Va ska jag göra? *Långt*

Blueeyes

Trådstartare
Jag har blivit medryttare på en D ponny på 142 cm som är jätte söt och hur trevlig som helst!
Hon ägs av en 14 årig tjej som är minst 175 lång.
Ponnyn är väldigt felhanterarad.
Hon tex går i taket när man kommer med sadeln.
Sprang åt sidorna, hög efter en och sparkade med både fram och bakben. Lät henne få ta de lugnt så jag sadlade i över 10 min. Klappade å pratade hela tiden såklart! Sista spännet sa hon inte ett dugg om när jag drog de sista :)... (Drog såklart bara ett hål)

Jag skulle sedan provrida och när jag satt upp så stog hon skit lugnt å väntade men vart springig när jag satt i stigbyglarna.
Vilket ledde till att jag tog i tyglarna och hästen slår upp huvudet. Stort teken på att hon är öm i munnen. Jag rider runt och känner på henne ett tag och kommer fram till Skänkeldöv + mkt känslig i munnen, ponnyn är bara 8 år å riden ½ år.

Jag får henne att slappna av och gå lugnt i låg form, halvlånga tyglar. Pratar, klappar, berömer mm.

Sedan frågar ägaren om jag vill ha tips men att hon inte kan ge dem från marken så hon hoppar upp och ska vissa hur jag ska rida hästen.

Resultat:
Bankande uppdragna hälar i hästens sidor (HELA tiden, varje steg)
Händerna vid knäna och ett konstant sågande. (Förstår varför hon har ont i munnen)
Obalanserad pga av längden.
Blicken rakt ner på hästen hela tiden, ingen blick upp nån gång!

Jag tycker bara så synd om henne. Hon skulle behöva långa mysiga promenader och få börja om från början!!

Va tycker ni jag ska göra? Jag är helt kär i hästen. Hon har så mkt å säga mig, pratar hela tiden om va hon känner och vill! Kändes perfekt från första stund! Men hur bör jag rida henne? Va ska jag kräva och hur ska jag gå framåt?

Desutom kan jag tillägga att jag kände mig mkt bra på hästen! Är 160 lång!

Va tycker ni? Snälla hjälp av nån kunnig?

Sv: Va ska jag göra? *Långt*

jag tycker att du sitter inne med svaren själv!
Du säger ju att hästen pratar och talar om för dig att hon inte alls tycker om att vara ridhäst,just pga sin munn och skänklarna osv.
Som sagt du har ju svaren där!skogen! bästa stället att börja på!
Det är såsvårt sånt där,förman kan aldrig säga till en hästägare att den gör fel,då får man aldrig mer komma tillbaks.
så,det där är svårt,bara hoppas att du kanske kan påverka denna ryttare genom din mjuka ridning.
Kan du inte köpa hästen då?du kanske inte har råd? ni verkar ju trivas bra ihop!
Som sagt ta gärna hjälp av en instruktör,fråga om du får rida för instruktör,det kanske du får?en bra instruktör hjälper dig en bra bit på vägen med denna ponny!
Men du tänker rätt tycker jag,börja du med att rida i skogen,träna grunder där,och lugna upp ponnyn.Gör så att ponnyn tycker att det är kul att vara ridhäst!!
Lycka till!!
/Trilla

Tack. Humöret uppdraget ett snäpp. Jag ska försöka komma ut i skogen så mkt jag kan. Finns bara vuxna ryttare va jag vet i stallet å de sitter bara å fikar :devil: så jag hoppas de vill hänga med ut. Jag ska fråga mamma om jag kan få försöka spara lite pengar så kanske jag har råd att betala lite själv! Annar ska jag fråga seanre om foder. De pratade om att de antagligen kommer köpa en större häst senare. Så jag hoppas att jag då kan ta över henne. Tycker så synd om henne. Kan gissa att hon bara drar sadelgjorden så fort hon kan också för att hästen inte ska bitas.

Å som du säger jag kunde ju inte säga till ägaren heller!!
Va skulle hänt då liksom. De sa bara "jaja du lär ju känna henne senare å då kanske du vet hur hon ska ridas" De satte sig som en klump i magen på mig!

Jag ska värkligen försöka göra allt jag kan!

JAha ännu en stackars häst som fått en okunnig ryttare..
Men du är på helt rätt väg! Du verkar bra för hästen och om det känns bra så fortsätt...
Lät som det gick jättebra när du red och om ägaren inte förstod det och försöker komma med värdelösa tips och förstör allt..
Fortsätt och gör på ditt vis, ägaren förstår väl så småningom att du är bra för hästen eftersom den redan förändrades när du gjorde på ditt vis.
Nästa gång hon vill ge tips så säg nej tack.
Om hästen bara har blivit riden i ett halvår så gör du bara rätt, jag fattar inte var ägaren vill komme med sin "ridning" på dessutom en sån grön häst??
Du bör inte kräva nåt av hästen merän att hon ska känna att du inte ska skada henne utan bygga upp en relation.
Gå promenader med henne och när du rider tar du bara det lugnt, beröm och rid i låg form, kolla lite vad hon kan (antagligen inget om ägaren har utbildat hästen).
Det enda du ska kräva är att hon kan våga lita på dig, och så smånigom lyssna och stå still.
Börja om från början med henne och ge hon lite mysiga promenader som du sa.
Tur att du hittade hästen, tror det kommer att gå suveränt och du verkar jätteduktig och kan förstå hästen.
Avvakta lite med ägaren men sedan så kan du ju typ försiktigt förklara för henne hur du arbetar med hästen och visa hon kanske lite och så ni hanterar hästen lika..
Hästen kommer ju hitta en tilit hos dig som hon kanske inte har med ägaren och antagligen kommer ägaren få större problem med hästen då pga sin behandling så smånigom eftersom hästen vet att med dig är det annorlunda och med ägaren så finns det bara smärta.

Förstår hon inte ens att hon är alldeles för lång för hästen?

Tack underbara människa! Jag blir så glad! Trodde jag först var på fel spår men jag märkte ju att hästen var förstörd. Stackaren ville inte ens ta bettet i munnen :( . Hon HOPPAR med hästen. De är vad hon använt den till. Så jaa :crazy: Hästen måste tycka det är jävlig obehagligt med henne ovanpå.

Så ni tycker jag är på rätt väg alltså?
Desutom har hästen ingen man å pannlugg å knappt nån svans! Exsem skulle jag gissa på. Tycker så synd om henne :(

Försök också att få ägaren att få sadeln kollad. Låter som att hon inte trivs med den heller, ponnyn alltså ;)

Oj det kan inte se behagligt ut om nån som e så lång hoppar med en sån lite häst till förhållande till hon.. Måste bli väldigt obalanserat.

Snälla kan du inte få hästen på fodervärd eller nåt? Får rysningar..
Ni verkar passa jättebra ihop och du förstår hästen, vilken tur.

Du kommer nog fixa det till slut (du verkade i allafall lugn och duktig när du red "bullen"):)Vi kan prata någon dag via msn?!

Ja de ska jag absolut försöka! Hon HATAR sadeln... Usch jag var nära på å inte sadla henne. Bara synen å se sadeln fick henne att hoppa ur skinnet :crazy: :(

Jag lovar att jag absolut ska göra llt i min makt för att få ta över hästen! :bow: Men jag är inte säker på att de blir så lätt. Hon är deras "Bebis" Hon e en såndär unge som har mamman med sig VARENDA gång å behöver endast rida. :smirk:

Jag tror att det är tack vare min kära faster som jag mer och mer förstår mig på hästarna. Jag var också en idiot förut som drog sadlarna snabbt å kunde inte alls se vad hästen ville. Men man lär sig mer och mer! :banana:

Hehe :crazy:
Så de tycker du? Jag var MEGA nervös när jag skulle rida honom!
Hade bara sutit på min förra travare som var kallblod. De här var första varmblodstravaren :D Å han såg ut som en kanonkula i boxen också!

Men de gick ju iaf bra =) En bland favvoriterna kan jag ju tala om :)

måste bara säga att 175 på en ponny som är 142 inte är för stort :s
kan inte se framför mig att det är för stort..

Bra sätt att försöka förbättra för hästen är att verka seriös utan att peka någon kritik mot ägaren. Då får man lättast kontakt. Man får tänka på att en person som beter sej så själv har gjort hästen så eller helt enkelt inte ser problemen utan försöker gå runt dom istället, sadlingen t ex.

Du skulle kunna börja rida bettlöst själv (om det verkar säkert) och självklart fråga ägaren om det går bra, säg som det är att den verkade lite öm i munnen idag, kanske den skulle behöva raspas tänderna på? *blink blink* ;) För säkerhets skull vill du rida bettlöst idag så den inte gör illa sej :D
Samma sak med sadeln, plugga på lite sadelutprovning, skaffa en stor pad tills vidare och säg att den "såg mysig ut" kolla hästens rygg noga, och hittar du något tecken på att hästen ömmar så kolla noga VAR den ömmar och demonstrera för ägaren. Och sen, när ni bägge spekulerat lite och hon är övertygad om att hästen inte bara är sur utan öm, DÅ lägger du in den smarta kommentaren; "kanske sadeln klämmer?" och så provar ni, och med din nyvunna kunnighet inom sadlar kan du konstatera att den inte passar :D (förutsatt att den faktiskt klämmer) överreagera lite samtidigt och säg, AJ AJ!! Det här ser inte bra ut!

Hästägare är känsliga varelser. Man vill inte få påpekat att man är kass, men de flesta vill ändå sina hästar väl, de vet bara inte bättre.
Tror inte att ryttaren kommer förstöra hästen, men det är förstås trevligare om du som ska rida hästen får bra förutsättnigar, så en bra passande sadel och ett bett som ligger bra i munnen ska vara ett krav. Vill inte ägaren köpa nytt, så försök låna en mer passande sadel om du kan.
Oroligheten i munnen och skänkeldövhet kan man rätta till ganska snabbt och få hästen anpassa sej till sin ryttare. Var bara MYCKET konsekvent, alltså ber du hästen gå framåt med lätt tryck från låren/rumpan så lyssnar inte hästen petar du den på rumpan så hårt att den reflexmässigt går framåt, men är det en känslig häst gör man det så löst att den inte blir rädd. Lyssnar inte hästen på en gång på skänkeln är det bättre att lägga till spöt på en gång eftersom det är en naturlig hjälp. Brukar bara behövas 3-4 gånger, sen förstår hästen att den ska gå framåt, så länge du är duktig på att sluta driva så fort hästen reagerat.

Samma sak med handen, till en början kanske man måste rida bettlöst för att munnen ska få tid att läka, men verkar det inte SÅ allvarligt går det att bara försöka få hästen lite på din hand. Det gör amn inte alltid genom att låta bli att ta i handen, utan man är bara snäll på det viset att man ger efter när hästen gör som man vill, och att man är följsam i handen så hästen får förtroende för den. Det är säkert inga problem för dej. ;)

Skapa ett förtroende hos hästen och en mjukhet i hantering och ridning, så kanske ägaren ser det och blir inspirerad! :banana:

När ja gör detta är jag glad över att jag har en väldigt bra kontakt med min medryttarhästs ägare

Hehe, måste erkänna att jag alltid haft hyfsat bra relationer till hästägarna :D Kanske för att jag, som sagt, verkat seriös och duktigare än jag är + att hästägarna varit rätt snälla och inte lagt sej i mycket. Har fått byta sadlar och bett och grejat, rida hur jag vill (men så vet de att jag inte gillar att flänggaloppera och så). Har detta att tacka för att man har fått nån som helst riderfarenhet utanför ridskolan innan man skaffat egen häst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?