Vaccin mot botulism

C

chira

Kommer att byta stall på damen och i det nya stallet så ingår hösilage. Har för mig att man ska vaccinera hästarna mot botulism när de äter hösilage stämmer det?
Hur ofta ska det vaccinet ges? Hon har gått på hösilage innan jag köpte henne så en ny vaccination måste väl göras?

Sv: Vaccin mot botulism

ja det är bra att vaccinera mot botulism om man ska utfodra med hösilage. Det är en spruta per år som gäller efter att grunden är klar. Grunden är 3 sprutor efter varandra och dom ges med ca 1månads mellanrum har jag för mig, är lite osäker på den intervallen.

Ska finnas markerat i hästpasset när hon sist fick vaccinationen såvida inte tidigare ägare "hoppat över" den vaccinationen. Som jag upplever det så är det vanligare med skippad vacc. i norra delarna av landet än i mellersta och södra, tror att det kan ha att göra med hösilage kvalitén och de så kända mördarsniglarna att göra men jag vet inte säkert... Jag chansar däremot inte.

Står det inte i hästpasset rekommenderas att börja om med "grundvaccination". Sprutor som ska tas med några veckors mellanrum har för mig att det var två stycken totalt. Efter det är det en spruta/år som gäller, var noga med vaccintionstiden dvs det får inte gå mer än 1 år sedan senaste vaccineringen för då åker du på en ny omgång grundvaccinering.

Okej tack för svaren!
Det blir en ny grund vaccination då iom att det var över ett år sedan jag köpte henne :)

Grundvaccinering är 3 sprutor med 30 dagars mellanrum (+-5dagar enligt min veterinär).
Sedan 1 gång om året, mer än 14 dagar sen = ny grundvaccinering (även detta enligt min veterinär).

Jag skulle inte våga riskera att ha hästen utan verksamt botulismskydd. Jag vet att hästen fortfarande kan bli sjuk av botulism - men det finns inga dödsfall rapporterade på vaccinerad häst. Däremot är det ganska kört för ovaccinerade hästar som drabbas.

Förutom det andra redan sagt så kan jag tillägga att min veterinär sagt att hästen har inte fullgott skydd förrän efter 2 grundvaccinationer. Och skyddet räcker mer än 12 månader, så den veterinären skulle inte börja ny grundvaccination fast det gått lite mer än 12 månader, hon pratade om fullgott skydd upp till 15 månader.

Dyrt att vaccinera mot botulism, så jag har fortsatt att vaccinera mina hästar genom åren även om de inte fått hösilage/ensilage. Billigare att vaccinera en gång om året än att göra helt ny grundvaccination!

Nu är det ju inte att rekommendera att gå över en vaccination men hur kan denne veta att det är just 2 v???
Min veterinär säger att (vanligt vaccin) en del kan gå med det i mer än ett år medans andra bara har skydd i ca 8 mån. Därav måste man vaccinera var 6 mån för att tävla utomlands....
Hur vet man eg då att sin häst är Botsäkrad efter 10mån? Är det samma tror ni???

Nu är det ju inte att rekommendera att gå över en vaccination men hur kan denne veta att det är just 2 v???
Min veterinär säger att (vanligt vaccin) en del kan gå med det i mer än ett år medans andra bara har skydd i ca 8 mån. Därav måste man vaccinera var 6 mån för att tävla utomlands....
Hur vet man eg då att sin häst är Botsäkrad efter 10mån? Är det samma tror ni???

Enligt veterinären så sa han att influensavaccinet räcker i ca 14 månader. Enligt honom så är det inte färdigforskat på EXAKT hur lång verkningstid botulismvaccinet har. Men det är känsligare än influensan och stelkramp. Så hans rekommendation var att verkligen hålla 12-månadersintervall och han rekommenderad ny grundvaccinering om man var mer än 2 veckor över tiden...

Sedan är det säkert som din vet säger individuellt hur länge skyddet är fullgott. Men man får väl gå på tillverkarnas rekommendationer, även om enstaka individer kanske tappar skyddet snabbare. Antikroppskontroll blir ju onödigt dyrt :)

Grundvaccinering är 3 sprutor med 30 dagars mellanrum (+-5dagar enligt min veterinär).
Sedan 1 gång om året, mer än 14 dagar sen = ny grundvaccinering (även detta enligt min veterinär).
.

Enligt tillverkaren och SVA kan man skjuta på det mer. Både i grund och revaccinering. Jag hamnade på 5 v (dvs en månad + 7 dagar) vid ett tillfälle i grunden. Inte minsta problem enligt ngn tillfrågad (vet, tillv, SVA). Däremot skilde de sig åt beroende på källa ang HUR mycket man kunde slira, där - faktiskt förvånande nog - tillverkaren hade längst tid. (Förvånande för det ligger i deras intresse att sälja fler doser).

Behövt fråga om revacc med, nulöste jag det genom att vaccinera med kraftigt förkortat intervall istället (6 mån), men inga problem slira 8 veckor, dvs vacc om efter 14 mån enligt tillverkaren (eller ja tillv representant då som svarade i telefonen).

Så, det är ju inte beroende på dagen, men exakt HUR mycket man kan slira finns det nog tyvärr inget säkert svar på.

Förutom det andra redan sagt så kan jag tillägga att min veterinär sagt att hästen har inte fullgott skydd förrän efter 2 grundvaccinationer.

Fast DET är fel (övrigt i ditt inlägg har jag inget att invända mot). Fullgott skydd fås inte förrän cirka 1 vecka efter TREDJE sprutan. Tyvärr. Än mer tyvärr så finns det dokumenterade fall där hästar drabbats av, och dött av, botulism efter 2 av sprutorna i grundvaccinationen. Ingen fullvaccinerad häst har i Sverige iaf dött av botulism.

Men, bara för protokollet så ingen invaggas i falsk säkerhet - man har tyvärr INTE fullgott skydd efter 2 av sprutorna i grundvacc.

Tack för era svar allihopa har lite bättre koll nu :bow:

Är det nån som har ungefärlig koll på vad grund vaccinationen kostar?
Sen undrar jag också. Min hovslagare är vet assistent också. Han har sagt att han kan ge vaccin och det skulle ju vara himla smidigt att slippa dra ut veterinär. Men om han gör det blir det giltigt i passet osv? Gäller nu både influensa och botulism :)

Tack för era svar allihopa har lite bättre koll nu :bow:

Är det nån som har ungefärlig koll på vad grund vaccinationen kostar?
Sen undrar jag också. Min hovslagare är vet assistent också. Han har sagt att han kan ge vaccin och det skulle ju vara himla smidigt att slippa dra ut veterinär. Men om han gör det blir det giltigt i passet osv? Gäller nu både influensa och botulism :)

Det kan han säkert, men han får inte om han inte har veterinären i närheten (i intilliggande rum eller så), för händer det nåt (tex hästen får en anafylaktisk chock av vaccinet) måste han kunna tillkalla vet som då ska kunna infinna sig på två röda. Ingen annan än veterinär får heller skriva i passet.

Än mer tyvärr så finns det dokumenterade fall där hästar drabbats av, och dött av, botulism efter 2 av sprutorna i grundvaccinationen.
Men, bara för protokollet så ingen invaggas i falsk säkerhet - man har tyvärr INTE fullgott skydd efter 2 av sprutorna i grundvacc.

Helt riktigt Alex.

Vi fick ett sådant fall. 2 vaccinationer och skulle ha sin tredje. :(

AM

Förstår verkligen det, med tanke på att jag bara läste, och slapp se, minns den. Tror till och med jag minns vad hästen hette, och det säger inte lite då jag brukar glömma namn efter två sekunder.. (Second Glass?)

Usch så hemskt, hästen dog alltså? :(

Det där med att över huvud taget vaccinera får man många olika bud på! Har från en och annan kunnig och/eller veterinär hört att det är helt onödigt att vaccinera, bara att kolla hösilaget/ensilaget noga, då får hästen inte botulism. Någon har tom sagt att i Danmark så vaccinerar man inte mot botulism, men jag har inte kollat om det stämmer.

Det går tyvärr inte se/lukta till sig botulism.

Man kan aldrig gardera sig med det, man kan bara MINSKA risken, genom att bara ge foder som för öga/näsa är superfräsch, kasta hela balen om det är jord/djur i den, köpa av en producent som tar med tillräcklig stubbhöjd etc.

Men trots det så det är rätt skördade, superfräscha silaget som luktar gott kan innehålla botulinumtoxin. Tyvärr. Risken finns alltid, även om den är LITEN. Alla jag vet (veterinärer som hästägare) som sett en häst med botulism brukar strikt vaccinera dock, och det säger ju en del om vilket helvetiskt lidande det är om den där lilla risken slår till...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar