Nä vab är ju en annan sak, det kan man ju verkligen inte påverka.Håller med dig jag tar inte det minsta illa upp om någon har hög frånvaro pga vab ,vad ska dom göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä vab är ju en annan sak, det kan man ju verkligen inte påverka.Håller med dig jag tar inte det minsta illa upp om någon har hög frånvaro pga vab ,vad ska dom göra?
Barnkonventionen är lag i Sverige.Nja. De ska prioriteras högt. Men att det alltid ska göras före allt annat oavsett konsekvenser på andra plan -och oberoende av om det gäller verkliga, angelägna behov eller egna önskemål och preferenser - håller jag inte med om att det finns allmän konsensus om.
Är ju bl.a. därför som vi har en lagstadgad rätt till barnomsorg - för att föräldrarna ska kunna arbeta på så lika villkor som andra och oberoende av om skolan har undervisningsdagar eller inte. För att barnen inte ska ställas emot arbete, som att det är oförenliga saker att prioritera emellan.
Avsikten bakom regeln att AG inte kan neka FL har inte varit att de arbetstagarnas behov av ledighet ska sättas framför andra arbetstagares behov av ledighet. De reglerna har tillkommit av andra anledningar.
Jag har absolut inga problem med att förstå.Men du måste förstå att det kan bli ett stort bekymmer för de barnlösa kollegorna, som kan få ökad arbetsbelastning och inte få önskad ledighet? Händer det gång på gång, år efter år, så kan den som inte har barn ledsna och söka sig till annat jobb med en annan sammansättning av kollegor. De med barn kan också ta hänsyn till sina kollegor och inte alltid vara lediga den mest attraktiva tiden varje år. Genom åren har jag sett hur kollegor som är föräldrar hanterar detta olika, vissa hävdar sina rättigheter hela tiden och har ingen förståelse för att det påverkar kollegorna negativt medan andra är smidiga och söker samarbete.
Det finns chefer som förstår problemet och försöker ge de utan barn andra lättnader/fördelar. Hos en sådan arbetsgivare stannar man, hos en där den utan barn alltid förväntas ställa upp söker man sig vidare.
Illa upp är ju svårt att ta, men det kan ju vara gräsligt betungande för andra att ideligen behöva rycka in. I min arbetsgrupp var vi för få, visserligen ett bristyrke, men samtidigt en för stor tro på tekniken och ovilja att anställa en till vilket verkligen behövdes, så, när en vabba och/eller var sjuk VARJE vecka slet det väldigt mycket psykiskt på oss andra.Håller med dig jag tar inte det minsta illa upp om någon har hög frånvaro pga vab ,vad ska dom göra?
Det är svårt att få till det i branscher med svår personalbrist.Ja, den prioriteringen ligger på samhällsnivå och behöver inte förstärkas av arbetsgivare genom att ha olika förväntningar på prioritet vid uttag av semester med avseende på om man just har barn eller inte. Den respekterar de genom att följa regler kring föräldraledighet och organisera för det. Jag tror de flesta har förståelse för att ensamstående med enskild vårdnad har en situation som kan bli supersvår, särskilt om man saknar nätverk kring sig - men just det är en extremt liten del av alla föräldrar.
Jag tror de flesta är beredda att lyssna och kompromissa och hitta lösningar, problemet är om det är på förhand givet att någon/några alltid drar kortaste strået.
Ja absolut, men man kan ju välja att inte lägga föräldraledigt under de mest önskade veckorna på sommaren tillexempel. Jag tycker det är idiotiskt att alla förskolor stänger samtidigt på sommaren men ofta har ju barn två föräldrar och man kanske då får tänka att man inte kan ha alla de veckorna båda två.
Det är ju i bristyrken med verksamhet som inte kan vänta som det märks mest.. I min arbetsgrupp var vi för få, visserligen ett bristyrke
Ja men exakt! Jag vill verkligen inte att mina barn ska behöva gå på en annan förskola och det har jag all förståelse för att andra föräldrar inte heller vill, men man skulle ju kunna rotera veckorna som du säger, vissa år ha tidig stängning och andra år sen osv.Framförallt är det idiotiskt att det alltid är samma veckor som de stänger och kör "sommarförskola" varje år. Tror nog de flesta föräldrar försöker få till ledigt just dessa veckor för att slippa byta personal och lokal för barnen, men då blir det ju föräldraledigt samma period år efter år.
Fast det är ju olika.Ja men exakt! Jag vill verkligen inte att mina barn ska behöva gå på en annan förskola och det har jag all förståelse för att andra föräldrar inte heller vill, men man skulle ju kunna rotera veckorna som du säger, vissa år ha tidig stängning och andra år sen osv.
Absolut, men jag tror flest utbildas i Skåne ändå, men det finns i och för sig också flest jobb där så det är en kamp om personalen. Å andra sidan ville de inte anställa en till, de drog ner på oss pga tekniken som de trodde skulle ersätta oss eller delar av oss. Nu är de fyra personer där, varav en bara skriver och gör inget annat, sedan jag slutade, min tjänst ersättes inte. Till sommaren går en på FL och ersättes inte. Då är de två som har alla andra uppgifter. Uppgifter som från början var fördelade på 5-6 personer i ett rullande schema. Det var inte alls lika tungt då när någon var borta. En av dem som är kvar är den som vabbar/är sjuk varje vecka och nyligen dessutom varit sjukskriven för stress. Så, ett utmärkt recept från arbetsgivarens håll att slita ut personalen. De skulle kunna söka efter personal åtminstone. Ta in semestervikarier som regionerna gör, men icke...Det är ju i bristyrken med verksamhet som inte kan vänta som det märks mest.
När det inte finns utbildad personal att anställa så blir det ju alltid problem med bemanning.
Och sedan med arbetsmiljön.
Det gäller även lärare och socialsekreterare.
Rätten gäller bara tills att barnet är 12 år.Det är också helt orimligt att detta ska kunna pågå mellan barnet är ett år gammal tills det tar studenten.
Jo men att vara en egoistisk skitstövel har ju inget med föräldraskap att göra.Och som flera andra redan skrivit, det är några få som beter sig så, och det innebär inte bara att vi barnlösa hela tiden ska anpassa oss efter dessa personer, utan även andra föräldrar måste anpassa sig och sina familjeliv för att några få inte kan bete sig och samarbeta.
Men sen har många flera barn... så i praktiken kan det handla om många år.Rätten gäller bara tills att barnet är 12 år.
Det är också helt orimligt att detta ska kunna pågå mellan barnet är ett år gammal tills det tar studenten.
Jo fast då borde ju alla barn vara viktiga och komma först. Inte bara de egna barnen.Barnkonventionen är lag i Sverige.
Det innebär att barnets bästa alltid skall komma först.
Barnomsorg är bevisat bra för barnen, därför så har vi den lagstadgad.
Att föräldrar har möjlighet att försörja sig är ju också i barnets intresse.
Ja naturligtvis så gäller rätten för varje barn.Men sen har många flera barn... så i praktiken kan det handla om många år.
Men precis som någon annan skrev så kan det finnas syskon i familjen så det kan hålla på länge. Och om chefen inte orkar ta fajten så är det lättare att bara ge sig när någon börjar gapa och vifta med barnkortet. Men visst, rent lagligt är jag fullt medveten om att det bara gäller tills barnet fyllt tolv, men tyvärr stämmer ju inte detta helt med verkligheten.Läs på noggrannare så kommer du inte gå och vara ledsen för sånt som inte existerar. Man får bara ta ut f-dagar fram tills barnet fyller 12 år. Man får en begränsad (om än generös mängd) så nån gång tar den slut. Fram till ca 10 år tillbaka i tiden var det bara tills barnet fyllde 8 år som man fick ta ut f-dagar. Jag kan själv inte förstå hur man kan lyckas få dagarna att räcka till långa sommarsemestrar plus julledigheter i 12 års tid. Det borde vara en omöjlig ekvation och därmed något man bara kan göra i nåt enstaka år. Om man varit normalt f-ledig när barnet var en bebis.
Framför allt verkar dessa föräldrar tro att det är för deras skull, inte för deras barn.Ja naturligtvis så gäller rätten för varje barn.
Det är ju en rättighet för barnens skull.
Ni verkar tro att den är för föräldrarnas skull.
Enkelt.Läs på noggrannare så kommer du inte gå och vara ledsen för sånt som inte existerar. Man får bara ta ut f-dagar fram tills barnet fyller 12 år. Man får en begränsad (om än generös mängd) så nån gång tar den slut. Fram till ca 10 år tillbaka i tiden var det bara tills barnet fyllde 8 år som man fick ta ut f-dagar. Jag kan själv inte förstå hur man kan lyckas få dagarna att räcka till långa sommarsemestrar plus julledigheter i 12 års tid. Det borde vara en omöjlig ekvation och därmed något man bara kan göra i nåt enstaka år. Om man varit normalt f-ledig när barnet var en bebis.