Uttöjt ligament??

lizzie

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta? Min pålla har antagligen vrickat sig och ligamenten på utsidan av hö fram vid kota-krona har blivit uttöjt. Equiterapeuten var ute i fredags och gjorde ett ledtest och upptäckte att det gick att böja leden mer utåt än inåt, vilket ska tyda på ett uttöjt ledband.

Jag ska in till kliniken på måndag, men vill ändå höra här om någon har erfarenhet av ovanstående och någon åsikt om prognos.

Vet ju att ett uttöjt ledband inte blir kort igen. Drabbar det en människa så har man ju mycket lättare att vricka sig igen. Vad händer med en häst???

Just nu ska pållan ha stödbandage i hagen eftersom det är halt. Hade hon varit en människa så hade hon haft foten tejpad.

Tips och råd mottages tacksamt!

Mja..... Det är inte så att ledbanden automatisk är förstörda för all framtid bara för att ,man har vrickat foten en gång!!! Dom är ju elastiska, så jag är ganska övertygad om att din häst kommer bli bra igen! Såvida det inte är stora avslitningar på ledbanden.
Stödlinda, och åk till klinik och kolla upp med ultraljud! Det är inte säkert att det är ledbandet som är skadat, kan mkt väl vara andra ligamenter också, och finns det en blödning nånstans eller smärta, så går inte leden att böja lika bra.
Men som sagt, även om det är svårt att säga utan att ha sätt hästen, så skulle jag nog tro att den blir fullt frisk igen! :)

Tack för ditt svar! :) Behöver inte deppa ihop fullkomligt än då... :crazy:

Equiterapeuten sa bara ligament och rekommenderade att veterinären kollar på det med ultraljud, vilket vi ska göra på nu på måndag. Pållan har nämligen kotleds- och hovledsinflammation på vä fram och antagligen så beror dessa på att hon avlastat hö fram. När equiterapeuten gjorde "ledtestet" så visade pållan mycket tydligt att hon blev Irriterad när leden hamnade i ytterläge.

Besöket på klinike på måndag är ett återbesök för att kolla upp hur det gått med ledinflammationerna. Har ringt och talat om att jag vill att de kollar upp ovanstående också. Frågan är bara om jag kan få veterinären att lyssna på mig, h*n är helt fokuserad på vä framben. Att pållan varit halt på hö tidigare i somras lyssnade han inte ens på när vi påbörjade hälturedningen. Utan då var hon bara halt på vä.

På måndag blir det dock andra bullar... tänker inte ge mig förräns han ultrajudat hö fram, annars ska han få se på andra bullar :devil: Det är ju faktiskt jag som betalar... :crazy:

Om veterinären nu ser på ultraljud att det uttöjda ligament eller någon annan typ av blödning, hur behandlar man det. Får det typ självläka och stötta upp med stödbandage ihagen? Hur lång tid kan det ta innan det blir bra?? För tillfället har pållan varit konvalecent sedan 3 månader tillbaka pga ledinflammationerna. Förhoppningsvis ska den snart vara bra. Blivit sprutad 3 ggr, men svarat väldigt bra på behandlingen. Men vad gör man med en ligamentskada??

Ett ligament ska belastas, men EJ mkt.... Vanligt är stödlindor, arnika, magnetpaddar, liten hage och skrittpromenader för hand/ev. under sadel om hästen är svår att leda. Det går att lägga gipsbandage på det också, det ger mer stöd. Behandla med värme, ej kyla.

Som det är nu så går pållan i en lite mindre hage pga ledinflammationerna. Jag lindar stallbandage över natten och så får hon nu stödbandage i hagen under dagen. Så då har jag i alla fall inte gjort nåt för att förvärra ligamentskadan :crazy: Pållan har i princip inte gjort något annat än skrittats under våren och sommaren. Nu stått i 3 månader.

Jag provade att longera henne idag för att se om hon är bättre inför återbesöket på måndag. Men icke... hon är precis på samma nivå som vid besöket för 3,5 vecka sedan. Markerar liiiiite i vä varv :( Jag tror jag blir galen... ska hästen aldrig bli bra! :cry:

Min erfarenhet är tyvärr att ett uttänjt ligament inte stabiliserar sig något vidare igen, men att om det går ska man försöka bygga upp annan stödjevävnad runt leden för att stabilisera.

Någon jämförde det med ett resårband som torkat, det funkar inte något vidare längre.

Hoppas för din skull att det finns lösningar på problemet, mina erfarenheter är som sagt tyvärr inte goda.

Kram på dig!

Jo jag vet ju att ett uttöjt ligament förblir uttöjt. Som sagt en människa kan man ju tepja för att stabilisera en led, men det är ju inte så lätt på en häst... :crazy:

Nu vet ju inte jag hur allvarligt detta är, men equterapeuten såg i alla fall att det var skillnad i ledens rörlighet. Gick att vicka hova längre utåt än inåt. Så vi får väl se vad veterinären säger på måndag. Jag är ju också orolig över detta att hon inte blir bra i sitt vä ben. :crazy: Enligt veterinären ska pållan bli bra från sina ledinflammationer eftersom hon svarat bra på behandlingen. Men nu är det ändå samma lilla hälta kvar på böjt spår som hon hade vid förra återbesöket för snart 4 veckor sedan.

Så klart man bli orolig :crazy: när så equiterapeuten hittar ett uttöjt ligamen så misstänker ju jag att loppet är kört.. :cry:

Jag har ingen erfarenhet av uttöjda ligament, men väl ett övertänjt gaffelband (som ju sitter nära ligament etc). Hästen fick smärtstillande och antiinflammatoriskt i tre dagar och tillbringade totalt 8 veckor på box med promenade vid hand, och sen hagvila i ytterligare en månad.

Han har aldrig haft problem av det sen MEN equiterapeuten påpekade att han är trycköm precis över gaffelbandsfästet än idag (det är 3½ år sen det hände). han är UL:ad flera ggr men man hittar inget men han kan ha ärrvävnad som inte syns på UL. Dock inget som besvärar honom.

Fölis har ju en vätskesvullnad innanför ligamenten som ligger och töjer ut dem vid just fästet (det som gör den där konturstörningen som känns som en pålagring). Hon ska vila i hage (helst i skritt men säg det till en fölis) i minst 3 månader, dock om jag har otur får jag räkna upp till ett år. Gör ju inget på en fölis men värre på en storhäst. Finns inget som talar för att hon inte kommer bli helt bra eller att hon kommer ha problem i framtiden.

Så, kört tror jag knappast det är, men senor och ligamen etc tenderar att ta tiiid att läka.

Lycka till

Frågan är ju bara hur stor skada det har blivit på ligamentet. :crazy: Vi tror att det blev skadat i samband med ett slide stop rakt in i ett hinder - detta hände i mitten av februari. Iofs sig kan hon lika gärna ha vrickat sig i hagen vid något senare tillfälle - det är ju så himla svårt att veta.

Jag hoppas ju bara att veterinären verkligen har tid att lyssna på mig på måndag och att h*n inte viftar bort allt bara för att det är en equiterapeut som hittat, vad vi misstänker är orsaken till ledinflammationerna på vä.

Veterinären kan ju vara lite som läkarna här på jobbet - de gillar inte när man talar om vad som är fel... :devil:

Förstår att det kommer ta tid innan hon blir bra :crazy: men just nu känns det inte som om hon kommer att bli bra :cry: och det är väl mest det som är oroande *suck*

Luugn och fin!

Min valack halkade i hagen, och kom in med ett ben som var REJÄLT svullet. Han var tom halt, vi talar Vision, hästen som anser att smärta är för mesar och har travat upp ohalt med infektion upp i hovbenet när vet trodde han skulle vara blockhalt.. Distriktaren var ut på jour och kunde inte utesluta varesig spricka eller senskada. Så det las på zinkaband, konfererades med Ultuna som tyckte hästen kunde sova hemma bara jag såg till att han INTE la sig ner. Så jag satt med honom hela natten och på morgonen efter åkte vi till ATG-kliniken.

Ingen fissur men kraftiga mjukdelsskador samt ett övertänjt gaffelband.

Svullnaden och rörelsestörningen var kvar ganska länge och även när han friskförklarat från ATG hade han kvar ett avvikande rörelsemönster och var halt till och från. Så jag vilade honom mer. Ohalt blev han helt efter cirka 4 månader, och rörelsestörningen (han var ohalt men gjorde en lov utåt med vb innan han satte ner det) var kvar ett år ungefär.

Men han har INGA problem idag.

SÅ måla inte fan på väggen förrän det är kört. Se det från den ljusa sidan. ÄR det ligamenten så förklarar ju det varför hon är halt och har ledinflammationer på det andra benet.

Jag kramar tummarna blå, och du får lova och rapportera.

Ska försöka ta mig samman... :D

Har tid kl 9 på måndag morgon, så jag får väl stå ut tills dess. Samtidigt så tycker jag ju att det är skönt att få reda på orsaken till ledinflammationerna. Vet ju att de är ju symtom på att nåt annat är fel. Blir det någe sånär ordning på hö benet, så blir det ju bättre med vä.

Det är bara att hoppas att det är en liten minitöjning av ligamentet :p så att andra senor och strukturer kan ge stöd...

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 221
Senast: skuggi
·
Hästvård Har ett sto f. 03 som i mitten av maj helt plötsligt blev halt över en natt. Vilade i 4 veckor och undersöktes under denna tid två...
2
Svar
29
· Visningar
3 462
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Eftersom min pålla har en hovleds- och kotledsinflammation, så ringde jag min equiterapeut och bokade in ett besök. Ledinflammationerna...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka