torsdag

Trådstartare
Vad är ni vaccinerade mot? Och vad behöver man ha?

Jag harTBC dock 4 år sedan tror det är dags att fylla på igen?

Samt två havrix vaccin 2006, om jag fattat det rätt är det hepatit A och man är skyddad i 30 år?

De som ingick i vaccinationsprogrammet på 80 talet, vattkoppor men det fick jag som vuxen för två år sedan så det hade nog gått ur, tbc, gula febern, hepatit a-b-c, stelkramp. Tog påfyllnadsvaccin för alla barnsjukdomar i samband med en längre utlandsvistelse för ett par år sedan.

Jag är född 1982, ngn som har koll på vad jag bör vara vaccinerad mot då? Och är det ngt man bör fylla på? Har inte haft någon av barnsjukdomarna :o

Jag har i vuxen ålder i samband med resor vaccinerat mot Hepatit och kolera.

De som ingick i vaccinationsprogrammet på 80 talet, vattkoppor men det fick jag som vuxen för två år sedan så det hade nog gått ur, tbc, gula febern, hepatit a-b-c, stelkramp. Tog påfyllnadsvaccin för alla barnsjukdomar i samband med en längre utlandsvistelse för ett par år sedan.

Mig veterligen finns det inget vaccin mot Hepatit C ännu? :)

Jag är vaccinerad mot alla sjukdomar som ingick i programmet (född 88, antar det är Polio, stelkramp, difteri (?) och MPR.
Dock fick maken berättat för sig att man bör ta vissa sprutor igen (polio, difteri och stelkramp tror jag?) efter att man fyllt 30.

I vuxen ålder är jag vaccinerad mot (eller snarare håller på) mot Hepatit A&B samt TBE.

Mig veterligen finns det inget vaccin mot Hepatit C ännu? :)
Vi tog A-B-C när vi åkte utomlands som jag fattade det då, är helt 100 på att BVC sköterskan sa alla tre (men måste ju ha fattat fel om det inte finns ett vaccin, är det i förebyggande syfte man tar de andra då?)

Vi tog A-B-C när vi åkte utomlands som jag fattade det då, är helt 100 på att BVC sköterskan sa alla tre (men måste ju ha fattat fel om det inte finns ett vaccin, är det i förebyggande syfte man tar de andra då?)

Det är ju inte riktigt samma sjukdomar. A är överförbart via mat & vatten, B med kroppsvätskor. C överförs också via blod/kroppsvätskor.

Läste lite till nu och det finns inget vaccin mot C. Dock har det börjat gå att behandla, vilket inte heller gått tidigare.
C är vanligast hos folk sin är sprutnarkomaner, så det är ju i regel inget man drabbas av.

Jag hade varit tacksam för ett vaccin mot Hepatit C, då jag i mitt yrke kan bli utsatt för det. Skulle jag bli spottad på (typ i ögat eller i munnen) eller sticka mig på någons nål, så måste jag göra nollprov och grejer. Och samlivet åker på stryk ett halvår (eller om det är tre månader) eftersom det tar tid innan man kan se om man fått sjukdomen.

Det är ju inte riktigt samma sjukdomar. A är överförbart via mat & vatten, B med kroppsvätskor. C överförs också via blod/kroppsvätskor.

Läste lite till nu och det finns inget vaccin mot C. Dock har det börjat gå att behandla, vilket inte heller gått tidigare.
C är vanligast hos folk sin är sprutnarkomaner, så det är ju i regel inget man drabbas av.

Jag hade varit tacksam för ett vaccin mot Hepatit C, då jag i mitt yrke kan bli utsatt för det. Skulle jag bli spottad på (typ i ögat eller i munnen) eller sticka mig på någons nål, så måste jag göra nollprov och grejer. Och samlivet åker på stryk ett halvår (eller om det är tre månader) eftersom det tar tid innan man kan se om man fått sjukdomen.
Nä jag läste det, är dock helt säker att hon sa A-C (eftersom jag inte ens hört talas om hepatit C innan vi tog de vaccinerna).

Det blir lite marigt att hänga med eftersom ämnet diskuteras samtidigt i tre olika trådar.

Vissa smittsamma sjukdomar klassas som allmänfarliga o regleras av särskild lagstiftning, dit hör AIDS/HIV, syfilis, gonorré, tuberkulos o polio. Vet inte om mässlingen ingår i gruppen.

Jag är född 92 och har det som ingick i vaccinationsprogrammet på den tiden antar jag. Har dock inte tagit något vaccin efter grundskolan... Inte svininfluensan eller HPV när det erbjöds heller.

Utöver allt som ingick i det allmänna vaccinationsprogrammet är jag vaccinerad mot svininfluensa och hepatit A och B. I år ska det även vaccineras mot TBE.

Är vaccinerad mot det som ingick när jag gick grundskolan, men vilka det är för dom som är födda 82 har jag ingen aning om:o.

Efter grundskolan har jag vaccinerat mig mot det årets influensa när jobbet har erbjuder det kostnadsfritt.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
912
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V