Uveit, vad?!

Sv: Uveit, vad?!

Här kommer två bilder, men som du sa nafayette, det var inte lätt:)

hhga.jpg

hga.jpg

Båda är på höger öga, och som ni ser så är det ju som bara ögonvrån som är vitgrumlig.. hoppas ni ser något iaf..

Svårt att ta kort va? ;)
Du skulle ha behövt vara mycket närmare med kameran..

Jag kan inte säga vad din hästs öga har blivit drabbad av..nej.

Okej, så i nuläget gäller det helt enkelt att hålla koll så det inte försämras helt enkelt, man måste ju börja i någon ände, visst?
Är flughuva en bra idé? Och om det regnar/är soligt, hur bör man göra då?

Hur snabbt läker egentligen en hornhinna?
Jag spånar vilt i tankarna om han gjort illa sig..

Jag bor i västerbottens inland, och till närmsta atg-klinik har jag 16 mil.. behöver jag nämna något mer för att berätta hur långt jag har till strömsholm eller några andra större djursjukhus?

Jag ska göra så i eftermiddag att jag ska försöka ta kort på ögonen, och sedan skicka iväg dom till strömsholm som du säger.

Och så tänkte jag på en till sak, om det är uveit, får hästen försämrad syn då?

Flughuvor är alltid bra idé så fort ögon krånglar. Oavsett väder.

Svaret på hur snabbt hornhinnan läker är lite svårare att ge. Beror ju på hur stor skadan är, hur hästen behandlas, hur fort den kommer i behandling (ganska avgörande)
En pinne i ögat tar ett år, en repa på hornhinnan tar några veckor och sen allt däremellan..

Att uveit ger försämrad syn är i alla fall enligt våraa tre fall ganska bevisat..
Men vad uveiten orsakas av är nog kanske mer intressant. I vårt fall var det kört men hur det har gått för andra vet jag inte..tyvärr..

Att du har långt till klinik såg jag..frågan är, om hästen nu inte blir markant bättre på några dagar, om du inte skall ta och sätta dig och ringa runt smådjursmottagningar och fråga om en bra ögonveterinär uppe vid dig...

Håll oss uppdaterade på hur det går för er!!

AM

Jaa det var supersvårt, speciellt med en mobilkamera..:P

Jag börjar fundera i om han kanske har ett gammalt hornhinnesår ändå.. kanske det gråa är som ett ärr? För jag minns att han gnuggade huvudet som en galning en kväll och morgonen efter var han lite svullen, men det försvann samma dag.. kan det vara så?

Jag har haft hästar omkring mig i nästan hela mitt liv, men ärligt talat är jag HELT grön på ögonskador/sjukdomar, trots att det ändå verkar vara ganska vanligt..
Kanske är jag mer uppmärksam nu efter förra sjuklingen jag hade..

Jag fortsätter då behandla med dom där dropparna, men det är inte lätt.. han måste bremsas varje gång för att överhuvudtaget stå still och det är jobbigt när man alltid måste be om hjälp för att kunna behandla sin häst.. tur många människor är hjälpsamma =)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Min lilla kille är en omplacering från Irland, troligtvis jack russell, ca 5 år gammal och väger 6kg. Jag har haft honom i ett år...
Svar
7
· Visningar
2 750
Senast: MissFideli
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 084
Senast: Hanna_b
·
Hundhälsa Min hund har haft ögoninflammation i nu 3dar, trodde först det var att hon hade något i ögat (första dagen), hade ingen möjlighet att...
Svar
6
· Visningar
5 208
Senast: Tretjak
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 348
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka