Uttråkad/frustrerad häst???

C

cabetty

Har ett fjordingsto på tre år som jag snart blir tokig på. Det är nämligen så att hon blir så sur på det andra stoet i hagen. Hon sparkar och sparkar och sparkar, sen jagar hon runt den andra hästen i hagen för att fortsätta att sparka. Men de kan även stå och mysa, klia varandra och så. Jag skulle tro att fjordis tycker att det är långtråkigt i hagen eller att hon blir frusterad över något. De går ute dygnet runt och jag skulle gärna ha haft fri tillgång till hö men då blir nog magen alldeles för rund på henne.... Dock har de alltid tillgång till halm. Men jag måste hitta på nått mer... Har lagt in kvistar i hagen.

Vad har ni för förslag på aktiviteter till henne??

Sv: Uttråkad/frustrerad häst???

hejsan!
Min lilla ponny var sådan när jag fick han..då hade han varit oaktiverad i 7år.... :mad: Kan tillägga att de hade haft han inne i långa perioder för att han var så elak ihagen och rymde...

Men efter att vi tog hem han så började vi aktivera han, efter 1-2 månader var han som en annan häst...
Så mitt tips är att du aktiverar henne. Vi var ute och gick långa rundor, tränade mycket att gå i skogen, försökte ta så mycket nya rundor det gick, eller gjorde något nytt på dom. Hade presseningar och gick över, la mat under presseningar som han letade upp mm.

jag har börjat jobba med henne nu efter sommarbetet. Har tänkt lägga in mkt tankearbete för henne eftersom hon verkar behöva det. Sen ska vi börja se oss runt i omgivningarna! Har du gjort nått mer med eran häst?? Något bra tips kanske???

Men jag behöver fortfarande få lite tips om vad jag kan göra ute i hagen. Vill att hon ska aktiveras även då jag inte är med... Tips där med önskas!!!!!

cabetty skrev:
Har tänkt lägga in mkt tankearbete för henne eftersom hon verkar behöva det. Sen ska vi börja se oss runt i omgivningarna!

Jag tror att du har lösningen där...men glöm inte att hon inte är så gammal så hon orkar inte fokusera lika länge som en äldre häst...ta hellre fler kortare "pass" (tänker inte på turer i skogen nu utan just hjärngympa) än att göra dom långa. :)

Får se om det blir nån skillnad nu då jag börjat arbeta med henne dagligen. hoppas det!!

Men jag har oxå läst att om en häst visar överdriven aggressivitet mot andra hästar så kan det tyda på att de sociala förhållandena inte är anpassade till hästens behov. Någon som har egen erfarenhet av det??? Har bara haft min pålla sen i början av sommaren och hon har sen dess "bara" gått med det andra stoet. Så jag har ingen aning om det kan ha en del med i spelet..

Förslag till aktivitet i hagen behövs!! Någon måste ju ha det... Dela med er snälla!!!

har för mig att någon här på bukefalos gav tips om att lägga ut bildäck i hagen, så att hästarna var tvungna att tänka lite vilken väg de skulle gå..tex vägen till drickstället, kunde kanske bli lite rolig...
mer tips..
-gå fram till brevlådor, öppna locken, "smäl" lite med dom..
-lägga ut typ en jacka lite gömt i vägkanten...där det inte brukar vara en jacka...
-träna på att backa, hästen ska gå bakåt när du går emot den, sedan ska den stå still och så går du framåt, när du ger tillåtelse så ska den komma.
-tömkör lite ibalnd, kanske över någon bom, eller stock i skogen.
-ta på sadel, linda ben och gå ut en runda..
-gå fram till bilar (om du känner ägaren..) kanske kan de vara på..öva traficksäkerhet..
det är bara fantasin som tar slut!
Lycka till på pållen..det måste vara underbart att ha en liten fjording..de brukar vara bestämda små hästar! ;)
/ANNA

cabetty skrev:
Men jag har oxå läst att om en häst visar överdriven aggressivitet mot andra hästar så kan det tyda på att de sociala förhållandena inte är anpassade till hästens behov. Någon som har egen erfarenhet av det??? Har bara haft min pålla sen i början av sommaren och hon har sen dess "bara" gått med det andra stoet. Så jag har ingen aning om det kan ha en del med i spelet..

Min ponny blev en trevlig ponny mot de flesta hästar när vi började jobba han. Han är inte elak i hagen, men han är bestämd då han är ledaren, men numera en snäll ledare.
Men visst man kan ju inte bestämma vilka hästar en egen häst ska trycka om...
Min ponny kan inte gå ihop med vissa hästar, han hatar tex två av mina hästar (dubbelt så stora..men livrädda för han), och så är det bara...
Så som din fjording gör mot stoet, så gjorde min ponny innan mot de hästarna han går ihop med nu. Fast nu är det lugnt i hagen..så det behöver ju inte vara så att hon inte kommer kunna gå med stoet!/Anna

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Foder & Strö I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö...
Svar
18
· Visningar
1 529
Senast: asjoh108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama