Utveckla allergi (mot pälsdjur) som vuxen?

Intressant! Ja, inte att du utvecklat allergi och astma såklart :(
Men för 2 år sedan bodde jag 6 månader i ett hus, som vi fick flytta ifrån då det visade sig vara mögelskadat (vi hyrde). Hann då få problem med både ögoninfektioner och inflammationer samt vaglar (aldrig någonsin haft något av det tidigare) samt luftrörsproblem. Har förstått att kopplingen mellan husmögel och allergi inte är helt klarlagt, men tror att något har det bidragit till.
Tyvärr är det väl svårt att bevisa 😔
 
Jag har också blivit allergisk gradvis under de senaste två åren, nu kan jag inte leva utan antihistamintabletter och näsdroppar. När shiban fäller är det värst men jag märker av det även mellan. Tycker det verkar vara ganska vanligt att det växer fram.
Har alltid haft djur runtomkring, haft egen häst och jobbat med hästar halva livet.

Detsamma hände min far, fast för hans del strax efter 50 och det är spass illa att han tar sprutor under sommarhalvåret. De har inga djur, men pollen och gräs påverkar.
 
Vet att min mammas man var runt 30 när han blev riktigt påverkad av pälsdjur. Så illa att han fick sova i bilen för att de fanns katt i huset. Sedan dess tål han inte pälsdjur, och speciellt inte katter sätter sig direkt på luftrören och ögonen rinner. Lite bättre med häst och hund men fortfarande allergisk reaktion.
 
Jag hade noll allergier tills jag plötsligt började reagera på björkpollen när jag var 26. Fick allergisk astma något år därpå, och antalen pollen jag reagerar på har ökat sedan dess. Reagerar från början av februari till oktober i princip, mår ofta riktigt risigt trots olika antihistaminer plus nässpray och ögondroppar. Får olika korsallergier på massa olika mat under den tiden. Fixar inte att ha snittblommor inne längre (:cry:) och har börjat bli känslig mot damm. Så allergier verkar kunna dyka upp lite när som. Tack och lov reagerar jag inte på djur, men man vet aldrig.
 
Min syrra som alltid haft katt började känna av katten vid 25 år och har utvecklats till att inte kunna vara inne i hus som har katt eller hund även om djuren inte är inne när hon är där.
 
Jag har fått flera allergier och symtom från luftvägarna i vuxen ålder, bland annat fått astma och blivit pollenallergisk - tror även jag skulle reagera mot kvalster och damm om jag skulle testa mig gällande det. Också utvecklat flera kontaktallergier (mot bland kolofonium).

Desloratadin är en antihistamin som fungerar bra för mig (i kombination med astmamediciner, såklart).

Hur som helst tänker jag att det i ditt fall visserligen KAN röra sig om att du faktiskt utvecklat allergi mot hundarna, men det kan ju också vara så att mängden kvalster/damm blir betydligt högre i boendet och att det är det du reagerar mot?

Jag har hund, och vi har helt klart fått utöka städrutinerna sen hon kom. En luftrenare med bra HEPA-filter var ett välkommet tillskott i hushållet. Vi bäddar helt rent en gång i veckan, tvättar alla kuddfodral i soffan och filtar minst 1-2 gångar i månaden. Kör alla lakan, handdukar och dylikt på 95 % eller allergiprogram. Dammsuger och våttorkar flera gånger i veckan. Det är meckigt, men fungerar.
 
Jag har fått flera allergier och symtom från luftvägarna i vuxen ålder, bland annat fått astma och blivit pollenallergisk - tror även jag skulle reagera mot kvalster och damm om jag skulle testa mig gällande det. Också utvecklat flera kontaktallergier (mot bland kolofonium).

Desloratadin är en antihistamin som fungerar bra för mig (i kombination med astmamediciner, såklart).

Hur som helst tänker jag att det i ditt fall visserligen KAN röra sig om att du faktiskt utvecklat allergi mot hundarna, men det kan ju också vara så att mängden kvalster/damm blir betydligt högre i boendet och att det är det du reagerar mot?

Jag har hund, och vi har helt klart fått utöka städrutinerna sen hon kom. En luftrenare med bra HEPA-filter var ett välkommet tillskott i hushållet. Vi bäddar helt rent en gång i veckan, tvättar alla kuddfodral i soffan och filtar minst 1-2 gångar i månaden. Kör alla lakan, handdukar och dylikt på 95 % eller allergiprogram. Dammsuger och våttorkar flera gånger i veckan. Det är meckigt, men fungerar.
Där har du nog en klok tanke, självklart kan det vara den ökade mängden kvalster och damm som orsakat problemet. Städar väldigt ofta men har köpt in en ny våtmopp för att slippa använda dammsugaren så ofta (den körs nästan varje dag, iaf varannan).
Något positivt, eller ja det bekräftar ju bara att det är någon allergen som retar, är att antihistaminer fungerar bra. Framförallt är nästäppan skön att slippa :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 597
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 629
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 942
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 861
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp