Vaccination mot Boutulism.

P

pooutinoouti

Tycker ni man ska göra en vaccination mot Boutulism, jag har sett vissa veterinärer som inte tycker man ska det för att man ändå inte kan skydda hästen mot allt, att det är större risk att hästen får stelkramp än Boutulism.

Vissa tycker precis tvärtom. Vad tycker ni, ni som ger era hästar ensilage vaccinerar ni dem mot Boutulism ?

MVH louise

Sv: Vaccination mot Boutulism.

Jag tror att allt fler slutar att vaccinera på grund av att hästen trots allt kan bli sjuk.
Men själv anser jag att det är en billig livförsäkring, ja menar att då har jag ialla fall gjort det jag kunnat. Om hästen trots allt blir sjuk så behöver jag inte fundera på "tänk om" jag hade vaccinerat.
Vaccinet är ju inte svindyrt.
Man vaccinerar ju mot stelkramp men visst kan även en vaccinerad häst drabbas...

jag vaccinerar mot botulism. skulle hästen mot all förmodan ändå få det så har man iaf gett, som ovan nämner...man slipper tänka "tänk om"....

Jag Vaccinerar mot boutolism, Så som Ela skriver, Om hästen får det
endå så vet jag att jag har gjort allt jag kunnat för att förhindra det.

jag skulle aldrig utfodra mina hästar med ensilage utan att vaccinera mot botulism... fatta om man kommer ut i hagen och hästen håller på och dör av kvävning för att man varit för snål för att vaccinera :mad:

efter att ha läst den där tråden om vad folk har hittat i höet skulle jag aldrig ens våga utfodra med ensilage :crazy:

Vad heter den tråden den vill jag med läsa ! :angel:

jag vacc. inte. av den anledningen att det ändå inte är ett tillräckligt skydd. därimot är jag petig med vad jag köper för hösilage, det måste vara tillräckligt högt slaget (vilket det iofs. bör även om hästen är vacc.)

det "äckligaste" jag hittat i en hösilagebal är ett glasspapper.

efter att ha läst den där tråden om vad folk har hittat i höet skulle jag aldrig ens våga utfodra med ensilage :crazy:
Vågar du då fodra med vanligt hö då?? Man kan hitta båda det ena och det andra även där!
Vi öppnade en bal "vanligt" hö en gång och hade nog tagit ca halva när det damp ur ett skall skelett från ett vildsvin, har även varit med om att hitta rådjurs skelett i hö så vad ska man då fodra hästarna med???

Av alla hästar som hittills drabbats av botulism har ingen haft fullt skydd med vaccination. Vad jag fått höra ialfl.

Min travare är vaccinerad, den nyinköpta shettisen är det inte. Travaren har blivit det "i farten" och därför forsätter jag naturligtvis. Shettisen kommer dock inte vaccineras. Vi har bra koll på hösilaget och risken är inte så stor. Men visst kan de hända och de kan ju få det från andra håll än hösilage också.

Jag hittade tråden;)

Ush vad mycket äckligt man kan hitta och vilka konsekvenser det kan leda till :/

Jag skall vaccinera min häst efteersom jag står i inackoderingstall nu vet jag att stalltjejerna inte är så slarviga men ändå för säkerhetsskull :D

Tack för all fakta:D

3 hästar, 1 är vaccinerad mot botulism, 2 är ovaccinerade.

När jag började ge hösilage så tänkte jag vaccinera, men på den tiden fanns vaccinet bara i förpackning om 5 doser, och man kan inte 'sprara doser' när man öppnat förpackningen. Jag hade två hästar, ingen annan i området ville vaccinera, så jag skulle få betala för 5 doser/gång fast jag bara behövde 2. Dvs det skulle bli svindyrt. Så då tog jag reda på så mkt jag kunde om botulism, risken för botulism, när risken var som minst/störst avseende TS_halter etc, samt att jag rådfrågade ett antal veterinärer.

Sedan valde jag efter att ha tagit reda på mer info och diskuterat frågan om vaccin eller ej med flera veterinärer och vad de sagt, att inte vaccinera, även fast vaccinet nu finns i enkeldos. Så ingen av araberna är vaccinerade. Fbl var vaccinerad när hon köptes, och jag kommer antagligen att 'fylla på' hennes vaccination men inte helt bestämt mig.

Så då tog jag reda på så mkt jag kunde om botulism, risken för botulism, när risken var som minst/störst avseende TS_halter etc, samt att jag rådfrågade ett antal veterinärer.

Vad vet du om det något du kan tänkas dela med dig av ? När är det störst rick m.m ? .

Jag har alltid vaccinerat - precis som övriga skriver - för säkerhets skulle... Här är en intressant forskningsrapport som jag läste idag. Kanske den kan räta ut några frågetecken?

http://www.hippson.se/cldoc/15059.htm

Vaccinerar, absolut!
Vi vaccinerar både mot stelkramp och B. Varför skulle vi välja att inte vaccinera mot dom sjukdomar vi kan, bara för att det finns mer än en? :confused:

Det här med B och vaccination är ständigt återkommande på Buke och ständigt fullt med felaktigheter. Sök och läs i tidigare trådar!

LIA

Pollan vaccineras mot Botulism, skulle aldrig förlåta mig själv om hon blev sjuk och jag inte hade vaccinerat henne.

Vaccinerar, absolut!
Vi vaccinerar både mot stelkramp och B. Varför skulle vi välja att inte vaccinera mot dom sjukdomar vi kan, bara för att det finns mer än en? :confused:

Det här med B och vaccination är ständigt återkommande på Buke och ständigt fullt med felaktigheter. Sök och läs i tidigare trådar!

LIA

Håller med fullt ut.
Vi vaccinerar också och har en ganska stor besättning hästar.
Vi har gjort så enda sedan vaccinet kom till Sverige.
Så vår erfarenhet sträcker sig på flera hundra vaccinations-stick.

Ingen har reagerat på vaccinet.
Däremot har vi haft ett botulism-fall för några år sedan och den hade bara fått två vaccinationer i grundomgången.

Därför så ser vi nu till att alla som inte är skyddade får hö tills dom är färdigvaccinerade.
Och som krav mot våra kunder har vi då ställt vaccinationstvång.
Annars får dom stalla upp någon annan stans.

AM

Vad vet du om det något du kan tänkas dela med dig av ? När är det störst rick m.m ? .

Jag vill inte varken rekommendera eller inte rekommendera någon ang vaccination av botulism, det är ett beslut men måste fatta själv, och avgöra själv.

Om jag tyckte att jag vaccinerar inte pga det här och det här, du 'går på det' och låter bli och vaccinera och din häst får botulism så skulle du ju antagligen bittert ångra att du gjorde som mig. Om jag sa att det är klart att du ska vaccinera och det (OTROLIGT sällsynt dock!) hände något i samband med/pga av vaccinationen så hästen blev sjuk eller liknande skulle du antagligen ångra att du lyssnade på mig.

Så, gör en EGEN bedömning, ta reda på information själv och utgå från svaren.

Det ÄR en komplex fråga, det märks inte minst om man kikar på hur de som vet mest gör med sina egna hästar, en del vaccinerar, andra vaccinerar inte.

generellt dock så finns det nog ingen idag som vågar gå ut med en offentlig rekommendation att INTE vaccinera. Även om de själva valt att inte vaccinera.

Så, rekommendationen är från de flesta (alla?) håll att vaccinera, men hur man gör i slutänden måste man bestämma själv helt enkelt.

/Alexandra - som vacc mot A2 och stelkramp för övrigt. Och som en 'vacker dag' kanske kommer vaccinera araberna mot botulism, kanske inte.

jag vacc. inte. av den anledningen att det ändå inte är ett tillräckligt skydd. därimot är jag petig med vad jag köper för hösilage, det måste vara tillräckligt högt slaget (vilket det iofs. bör även om hästen är vacc.)

det "äckligaste" jag hittat i en hösilagebal är ett glasspapper.

Nu är det ju iofs så att det inte har ngt med hösilagets kvalité att göra, det räcker att det kommit in jord eller små gnagare i balen så är det kört. Botulism är inget du kan hitta som tex glasspapper..
Jord kan komma in även om man slår gräset högt..

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka