Utvärtes antiinflammatoriskt

Lejonelle

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av att använda utvärtes antiinflammatoriskt (typ zon-salva) på häst? Preparat, dosering, effekt?
mvh
Lejonelle

Sv: Utvärtes antiinflammatoriskt

JAg blev rekomenderad att använda Zon-salva på min häst ben när hon vrickad det... Jag skulle då smörja in benet/svullnaden 2 ggr per dag...
Tyckte inte det funkade så bra, min häst var endå tvungen att äta Finadyne för att få ner inflamationen... Men lite hjälp gjorde salvan allt...

Ps.
Se upp om du har tävlingshästar!!!!
Tänk på att Zon-salvan klassas som doping... 3 veckors karens efter en dos...
Det räcker bara med att man smörjer in sin häst och klappar en annan för att det ska ge utslag... använder man Zon-salva med benlindor får man inte använda dessa lindor på en annan häst då även det räker för att ge utslag....

Bara så du vet Zon klassas som dopping

Använde Zon på min häst när hon hade blivit sparkad av en annan. Vet som rekommenderade det. Nu satt svullnaden på buken, där det tydligen är tunnt med muskler som kan transportera bort vätska, så svullnaden fanns kvar jättelänge, men visst märktes det att salvan minskade smärtan. jag smörjde på två gånger per dag.

En tjej som hade sin unghäst stallet förra året använde zon, eftersom den va svullen i ett knä. Tror det funkade bra faktiskt!

Jag har använt streptocillin (penicillinsalva) på "fula" sår, vet ex en gång när hon fick in nån tagg, o det blev såklart inflammerat. Mkt bra salva, svullnaden försvann över en natt!

Har även använt kortison-vätska utvärtes, vid svullnader. Ex i samband med mugg om benet svullnat upp, har då oxå gett nåt antiinflammatoriskt i munnen så det läker inifrån oxå. Har oxå funkat bra.

Båda är receptbelagda.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka