Vaccination

Dorinda

Trådstartare
Jag ska strax vaccinera hästen, den här regeln om att man får överskrida tiden med 21 dagar, gäller den fortfarande?

Jag ska inte tävla under tiden och hästen är grundvaccinerad sedan länge.

Relaterat, så jag återanvänder tråden: Jag inser att jag tänkt "halvår" för C-vaccination, men det är ju "180 dagar", dvs knappt ett halvår. Som jag tolkar ovanstående länk får det vara 180+21 dagar mellan B- och C-vaccination, men jag får inte starta tävling under de 21 dagarna jag överskrider 180-dagarsgränsen. Har jag förstått rätt eller behöver jag försöka få ut veterinär tidigare?

Relaterat, så jag återanvänder tråden: Jag inser att jag tänkt "halvår" för C-vaccination, men det är ju "180 dagar", dvs knappt ett halvår. Som jag tolkar ovanstående länk får det vara 180+21 dagar mellan B- och C-vaccination, men jag får inte starta tävling under de 21 dagarna jag överskrider 180-dagarsgränsen. Har jag förstått rätt eller behöver jag försöka få ut veterinär tidigare?

jag tolkar det som Max 180 dar. Mellan C och R får det gå 365 + 21 dock.
men inte mellan B och C.

jag tolkar det som Max 180 dar. Mellan C och R får det gå 365 + 21 dock.
men inte mellan B och C.
Right, när jag läser igen med dina glasögon på så ser det ut som att du har rätt. Lurigt. (190 dagar hade varit lättare att räkna på. :) ) Då ska jag se om jag kan få ut veterinären några dagar tidigare. Tack! :bow::bow:

Tänk på att +21 dagar inte gäller enligt FEI för den årliga boostern (vaccination måste ske inom ett år). Dvs ska hästen någon gång starta internationellt måste den grundas på nytt om den någon gång nyttjat +21 dagar för årlig booster.

Hej.
jag behöver lite hjälp med att tänka angående vaccination.
A: 2019-10-07
B: 2019-11-20
C: 2020-06-05

mellan A & B är det 38 dagar
Mellan B & C är det 199 dagar
Jag missade med 19 dagar, måste jag börja om med vaccineringen eller är det inom de extra dagarna (21 dagarna) jag förstår inte rikligt vart dessa 21 dagar är mellan.🙈
Mvh Ulrica

Hej.
jag behöver lite hjälp med att tänka angående vaccination.
A: 2019-10-07
B: 2019-11-20
C: 2020-06-05

mellan A & B är det 38 dagar
Mellan B & C är det 199 dagar
Jag missade med 19 dagar, måste jag börja om med vaccineringen eller är det inom de extra dagarna (21 dagarna) jag förstår inte rikligt vart dessa 21 dagar är mellan.🙈
Mvh Ulrica
Du måste nog börja om tyvärr, 21 dagarna gäller för ”påfyllningen” (R) när grundvaccinationen är klar... https://www.ridsport.se/tavling/Smittinfo/Vaccinationer

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 009
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama