Vaccination

Glimfeather

Trådstartare
Hur ofta behöver man egentligen vaccinera katten? För hund är det var fjärde år, trots att många veterinärer säger varje år. När jag grundvaccinerade min katt sa veterinären varje år även där, men behövs verkligen det? Vill inte vaccinera mer än nödvändigt. Det finns ju risker med det också.
 
Sv: Vaccination

Varje år för kattsnuva. Var tredje-var fjärde för pest har jag för mig. Så man får be sin veterinär ta hem separat snuvevaccin, nått inte alla vill tyvärr.
 
Sv: Vaccination

Hur vanligt är det att de får kattsnuva och hur allvarligt är det? Som kennelhosta för hundar? Där gäller ju också ett år, men många struntar i det eftersom det inte är så allvarligt.
 
Sv: Vaccination

Enligt tillverkarens rekommendationer håller vaccin mot kattsnuva 1 år och kattpest 3 år.

Innekatter får sällan kattsnuva, men precis som att jag håller mina hundar vaccinerade mot kennelhosta får katten vaccin mot kattsnuva (han är i och för sig även ute).
 
Sv: Vaccination

Det är rätt vanligt att katter bär på herpes, symtomfritt. Sedan kan stress utlösa en utbrott och då smittar katten.

Visst kan man strunta i kattsnuvevaccinet om man vill, men då ska man tänka på att försäkringsbolagen inte täcker för de kostnader som uppstår om katten insjuknar i kattsnuva och det kan bli dyrt. Herpes kan ge kroniska besvär och i värsta fall allvarliga skador på ögonen (kattungar kan dö).

Hur ofta man behöver vaccinera beror på vilket vaccin man använder, men generellt kan sägas varje år mot kattsnuva och vart tredje mot kattpest.
 
Sv: Vaccination

Såg att du skulle köpa kattunge, så jag antar att det är till den frågan är mest ställd om?

Där säger man att man ska vaccinera katterna två gånger innan leverans till ny ägare vid vecka 12 (det brukar vara vecka 8-9 och 11-12 som det görs), sen vid ett års ålder, då vaccineras den både mot kattsnuva och kattpest, sen fyller man på kattsnuva varje år (viktigt att vaccinera senast samma dag som förra året annars måste man göra om grundvaccinationen) och sen kattpest fyller man på vart tredje år.

Det är ju tråkigt om katten fick något för att man inte vaccinerade... En vaccination kostar knappt något om man slår ut det på hela året.
Vet en vars katt fick kattsnuva förra året, hon lider otroligt fortfarande idag, ägaren alltså för katten finns inte mer.
 
Sv: Vaccination

Nja, det är mest den vuxna jag tänker på faktiskt :) om det verkigen är nödvändigt med varje år, inte pga pengarna utan pga att det inte är helt riskfritt att vaccinera. Har läst en del om det när det gäller hund och vaccinerar inte oftare än var tredje-fjärde år där. Men det verkar ju som att kattsnuva kan vara värre än kennelhosta så då får det nog bli en tur varje år i fortsättningen också. På agrias hemsida står det att varannat-vartredje år är lagom om man inte bor där smittrycket är högt nämligen. Lite därför jag undrade också :)

Tack för svaren!
 
Sv: Vaccination

Jag tror att katter är mer mottagliga och känsliga mot virus än vad hundar är.
Upplever iaf att det är betydligt vanligare med virusinfektioner på katt än hund. Jag tror man ska vara mkt noggrann med kissarnas vacc.
 
Sv: Vaccination

Men kattsnuvan ingår ju i tricat, det är väl det vanligaste vaccinet som används.
 
Sv: Vaccination

Nobivac Ducat är ett vaccin bara mot kattsnuvan, Tricat är mot kattpesten också.
Så man kan ge Tricat var 3e år och Ducat varje år.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
21
· Visningar
708
Senast: Emmi
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 530
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 695
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp