uttråkad unghäst

Seabaz

Trådstartare
Vad kan man göra med en uttråkad unghäst (1 år?)

Möjlighet att släppa honom i hage med fler unga kompisar är omöjlig i dagsläget.

Han är så himla social och gå-påig att helst vill jag inte hantera honom för mycket. Han sparkar och biter på allt (utom människor), ser han något han vill ha så går han genom staket och allting för att få det.

Han har redan rymt in i "hinderparken" och rivit ner varenda hinder inklusive vält alla hinderstöd och infångare och spridit ut fyra stycken däck. Han är en liten terrorrist!

Men jag tror helt klart han bara är uttråkad..
 
Sv: uttråkad unghäst

Om inte du vill underhålla honom så måste väl en häst göra det :idea: Inte alltid tvunget att det måste vara en annan unghäst som är bästa leksällskapet, kanske finns lite äldre valack som är leksugen?
 
Sv: uttråkad unghäst

Det glömde jag skriva att han går tillsammans med en äldre valack nu i hagen som också får ryck ibland och leker lite men antagligen inte i den utsträckningen den lille skulle behöva.

Jag har funderat på att lägga in en fotboll och nått däck i hagen men det kanske är intressant i början bara...? Dessutom sluttar hela hagen så bollen kommer ju garanterat åka ut efter ett tag hehe
 
Sv: uttråkad unghäst

Hönät med pyttesmå hål att hänga i ett träd så det blir lite pyssel att peta i sig?
Kanske kan köpa en fender och knyta upp i ett träd..

Om du inte kan hitta lekfullare polare, kan du inte underhålla hästen lite själv då? Det är väl inte negativt att hantera honom i tidig ålder?
 
Sv: uttråkad unghäst

Du kan inte pröva att träna honom med klicker eller kanske NH träna med honom (gå över lastpall, lägga på plastskynke o sånt)? då blir han både aktiverad och välhanterad inför inridning
 
Sv: uttråkad unghäst

Det är fantastiskt viktigt för ettåringar, speciellt hingstar att det får umgås och leka med jämnåriga. Nu är det dessutom betestider så vad gör det så omöjligt att skaffa sällskap?

Du kommer att ha igen det i fostran senare.
 
Sv: uttråkad unghäst

Har du inte möjlighet hemma så tycker jag absolut att du ska skicka honom på hingstbete. Unghästar behöver leka av sig tillsammans med jämnåriga och fostra varandra.. det kommer du få igen massor på i framtiden! också om han är väldigt "gå-påig" .. för så kommer han inte kunna bete sig tillsammans med de andra hingstarna. Det är viktigt att unghästar får vara tillsammans med andra unghästar och lära sig lite "hästvett"
 
Sv: uttråkad unghäst

Problemet är att det är han som är sällskapet. Till min andra häst.
Han är kastrerad för ett par veckor sedan så han är valack.

Självklart kan jag träna/leka med honom men eftersom han är så gå-påig så vore det såklart bättre att han fick lära sig från andra hästar och bli så lite hanterad som möjligt.

Han är inte rädd för någonting, han går bakom mig på en spång av brädor när det är vattenpöl vid stallet, han går i vattenpölarna om jag ber honom men jag tycker det är lite kul att han väljer själv att helst gå på en smal planka, haha.

Jag kan dra ikeakasse över hela kroppen på honom och trä över huvudet när han är i hagen, han springer inte iväg trots att han kan...

Han följer mig vart jag än går.


Det här med trick och klicker och grejer har jag tänkt träna men en ettårig ponnyhjärna känns det lite overkill att börja med nu?

Nu i veckan har jag tänkt aktivera hans hjärna med att visa släpet också.

Han springer inte så mycket av sig själv, utan det är mest att hjärnan är understimulerad. Idag fick han en plastburk att leka med i boxen när jag skulle ut och rida på den stora. Denna demolerade han (nästan, sprickor i den i alla fall), fattar inte, hårdplast och helt rund, det är nästan tekniskt omöjligt att ha sönder den...


Kanske ett däck i hagen som man kan lägga lite kraft-kulor i, fast det behövs knappt. Däcket han flyttat på här om natten hade han flyttat 25-30 meter. Det är rätt lång sträcka för en b-ponny att på nåt vis släpa/sparka ett stort gummidäck?! :eek:
 
Sv: uttråkad unghäst

Är han uttråkad så tror jag inte att den ettåriga ponnyhjärnan skulle ta skada av lite klicker/trickträning. De är ju så nyfikna och läraktiga när de är små, sätt upp enkla små mål och träna bara så mycket du märker att han orkar.
Min personliga åsikt och erfarenhet är att de INTE blir trevligare att hantera för att man låter bli att hantera dem. Däremot måste de hanteras rätt, men det är väl en självklarhet.
 
Sv: uttråkad unghäst

Problemet är att det är han som är sällskapet. Till min andra häst.
Han är kastrerad för ett par veckor sedan så han är valack.


Jo, men det gör det ändå inte riktigt schysst. Du får helt enkelt skaffa ett sällskap till sällskapet! Erbjud bete för en jämnårig valack/hingst men din äldre häst som fostrare. Eller skicka unghästen på hingstbete och ta in annat sällskap över sommaren till din äldre häst.
 
Sv: uttråkad unghäst

Självklart kan jag träna/leka med honom men eftersom han är så gå-påig så vore det såklart bättre att han fick lära sig från andra hästar och bli så lite hanterad som möjligt.

[...]

Det här med trick och klicker och grejer har jag tänkt träna men en ettårig ponnyhjärna känns det lite overkill att börja med nu?

Första citatet känns som en skum slutledning, varför skulle han må bra av att inte hanteras av människor? Självklart mår unga hästar bäst av att få röja med jämnåriga, men varför skulle det utesluta att man dessutom tränar honom i allmänt uppförande?

Klickerträning kan man börja med så fort de föds, en ettåring är mer än nog redo att pyssla med sånt.

/Migo
 
Sv: uttråkad unghäst

Såga ner sly och träd med kvistar som de kan gnaga på, träna med rep och repgrimma, tömkör, vänj med träns och bett, ta med som handhäst?

Kasta in alla möjliga leksaker som de inte kan skada sig på. Många hästar leker med tygstycken/höpåsar de kan hålla fast med munnen och slänga runt med. Kasta kratfoder runt ett område så får han gå runt och leta sin mat?
 
Sv: uttråkad unghäst

Håller med Sar, som vanligt, det är ingen ursäkt att han är "sällskapet". Han mår inte bra av att inte får jämnåriga lekkamrater och kommer även bli mycket trevligare och enklare för dig att hantera om han får leka med andra slynglar. Köper man en unghäst får man även ge den förutsättningarna för ett bra liv, låter som han riskerar att bli hemskt odräglig annars.
 
Sv: uttråkad unghäst

Tack för tipsen :)


Mia & Sar och andra: Nu är det så att det finns inga möjligheter att frakta runt hästar hit och dit. Det är inte lätt att bara skaffa fram ett sällskap direkt hur mycket jag än skulle vilja. Och annons om stallplats/bete finns redan från stallägaren men ingen är intresserad. Jag äger inte stallet och inte marken och bestämmer inte över sådant.
Jag gör så gott jag kan med de förutsättningar jag har.

Ja, jag är kluven för jag trodde min storhäst skulle leka mer med honom än vad han gör. Jag tycker också hästar ska uppfostras av andra hästar men som läget är nu måste jag aktivera den lilla själv. Och det gör jag gärna. Men aktivering för hjärnan behöver ju inte betyda kontakt med människa. Tipsen jag fick från "sandrafors" här ovan var ju toppen!

:)
 
Sv: uttråkad unghäst

Fast kan inte din häst gå med ngn annan så länge så får knatten åka iväg på bete med andra unghästar istället? Min lillkille står 16 mil hemifrån för tillfället.
 
Sv: uttråkad unghäst

Hej! om han tar i sönder det i plast, du har inte provat en sån "happy horse" boll? i gummi med handtag?
 
Sv: uttråkad unghäst

Nej jag har ingen annan jag kan ställa min häst med. Han har gått själv från i julas fram till maj och han blev hemskt olycklig av detta, skrek, sprang i hagen, uppstressad i stallet, ibland okontaktbar...

Stallägaren vill inte släppa ihop sina två med min pga skaderisk. Därför har jag skaffat denna sällskapsponny efter mycket om och men.

Jag har haft annons om sällskapsponny ute innan jag fick den jag har nu då. Men fick bara ett svar på en månad och det var också unghäst men sto och dom ville att jag skulle utbilda den i tömkörning mot att jag fick låna den vilket jag inte hade tid med då (detta är typ 3 månader sedan när jag gick heltid i skolan och knappt hann med min egen häst).

Knepigt.... :(

Vinna: Bollar kommer rulla ut ur hagen då den sluttar men kanske ett bildäck? Med lite godis i?
 
Sv: uttråkad unghäst

du skulle ju kunna ha ett däck av storleken större än vanliga bildäck, det finns ju dom här man köper på H**ks också, som man kan hänga upp i boxen med en boll underst har jag för mig, och en godis/saltstens sektion typ i mitten, har för mig att dom fortfarande har sånna :)
 
Sv: uttråkad unghäst

Är din häst uttråkad s:D:bump::bump:å föreslår jag att du ska börja hantera honom.. börjar lite smått med nh träning (sevengames t ex) och longera honom hanteringsvett och tömkör.. kör in honom kanske? men gör inte samma sak hela tiden utan variera lite det kan nog hjälpa, jag tar hand om en häst som stack ur hagen ungefär en till 2 gånger oim dagen innan ajag börjadde ta hand om honom och när jag satte igång och träna med honom så stannade han kvar i hagen allt oftare och oftare. Man måste inte låta dom springa helt slut på sig själv men de e bättre än att bara låta honom gå tycker jag. börja vänja honom vid alla tänk bara saken för det kan du ha nytta av i framtiden! men jag skulle satsa mest på nh för de e mest givande för beteende av din häst med.. lycka till :)
 
Sv: uttråkad unghäst

Hade samma problem med våran (nu 2 åriga hingst) Vi hade en liten mer orginal lösning.....

hundleksaker... sådana där kamprep..... med knutar, färggladare och större destå bättre så man ser dom i hagen...

han kunde leka med dom i timmar! stuttsade runt och stegrade mot den, kastade runt den (hittade den i stonas hage mmeeeer än en gång) ... eller vissa dagar bara sprang och bar på den.

kvistar och små träd också perfect. När min var som mest i behöv av göra kunda han barka en 2 m björk på en daG (står ute 14- 18 timmar per dygn)

Och jag håller med andra hantering är ALDRIG fel. e han snäll att leda , promenera med honom, mijöträning.... trick träning...

våran fick komma in i vår roundpad 1 gång i veckan och träna lite löslongering för att aktivera huvudet...


Vi hade våran hemma för att han hoppar ut ur hagen då han e borta. (vi har prövat!)
så vi kan inte ha honom hos någon annan. och han e enda unghingsten i området.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp