Vaccination mot hästinfluensa - nödvändighet?

Sv: Vaccination mot hästinfluensa - nödvändighet?

KL Varje år dör folk i sviterna efter influensa ändå har samhället inte ansett det nödvändigt med vaccination.
Hur många influensavaccinerar sina barn?
Jag är helt för influensavaccination men det är ju bra med lite perpektiv.
PL

Jag har haft både ponnt och hästar och aldrig vaccinerat mot influensa..

Travtränaren jag jobbade för ett tag sa att även om man vaccinerat kan hästen drabbas av influensan med kanske inte lika svårt...?

Det är ganska stor skillnad på hur hårt de drabbas. Vi hade ett influensautbrott på ridskolan på många år sen nu. Då var inte alla hästar vaccinerade. De vaccinerade hästarna fick en kort febertopp och belv lite snoriga. Det gick över på ett par dagar. De ovaccinerade hästarna fick över 40 grader i flera dagar och både hosta och tjockt grönt snor.
Sen rekomenderar de flesta vaccintillverkarna att man vaccinerar minst 2 gånger/år för ett fullgott skydd.

Min önskan är att folk slutade vaccinera mot hästinfluensa.
Ju mer vi vaccinerar hästarna desto starkare blir influensan och vaccinet behöver göras om för att ge fullgott skydd.

Jag ratar evenemang och tävlingar som kräver att deltagande hästar är vaccinerade mot influensa. En häst som är vaccinerad märks det ju inte på om den är smittbärare eller inte, en häst som inte är vaccinerad och blir smittad upptäcks ju direkt.

Jag förstår liksom inte vitsen med att vaccinera mot influensa, det görs ju inte automatiskt på människor så varför ska det göras på hästarna?

/M

Vitsen är att får hästen influensa utan vaccin så är det hög dödlighet.

Jag hade en gammal fjording som aldrig varit vacc. i hela sitt liv.. han var 18 år.
Pratade med vet. som sa att det här med grundvaccination enbart är en "extra-försäkring" för hästar som tävlar. Inget man måste ha på en "gårds-tomte" men rek. absolut att jag skulle vacc. (vilket jag också hade tänkt) men han får sin spruta varje gång han får sin stelkramp. Det skulle enligt vet. ge ett fullgott skydd även utan grunden.
Det finns olika preparat med olika längd på. De tider som anges är ju för hästar som ska ha "tävlings-vacc". Prata med vet.

det känns ju redan i dina inlägg att du har bestämt dig för att inte vacc. mot influensa, varför starta en tråd?

Nej, jag har faktiskt inte bestämt mig helt fullt ut, så varför inte få lite olika perspektiv på det hela? Vilka vaccinerar, och vilka gör det inte? Det har jag också fått nu, och nu återstår att se vad vet säger. Försökte ringa i morse, under "telefontimmen", men kom aldrig fram så jag får göra ett nytt försök i morgon.

:crazy:Vi vaccinerar inte våra hästar för någonting (avmaskar regelbundet såklart) vi är aldrig ute och tävlar och hästarna bara rids hemma.
Måste man vaccinera endå?
Snälla bli inte sur ifall ni tycker det är fel.

Jag har båda mina hästar vaccinerade mot stelkramp o hästinfluensa.
Jag tävlar inte med någon av dem, men om jag skulle vilja det eller om jag skulle vilja åka på kurs så kan jag det utan att behöva oroa mig. Dessutom kan hästarna utan vidare dela sommarhage med andra hästar, och när vi är ute o rider rider vi ju rätt ofta förbi andra hästar eller stall. Kostnaden för vaccinationen är försumbar jämfört med att göra om hela vaccinatinsprogramet också, tycker jag. Men visst efter att ha försökt komma i kontakt med tre olika veterinärer som inte svarar på vare sig meddelanden eller sms (som de på telesvararen säger att man ska skicka) så önskar man att man kunde vara utan det. Dessutom skrämde hon den ena hästen så jag lär väl få dubbelfaktura eftersom hon fick hämta en ny vaccination...suck. Trots det tycker jag ändå att det är värt det.

:crazy:Vi vaccinerar inte våra hästar för någonting (avmaskar regelbundet såklart) vi är aldrig ute och tävlar och hästarna bara rids hemma.
Måste man vaccinera endå?
Snälla bli inte sur ifall ni tycker det är fel.

Stelkramp är något som alla hästar borde vara vaccinerade mot oberoende av om de är "trädgårdstomtar" eller tävlingshästar.

Mvh

Tora

Jag vaccinerar mina mot influensa varje år, i rätt tid, för att ett par av dem ev ska ut o tävla framöver. Har ett gammalt shettissto också, hon är aldrig ute o reser men vaccineras p g a att de andra ju är ute en del på träningar o kan dra med sig smitta hem.

Det jag har funderat en del på är intervallerna - är det verkligen nödvändigt att influensavaccinera VARJE år? Pratade med veterinär ang detta fast på hund och han rek var 3-4 år om syftet var att skydda hunden och vi inte skulle ut o tävla. Han menade på att rek om vaccinationer årligen till stor del berodde på att tillverkarna tjänar pengar på det:( och mindre del var till gagn för djuren.

Jag undrar om man kan säga detsamma när det gäller häst? Borde man ha glesare intervall på vaccinationer, även för tävlingshästar?
Vem sätter rek?

Det är ju respektive tävlingsförbund som sätter rekomendationerna för just tävling. Det skiljer sig åt mellan STC, SVRF och SGC som alla har olika regler.
Sen ger vaccintillverkarna rekomendationer efter hur lång "hållbarhet" man räknar att just deras vaccin har. Det kan du kolla i FASS vas som gäller för respektive vaccin. Influensavaccin har en relativt kort period med bra antikroppstiter, medan t.ex. parvo och valpsjuka som man pratar om på hund har antikroppar under en längre tid. Det är därför man inte behöver vacciner hunden varje år. Jämför med vårt stelkrampsvaccin som jag tror håller i 30 år idag.

Hur kan man INTE vaccinera sin häst!! Ja tycker de e vansiningt!! Varför riskera att hästen blir sjuk i onödan??
Framför allt de som inte vaccinerar mot stelkramp!!! De e ju hellt sjukt!! E de bättre att hästen går å dör för er än att lägga ner de fjuttiga pengarna om året på vaccin?? :mad:

När de gäller influensan så sa vet till mig att de inte är ngn ide att ha tex 2 hästar i stallet vaccinerade å 2 inte... om de ovaccinerade blir sjuka så kan de smitta även en häst som är vaccinerad, den blir bara inte riktigt lika sjuk...

Mina pållar är vaccinerade mot både stelkramp & infl, å de kommer de att fortsätta vara. För mig är det en självklarhet!!!

Hejsan.
Läste detta på nätet

Symptomen för hästinfluensa innefattar bland annat hosta och snuva och hästarna sjuknar in ganska snabbt. Hästar som aldrig haft hästinfluensa tidigare sjuknar generellt även in snabbare än en häst som tidigare har varit sjuk i hästinfluensa. Vaccinerade hästar visar inte heller lika tydliga symptom.

Det första tecknet är oftast feber som ibland kan bli väldigt hög. Torrhostan är det vanligaste symptomet för just hästinfluensa men även stelhet, ömma muskler och att hästen är hänging är tydliga tecken. I värsta fall kan även ödem synas på ben och runt genitalierna. Det sänkta immunförsvaret kan även leda till att hästen drabbas av andra infektioner lättare, t ex från sår. Hos föl och äldre hästar kan sjukdomen ha dödlig utgång. Sen behandling av hästar kan även leda till att hästen får kronisk bronkit eller kvickdrag eller infektioner i luftsäckarna.

Vid misstanke om hästinfluensa ska veterinär kontaktas som då tar svabbprover från näshålan, eller eventuellt blodprov som testas i laboratorier. Det finns även snabbtest som tas på plats men de kan inte användas som färdigt provsvar. Vid bekräftelse av hästinfluensa så isoleras gården, vilket innebär att inga hästar får åka från gården eller komma till gården. Stallen ska rengöras och desinfekteras. Stallet isoleras i minst 10 dagar från och med att hästarna slutat visa symptom, om hästarna är vaccinerade enligt bestämmelser. Veterinären anmäler till myndigheterna om det finns misstanke eller bekräftelse av hästinfluensa.

Hos vaccinerade hästar och hästar där sjukdomen endast har ringa symptom krävs oftast bara vila över hela sjukdomsförloppet och minst 2 veckor efter att den slutat visa symptom. Men vila kan även göra att symptomen minskar och man ska därför sätta igång hästen försiktigt efteråt och hålla ögonen öppna ifall sjukdomen bryter ut igen eller om hästen fått en följdsjukdom. Om hästen visar andra symptom eller har ett häftigare sjukdomsförlopp så sätts oftast hästen på antibiotika.

Jag själv vaccinerar båda våra hästar, dels för att vi tävlar men även för att våran gammling på 19 år ska ha större chans att klara av influensan om den mot all förmodan skulla komma till vårat stall.
Sedan tycker jag att det är upp till var och en att fatta det beslut som känns bäst för en själv. Men själv vågar jag inte chansa på att vi klarar oss undan, men det är mitt val som jag har gjort, vad andra väljer är upp till var och en.
Mvh Nisse :banana:

Stelkrampsvaccinering gör man var tredje år, Mvh matilda

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 974
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 930
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10