästen kan ju ändå få en lättare variant av sjukdomen. Det som fällde avgörandet var ändå att jag ska använda min pålle som ridhäst oxå + att vi ev (förhoppningsvis :bump:) ska flytta till danmark nästa år.

Nejdå det tror jag inte heller,jag har egentligen oxå emot att vac. i tid och otid.

Men i detta fall kan jag säga att om hästen drabbas av influensa,är det viktigt att låta det ge en lååång konvalesens.

Min erfarenhet säger mig att detta om halsproblem måste vara totalt överdrivet,men intressant.

Det kan säkert förekomma men där jag sist hade hand om 52 vac. hästar förekom inte halsproblem.

Hej!
Jag undrar varför/ om det finns någon speciell orsak till varför den obligatoriska vaccinationen togs bort inom travet. Skulle vara kul att få veta!

Jag oxå. Och varför ridsporten då bestämde sig för att börja med vacc. När travet hade vacc, hade ridsporten det inte. Och när travet bestämde sig för att inte ha det, så skulle ridsporten ha det :confused: :confused: :confused:

vad jag har hört var att att det togs bort för att när vaccin var ett måste, så blev vissa hästar sjuka fast man inte märkte det på grund av vaccinet, och åkte och tävlade ändå = stor spridning av influensan osv.

har även hört att efter det togs bort så har problemen med influensor osv minskat betydligt.

av den anledningen och andra vaccinerar inte min låtsaspappa sina travhästar.
har aldrig haft en sjuk häst för det i mååånga år.

jag ska söka in till veterinärlinjen i köpenhamn nästa år. tror att jag kommer in... :crazy:

O.k!!!! då är jag skitglad för din skull!!!!!!! :) :) :)

oCH FÖR VETERINÄRKÅRENS SKULL!!!!!!!!!! :D :D :D

Vad kul!
Är det lättare att komma in i vet.högskolan i Köpenhamn än på Ultuna. Vad för snitt krävs i Köpenhamn?

Vaccinationsobligatoriet togs bort i början på 1990-talet i ett skede då en ny Influensastam dök upp. Vaccinet man använde då var dåligt uppdaterat, det byggde på en gammal influensastam, få eller inga hästar var skyddade mot den nya stammen. Många blev sjuka trots vaccination, banor isolerades och tävlingsdagar ställdes in. I jakten på en syndabock vände man sig mot vaccintillverkarna och obligatoriet. Vaccintillverkarna har tagit sin del av ansvaret, dagens vacciner är bättre uppdaterade, de innehåller de flesta nu cirkulerande stammar. Men dyker en ny stam upp så saknar hästarna skydd ändå. Anledningen till att man haft mindre problem efter att obligatoriet togs bort kan lika väl bero på att man inte haft någon större epidemi samt att de utbrott som varit orsakats av influensastammar som merparten av hästarna haft antikroppar mot.

Jag vaccinerar för att jag då vet att min häst är skyddad mot de influensastammar som cirkulerar i landet. Risken finns att han kan bli sjuk ändå men då i en lindrigare form och dessutom så minskar risken för sekundära infektioner och lunginflammtion. Skulle en ny influensastam dyka upp så saknar han skydd men det gör han ju även om jag inte vaccinerar. Han har hittills (på 6 år) aldrig varit snuvig och då har han flyttat runt mycket i både trav och ridstall.

Att vaccination skulle ge ökad risk för halsinfektion har jag svårt att tro, särskilt med tanke på att det som kallas halsinfektion av travhästägare/tränare ofta är miljöbetingade allergier.

Vad jag vet så togs vac. bort därför att många ansåg att hästarna blev sjuka av vaccinet.

Men sedan dess har nya vac. tagits fram.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·
  • Låst
Ridning Jag har inte hittat en sån här tråd om äldre hästar, därför startar jag en! Jag är en halvblodskorsning som är 26 år. Skulle vara...
Svar
2
· Visningar
510
Senast: cajo1312
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar