Sv: Vaccination mot hästinfluensa - nödvändighet?
Hejsan.
Läste detta på nätet
Symptomen för hästinfluensa innefattar bland annat hosta och snuva och hästarna sjuknar in ganska snabbt. Hästar som aldrig haft hästinfluensa tidigare sjuknar generellt även in snabbare än en häst som tidigare har varit sjuk i hästinfluensa. Vaccinerade hästar visar inte heller lika tydliga symptom.
Det första tecknet är oftast feber som ibland kan bli väldigt hög. Torrhostan är det vanligaste symptomet för just hästinfluensa men även stelhet, ömma muskler och att hästen är hänging är tydliga tecken. I värsta fall kan även ödem synas på ben och runt genitalierna. Det sänkta immunförsvaret kan även leda till att hästen drabbas av andra infektioner lättare, t ex från sår. Hos föl och äldre hästar kan sjukdomen ha dödlig utgång. Sen behandling av hästar kan även leda till att hästen får kronisk bronkit eller kvickdrag eller infektioner i luftsäckarna.
Vid misstanke om hästinfluensa ska veterinär kontaktas som då tar svabbprover från näshålan, eller eventuellt blodprov som testas i laboratorier. Det finns även snabbtest som tas på plats men de kan inte användas som färdigt provsvar. Vid bekräftelse av hästinfluensa så isoleras gården, vilket innebär att inga hästar får åka från gården eller komma till gården. Stallen ska rengöras och desinfekteras. Stallet isoleras i minst 10 dagar från och med att hästarna slutat visa symptom, om hästarna är vaccinerade enligt bestämmelser. Veterinären anmäler till myndigheterna om det finns misstanke eller bekräftelse av hästinfluensa.
Hos vaccinerade hästar och hästar där sjukdomen endast har ringa symptom krävs oftast bara vila över hela sjukdomsförloppet och minst 2 veckor efter att den slutat visa symptom. Men vila kan även göra att symptomen minskar och man ska därför sätta igång hästen försiktigt efteråt och hålla ögonen öppna ifall sjukdomen bryter ut igen eller om hästen fått en följdsjukdom. Om hästen visar andra symptom eller har ett häftigare sjukdomsförlopp så sätts oftast hästen på antibiotika.
Jag själv vaccinerar båda våra hästar, dels för att vi tävlar men även för att våran gammling på 19 år ska ha större chans att klara av influensan om den mot all förmodan skulla komma till vårat stall.
Sedan tycker jag att det är upp till var och en att fatta det beslut som känns bäst för en själv. Men själv vågar jag inte chansa på att vi klarar oss undan, men det är mitt val som jag har gjort, vad andra väljer är upp till var och en.
Mvh Nisse