Va tycker ni om dessa insektsmedel?

_Runaway_

Trådstartare
Tänkte höra vad ni tycker om några olika insektsmedel. Vilka är värda att köpa? Vilka funka öht? Vilket är superbra och har du något dunderbra recept på eget medel? Kan ju börja med dessa, ni får fylla på om ni använder något annat:

Switch Pour On
Renons (kräm och spray)
Horsewise (Hööks) sommarspray
Nylanders hästkräm

Fler? Vad tycker ni om dom?

Sv: Va tycker ni om dessa insektsmedel?

Switch Pour On Använder jag på min häst, men jag använder det egentligen bara för att slippa fästingar. Det har otroligt bra effekt på fästingar - min häst får massor av fästingar när han inte har Switch på sig, och nästan inga när han har Switch på sig! Jag tror att det står på förpackningen att det ska hjälpa mot knott också, men jag vet inte riktigt om det gör det för jag använder andra medel för knott/mygg/broms etc.
Renons (kräm och spray) Har inte provat.
Horsewise (Hööks) sommarspray Har inte provat, men skulle nog inte prova heller då jag har dålig erfarenhet av andra Horsewise produkter (skräp!)
Nylanders hästkräm Det fungerar jättebra, använder det dock inte just nu.

I övrigt så använder jag mest RB86, det fungerar alldeles super för mig och min häst! Drygt, effektivt och det är jättebra mot alla insekter. Sedan använder jag 4 ess salva (Skillingaryd) vid skapet osv, kletigt men effektivt och bra! :)

Har provat Switch och den är ju suverän.
Har även Hööks sommarspray, tycker den är helt ok med.

just det, RB86 glömde jag. Så den är värd att köpa då? Funkar den mot bromsar också? Det är ju dom som är värst.

Jag säger som Huntress, Renons, Horsewise och Nylanders har jag inte prövat, men Switch fungerar väldigt bra på mina hästar. Har även RB86 mot bromsar och sånt, och även det tycker jag funkar bra. Runt ögonen och vid skapet använder jag Skillingaryd, mycket effektivt! :)
Detta är vad jag använt under tre år, och tycker det funkar väldigt bra. :)

Min erfarenhet:

Switch pour on fungerar men är klassat som bekämpningsmedel (var det förut iaf) så det häller jag inte på mina hästar.

Resten av det man köper är bara skräp, fungerar inte på mina.

Håller på och mixtrar med egna blandningar men inte hittat någon riktigt bra än, men en halvbra har jag och då skivade jag upp 3 citroner, pressad ner 1 vitlök och hällde kokande vatten över (ca 1 liter) fick stå och svalna och sen silade jag genom kaffefilter, sprayas eller svampas på, fungerar ganska bra tycker jag.

Billigt och minst lika effektivt som det man köper åtminstone.

_Runaway_ skrev:
Switch Pour On
Tycker jag är super, håller fästingarna borta mycket bra!

Renons (kräm och spray)
Funkar bra sålänge effekten håller i sig, vilket inte är lång stund alls

Horsewise (Hööks) sommarspray
Använder jag aldrig mer, min häst fick väldigt fula exem av den förra sommaren, skinnet flagnade av på insidan av benen, hon såg nästan brännskadad ut. Folk trodde att hon var blistrad in absurdum :crazy:

Nylanders hästkräm
Vet ej, har aldrig använt.

Fler? Vad tycker ni om dom?
Jag tycker hemmagjorda insektsmedel funkar minst lika bra som dom köpta, och blir bra mycket billigare!

Jag brukar koka massor av vitlöksklyftor i vatten, sen blandar jag vitlöksvattnet med äppelcidervinäger och pressar i citron. Det håller insekterna skapligt borta. Sen har hon Switch på sig hela betessäsongen också.

Senast ändrad av en moderator:

Har inte provat Switch, men renons funkade inte alls på min häst. Inte heller RB86. Har däremot använt "Näckens myggmedel(?)" två somrar nu och det har fungerat kanon! Nu senast köpte jag "Näckens" med tjära i. Det ska bara innehålla naturliga ingredienser, ialla fall enligt reklamen, men man vet ju aldrig ;) . Eftersom jag hade ett dräktigt sto vågade jag inte smeta på vad som helst.

Men jag kan helt klart rekommendera "Näckens".

En del beckolja blandat med två delar matolja, pressa ev. i några vitlöksklyftor. Smörj en gång om dagen, regnar ej bort så lätt men kanske inte så kul om man har en skimmel. Tvättning innan tävling rekomennderas ! Även av den som smörjer in, då man luktar tjära själv också.....
Switch pour on använder jag också mot fästingar och så köpte jag renons ngn gång ovkså, hyfsat bra men håller för kort tid. Här i Norrland får man under de värsta dagarna helt enkelt stalla in.

Fast olja kan ju börja koka på huden om det är soligt?

RB86 använder jag till pållen och gjorde det även förra året. Han fick inga fästingar då och har heller inte fått nu. Fungerar bra mot de flesta flygfän! Tycker den håller bra, är dryg och räcker länge.
Skillingaryd Hästsalva används också, på huvud och runt skapet. Fungerar super det med!
Renons är nog det sämsta av det du räknade upp.
De andra har jag ingen erfarenhet av men Switch Pour On har jag hört är super.

Liknande trådar

Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 586
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar