Uttokad, hur farligt?

C

cleopatra

har en häst som har boxvila och nu börjar han bli uttorkad eftersom han kanske bara dricker 10-20 liter/dygn. hur farligt är det igentligen? är det någon som har något knep för att få honom att dricka? vi har provat med att hälla i melass, betfor, äppeljouice och morötter men ingenting fungerar...

Sv: Uttokad, hur farligt?

Det är def riskfyllt om hästen blir uttorkad, kolik är en av riskerna vid boxvila och dricker hästen för lite ökar den risken också.

Ni verkar ju ha provat det mesta så jag vet inte några fler tips som kan hjälpa faktiskt:(

Om det går att få i hästen extra salt så kan det vara värt att testa. Vissa dricker gärna då de blir törstiga av saltet. Kan inte garantera att det ska funka. :cool:

Varför står din häst på boxvila?:@

Jag har hört att vissa hästar kan tappa aptiten eller inte vill dricka alls av att stå på boxvila.:(

Där jag har min sköthäst har vi lösdrift och om någon skadar sig så har vi den i box kanske 1, max 2 dagar och sen får den gå ut i en något mindre hage, men ändå inte så liten som en sjukhage (om det inte är så att hästen har något jätteallvarligt problem)...

det med saltet är ju värt att testa! tack

Varför står din häst på boxvila?:@

Jag har hört att vissa hästar kan tappa aptiten eller inte vill dricka alls av att stå på boxvila.:(

Där jag har min sköthäst har vi lösdrift och om någon skadar sig så har vi den i box kanske 1, max 2 dagar och sen får den gå ut i en något mindre hage, men ändå inte så liten som en sjukhage (om det inte är så att hästen har något jätteallvarligt problem)...

han fick en spark på hasen för 8 veckor sedan, så griffelbenet är fullt med sprickor högst upp vid leden och så är det helt av ca 3cm nedanför och detta vill inte läka. ska till vet. och röntga nästa vecka så får vi se om det har börjat läka...

Fast ökat saltintag gör även att de kissar mer så det hjälper inte så bra mot uttorkning.

Till TS:
Tips utöver det du har provat är att ge väldigt väl uppblött kraftfoder om hästen äter kraftfoder och även ge blött grovfoder som ett hösilage med låg TS eller ordentligt blött hö.

Alltid knepigt med boxvila, lycka till!

Ett till lite galet tips....

Jag hade för länge sedan en häst som älskade att dricka ur flaska! Om man tog en PET flaska med vatten i så drack hon som bara den. Man får hälla försiktigt dock.....

I stället för att mixtra med att hälla i saker i vattnet så kan ni prova att ge honom blötare foder.

Om ni har möjlighet att ge det så är ju hösilage blötare än hö, till exempel. Och nyslaget gräs är ännu bättre. Blöt allt eventuellt kraftfoder, och blanda med betfor. Tänk dock på att magen är extra känslig när hästen står - vänj långsamt vid alla förändringar!

Tänk också på att hästen behöver mycket mindre vatten när den bara står still. Visar hästen symtom på uttorkning? Ett sätt att se om hästen är uttorkad är att grabba tag i huden på halsen och nypa till. Om huden slätar ut sig på en gång är hästen OK, men om vecket stannar kvar så är den uttorkad. Den kan också bli hård i magen.

Om huden är elastisk och avföringen är bra så kanske inte problemet är så stort?

KL
Vänta inte för länge! Sätt hellre hästen på dropp och vätska upp den. Vet kan komma hem till dig och göra det men det behövs lite framförhållning så vänta INTE tills koliken kommer och du står där med en jättesjuk häst. Jag förlorade en häst i kolik förra året och hade jag lyckats få tag på dropp i tid så hade han förmodligen haft en betydligt bättre chans att klara livhanken.

I stället för att mixtra med att hälla i saker i vattnet så kan ni prova att ge honom blötare foder.

Om ni har möjlighet att ge det så är ju hösilage blötare än hö, till exempel. Och nyslaget gräs är ännu bättre. Blöt allt eventuellt kraftfoder, och blanda med betfor. Tänk dock på att magen är extra känslig när hästen står - vänj långsamt vid alla förändringar!

Tänk också på att hästen behöver mycket mindre vatten när den bara står still. Visar hästen symtom på uttorkning? Ett sätt att se om hästen är uttorkad är att grabba tag i huden på halsen och nypa till. Om huden slätar ut sig på en gång är hästen OK, men om vecket stannar kvar så är den uttorkad. Den kan också bli hård i magen.

Om huden är elastisk och avföringen är bra så kanske inte problemet är så stort?

vi blöter höt och han får uppblött betfor med paraffin olja eftersom han har haft kolik två gånger.
uttorkad är han, har testat det med huden som du skrev och vecket stannar kvar:crazy:

han fick en spark på hasen för 8 veckor sedan, så griffelbenet är fullt med sprickor högst upp vid leden och så är det helt av ca 3cm nedanför och detta vill inte läka. ska till vet. och röntga nästa vecka så får vi se om det har börjat läka...

usch vad tråkigt...:/ kan hästen stå på benet eller? om den avbelastar benet tar det längre tid för den att läka för inget blod cirkuleras i benet... har vet sagt att den måste stå still eller får ni gå ut och gå med den? bättre halta fram än att låta hästen stå med det i flera månader till...

om hästen redan är uttorkad då är det bråttom, då måste den få dropp! antingen ta ut en veterinär eller in på klinik.

På din senaste beskrivning låter det som om hästen är uttorkad och inte bara har druckit lite dåligt. Då ska du definitivt inte tillsätta salt utan kontakta veterinär för att få dropp satt eller åka till klinik som några redan har skrivit. Vänta absolut inte för det kan gå ruskigt fort när hästen väl är uttorkad och det är inte alltid möjligt att åtgärda om det har gått för långt.

Herre jisses som de sagt ring ut vet få dropp på en gång!! Annars är risken alldeles för stor att du förlorar honom ganska så snart! Vi fick en tjej på lösdriften som tappade aptiten och slutade dricka bra,på en dag var hon uttorkad å d rdack hon som din,hon vätskades upp med tre påsar å WOW vad pigg å alert hon blev! SÅ hoppas han står på dropp nu!

usch vad tråkigt...:/ kan hästen stå på benet eller? om den avbelastar benet tar det längre tid för den att läka för inget blod cirkuleras i benet... har vet sagt att den måste stå still eller får ni gå ut och gå med den? bättre halta fram än att låta hästen stå med det i flera månader till...

En häst med de frakturer som TS häst har MÅSTE stå still på boxvila - hur tråkigt det än är! Om hästen belastar det skadade benet är risken stor att benet i princip splittras och man inte har något annat val än att sävliva direkt.

Senskador och benbrott kräver boxvila - även fast det är både tråkigt och i övrigt ohälsosamt för hästen. Men det är alternativet för att rädda dem till liv och funktion.

Till TS: Dropp, om inget annat hjälper. Blött hösilage?

Lycka till!

Min gubbe dricker dåligt inne sedan koliken i januari.Hade då svår kolik, var inlagd på Ultuna 6 dagar. De hittade inte felet...:(
Har provat med betfor i vattnet - går inte.
Får enbart äta hö pga magen- det blötts pga hosta.
Allt kraftfoder blötts ordentligt till morgon och kväll. Äter inte om det är soppa. Äter just nu inte hö som är blött. :(
Får en hutt äppeljos i båda vattenhinkarna - då dricks det lite mer.

Hörde om en häst en gång som drack jättedåligt jämt. Både ur vattenkopp och hink. Men när han fick in en stor plastbalja med vatten i boxen så var det helt plötsligt okej att dricka igen :laugh:

Har du provat melass? Billigare än äppeljuice. Många hästar gillar det så det skadar inte att prova.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
825
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka