Utveckla allergi (mot pälsdjur) som vuxen?

Alandia

Trådstartare
Har de senaste 2-3 månaderna fått en rejäl nästäppa, speciellt på kvällarna. Så pass att det är tydligt påtagligt, kan då andas enbart via munnen. Även börjat att nysa några gånger per dag (har tidigare enbart nyst vid ex förkylning). Inget är förändrat i boendemiljön eller arbetsmiljön, förutom att jag är mer hemma.

Det som är ändrat är antalet hundar som gått från 2 till 4 stycken sedan september (är långtids-hundvakt åt de 2 extra). Har haft katt i 30+ år, egen häst och senaste 10 åren även egna hundar. Men jag funderar ändå på om det inte är hundarna som utlöst något. För det är på kvällarna när i alla fall 3 av 4 vill ligga nära, helst på en, och sedan kommer nästäppan en stund senare.

Känns väldigt sorgligt om det är så. Finns det fler som har upplevt liknande? Hur utvecklades det i så fall och blev ni tvungna att förändra ert liv med djur?
 
Jag utvecklade häst- och pollenallergi (timotej och björk) i vuxen ålder.

Har inte ändrat livet mer än att jag tar receptfria allergitabletter på våren när hästarna fäller samt har mask vid höpackning.
 
Jag har börjat få alla möjliga allergisymptom från att jag var 23. Fick en rejäl förkylning på vårkanten som utlöste astma och samma sommar blev jag pollenallergiker. Reagerar nu på de flesta djurslag trots att jag är uppvuxen med mycket djur i hemmet.
 
Har de senaste 2-3 månaderna fått en rejäl nästäppa, speciellt på kvällarna. Så pass att det är tydligt påtagligt, kan då andas enbart via munnen. Även börjat att nysa några gånger per dag (har tidigare enbart nyst vid ex förkylning). Inget är förändrat i boendemiljön eller arbetsmiljön, förutom att jag är mer hemma.

Det som är ändrat är antalet hundar som gått från 2 till 4 stycken sedan september (är långtids-hundvakt åt de 2 extra). Har haft katt i 30+ år, egen häst och senaste 10 åren även egna hundar. Men jag funderar ändå på om det inte är hundarna som utlöst något. För det är på kvällarna när i alla fall 3 av 4 vill ligga nära, helst på en, och sedan kommer nästäppan en stund senare.

Känns väldigt sorgligt om det är så. Finns det fler som har upplevt liknande? Hur utvecklades det i så fall och blev ni tvungna att förändra ert liv med djur?
Gör det någon skillnad om du tar antihistamin några dagar?
Eventuellt prova mer än en sort med olika aktiva substanser då de kan ha olika god effekt på olika personer vad jag förstått..
 
Jag har precis fått konstaterad allergi mot hund och katt och jag är drygt 40 år. Har alltid varit i stall och kring hästar utan problem, och fram tills för 6 år sedan hade jag katt. Nu i sensomras så skaffade vi två nya katter, och jag tycker att jag varit mer snuvig och nysig under hösten. Tyvärr så visade det sig att jag då är allergisk mot katt:down: Jag har även en lättare astma som jag fått efter en lunginflammation i vuxen ålder... Den kan ha blivit något mer ansträngd, men jag kan också vara lite hypokondrisk. Nu tänker jag försöka klara mig på dubbel dos Desloratadin (receptfritt) varje dag, men går inte det så får jag ta ett snack med en läkare. Just nu är det inte ett alternativ att katterna flyttar, så det måste gå.
 
Testa Desloratadin, de tycker jag är bra, fungerar de så vet du och kan gå vidare om du vill veta mer exakt. Det kan ju vara kvalsterallergi också, vet dock inte om det gör saken så mycket lättare...
 
Gör det någon skillnad om du tar antihistamin några dagar?
Eventuellt prova mer än en sort med olika aktiva substanser då de kan ha olika god effekt på olika personer vad jag förstått..
Beställde antihistaminer igår, och de ser ut att komma redan idag, så ska testa det :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har precis fått konstaterad allergi mot hund och katt och jag är drygt 40 år. Har alltid varit i stall och kring hästar utan problem, och fram tills för 6 år sedan hade jag katt. Nu i sensomras så skaffade vi två nya katter, och jag tycker att jag varit mer snuvig och nysig under hösten. Tyvärr så visade det sig att jag då är allergisk mot katt:down: Jag har även en lättare astma som jag fått efter en lunginflammation i vuxen ålder... Den kan ha blivit något mer ansträngd, men jag kan också vara lite hypokondrisk. Nu tänker jag försöka klara mig på dubbel dos Desloratadin (receptfritt) varje dag, men går inte det så får jag ta ett snack med en läkare. Just nu är det inte ett alternativ att katterna flyttar, så det måste gå.
Då är vi i liknande ålder, har också alltid levt kring djur och aldrig slagits av tanken på att kunna bli allergisk :(
Hoppas att det håller sig i shack med Loratadinet för dig!
 
Jag har börjat få alla möjliga allergisymptom från att jag var 23. Fick en rejäl förkylning på vårkanten som utlöste astma och samma sommar blev jag pollenallergiker. Reagerar nu på de flesta djurslag trots att jag är uppvuxen med mycket djur i hemmet.
:( Har du varit tvungen, eller valt, att inte leva med djur pga allergin och astman?
Vet att allergi och astma går hand i hand, och nu när jag tänker tillbaka så har andningen varit mer ansträngd, ibland pipig, lite väsande. Har tänkt att det har med försämrad kondis och ålder att göra.. 🙈

Får testa antihistaminer ett tag, blir det inte bättre får jag kontakta min VC.
Är inte den som oroar mig, men nu gnager det om det skulle bli värre, vad gör jag med djuren :down:
 
:( Har du varit tvungen, eller valt, att inte leva med djur pga allergin och astman?
Vet att allergi och astma går hand i hand, och nu när jag tänker tillbaka så har andningen varit mer ansträngd, ibland pipig, lite väsande. Har tänkt att det har med försämrad kondis och ålder att göra.. 🙈

Får testa antihistaminer ett tag, blir det inte bättre får jag kontakta min VC.
Är inte den som oroar mig, men nu gnager det om det skulle bli värre, vad gör jag med djuren :down:
Jag har inte skaffat nya djur sedan de jag haft dött, mest för att se om det blir skillnad. Har fortfarande häst men blir helt klart påverkad om jag har helgjour och mockar många boxar och packar mycket hö. Tar allergimedicin året om.
 
Uppväxt med katt och hållit på med hästar hela mitt liv. Flyttade till egen lägenhet och skaffade då innekatter, utvecklade allergi och fick lämna bort dem. Klarar dock bra av mina föräldrars katt som är ute. Min pollenallergi blir värre och värre med åren, är 33 nu och i år var det förfärligt :(

Även utvecklat någon sorts överkänslighet mot spenat så hoppas verkligen inte det blir mer av den sortens allergi...

(Tar också desloratadin mot pollenallergi).
 
Har de senaste 2-3 månaderna fått en rejäl nästäppa, speciellt på kvällarna. Så pass att det är tydligt påtagligt, kan då andas enbart via munnen. Även börjat att nysa några gånger per dag (har tidigare enbart nyst vid ex förkylning). Inget är förändrat i boendemiljön eller arbetsmiljön, förutom att jag är mer hemma.

Det som är ändrat är antalet hundar som gått från 2 till 4 stycken sedan september (är långtids-hundvakt åt de 2 extra). Har haft katt i 30+ år, egen häst och senaste 10 åren även egna hundar. Men jag funderar ändå på om det inte är hundarna som utlöst något. För det är på kvällarna när i alla fall 3 av 4 vill ligga nära, helst på en, och sedan kommer nästäppan en stund senare.

Känns väldigt sorgligt om det är så. Finns det fler som har upplevt liknande? Hur utvecklades det i så fall och blev ni tvungna att förändra ert liv med djur?
Jag fick pälsdjursallergi som sen tonåring, iom täta möten med marsvin.

Men det är inte så illa, känslig mot hund, det blir bättre vid lagom mängd hundmöten (som tex att det finns hundar på jobbet men inte nära mig, eller hundmöten i god ventilation. Värre vid möten i tätt hus med hund under tid.). Allergisk mot katt, det blir typ mest bara värre med ökad exponering.

Tänker att detta skulle kunna vara möjligt att åtgärda genom vädring och sänkning av mängd allergen? Se upp med att dammsuga med vanlig dammsugare och vanligt filter utan att vädra efteråt för det verkar mest finfördela allergenerna. Dammtorka med mopp och sådant jätteofta?

Vara hemsk och köra ut hundarna ur sovrummet och vädra före läggdags? (ja det känns jättehemskt har sovit med hund utanför dörren men vad ska man göra.)

Så vad jag vill säga är att det är en jätteskillnad beroende på hur väl ventilerat utrymmet är, och hur vältorkat. Men dammsugning precis innan man kommer gör det värre. Sedan är det ju värre om man klappar hundar och sedan inte tvättar händerna och gnuggar sig i ögonen. (försöker smyga med handvätt efter så folk inte ska tro att jag tycker deras hundar är smutsiga.)
 
Senast ändrad:
Har de senaste 2-3 månaderna fått en rejäl nästäppa, speciellt på kvällarna. Så pass att det är tydligt påtagligt, kan då andas enbart via munnen. Även börjat att nysa några gånger per dag (har tidigare enbart nyst vid ex förkylning). Inget är förändrat i boendemiljön eller arbetsmiljön, förutom att jag är mer hemma.

Det som är ändrat är antalet hundar som gått från 2 till 4 stycken sedan september (är långtids-hundvakt åt de 2 extra). Har haft katt i 30+ år, egen häst och senaste 10 åren även egna hundar. Men jag funderar ändå på om det inte är hundarna som utlöst något. För det är på kvällarna när i alla fall 3 av 4 vill ligga nära, helst på en, och sedan kommer nästäppan en stund senare.

Känns väldigt sorgligt om det är så. Finns det fler som har upplevt liknande? Hur utvecklades det i så fall och blev ni tvungna att förändra ert liv med djur?
Finns det möjlighet att lämna tillbaka de 2 nya hundarna. Tänker om kanske de gjorde att hinken blev ful s a s och att du kanske kan klara av det antal du tidigare hade.
Eller att det är någon av de nya som du är extra känslig mot?
 
Var runt 35 när jag utvecklade pollenallergi och astma. Tar allergitabletter på vår och försommar, och astmamedicin dagligen. Jag tror att det utlöstes av dålig miljö på jobbet, de har mögelsanerat senare...
 
Jag fick pälsdjursallergi som sen tonåring, iom täta möten med marsvin.

Men det är inte så illa, känslig mot hund, det blir bättre vid lagom mängd hundmöten (som tex att det finns hundar på jobbet men inte nära mig, eller hundmöten i god ventilation. Värre vid möten i tätt hus med hund under tid.). Allergisk mot katt, det blir typ mest bara värre med ökad exponering.

Tänker att detta skulle kunna vara möjligt att åtgärda genom vädring och sänkning av mängd allergen? Se upp med att dammsuga med vanlig dammsugare och vanligt filter utan att vädra efteråt för det verkar mest finfördela allergenerna. Dammtorka med mopp och sådant jätteofta?

Vara hemsk och köra ut hundarna ur sovrummet och vädra före läggdags? (ja det känns jättehemskt har sovit med hund utanför dörren men vad ska man göra.)

Så vad jag vill säga är att det är en jätteskillnad beroende på hur väl ventilerat utrymmet är, och hur vältorkat. Men dammsugning precis innan man kommer gör det värre. Sedan är det ju värre om man klappar hundar och sedan inte tvättar händerna och gnuggar sig i ögonen. (försöker smyga med handvätt efter så folk inte ska tro att jag tycker deras hundar är smutsiga.)
Har tänkt på detta, så idag har jag städat som sjutton. Gör iofs det ofta, dammsuger alltså, men ska prova att använda moppen mer än dammsugaren, tack för tipset :) Har även börjat vara noggrannare med handtvätt efter kontakt med hundarna (tex efter att ha torkat 4 x 4 tassar efter promenad..)
Hundarna sover inte i sängen (fast i sovrummet) men även maken har varit inne på att de ska sova i ett annat rum nu när symtomen ökat. Så nu har han flyttat ut deras sängar till rummet utanför.
 
Finns det möjlighet att lämna tillbaka de 2 nya hundarna. Tänker om kanske de gjorde att hinken blev ful s a s och att du kanske kan klara av det antal du tidigare hade.
Eller att det är någon av de nya som du är extra känslig mot?
Det är lite så jag också tänker, med tanke på att problemen började efter att de kom in i familjen, att det blev för mycket (kan inte peka ut en enskild hund som orsak).
Tanken var att de 2 extra skulle vara här i 2 månader medan min kollega arbetade utomlands. Nu vart hen fast iom Covid19, men planen är att komma hem i slutet av januari.
 
Var runt 35 när jag utvecklade pollenallergi och astma. Tar allergitabletter på vår och försommar, och astmamedicin dagligen. Jag tror att det utlöstes av dålig miljö på jobbet, de har mögelsanerat senare...
Intressant! Ja, inte att du utvecklat allergi och astma såklart :(
Men för 2 år sedan bodde jag 6 månader i ett hus, som vi fick flytta ifrån då det visade sig vara mögelskadat (vi hyrde). Hann då få problem med både ögoninfektioner och inflammationer samt vaglar (aldrig någonsin haft något av det tidigare) samt luftrörsproblem. Har förstått att kopplingen mellan husmögel och allergi inte är helt klarlagt, men tror att något har det bidragit till.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 597
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 629
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 942
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 861
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp