Sv: Vaccination mot Boutulism.
Vad vet du om det något du kan tänkas dela med dig av ? När är det störst rick m.m ? .
Jag vill inte varken rekommendera eller inte rekommendera någon ang vaccination av botulism, det är ett beslut men måste fatta själv, och avgöra själv.
Om jag tyckte att jag vaccinerar inte pga det här och det här, du 'går på det' och låter bli och vaccinera och din häst får botulism så skulle du ju antagligen bittert ångra att du gjorde som mig. Om jag sa att det är klart att du ska vaccinera och det (OTROLIGT sällsynt dock!) hände något i samband med/pga av vaccinationen så hästen blev sjuk eller liknande skulle du antagligen ångra att du lyssnade på mig.
Så, gör en EGEN bedömning, ta reda på information själv och utgå från svaren.
Det ÄR en komplex fråga, det märks inte minst om man kikar på hur de som vet mest gör med sina egna hästar, en del vaccinerar, andra vaccinerar inte.
generellt dock så finns det nog ingen idag som vågar gå ut med en offentlig rekommendation att INTE vaccinera. Även om de själva valt att inte vaccinera.
Så, rekommendationen är från de flesta (alla?) håll att vaccinera, men hur man gör i slutänden måste man bestämma själv helt enkelt.
/Alexandra - som vacc mot A2 och stelkramp för övrigt. Och som en 'vacker dag' kanske kommer vaccinera araberna mot botulism, kanske inte.