Ligamentsskada

Sv: Ligamentsskada

4 veckor verkar som du säger väldigt lite, och en säker diagnos genom böjprov går inte få på denna typ av skada.

Tcker du gör rätt som bokar tid på klinik, ju förr desto bättre!

Håller tummarna för din häst också!

Jo, hon är egentligen en väldigt energisk och alert häst, men honhar accepterat att hon inte får göra så mycket nu. Stallchefen i stallet kommenterade just det igår, hon är så lättsam, även att hon inte aktiveras.

Håller tummarna för din också! Är det orsakat av en akut skada, eller är det något som kommit successivt?

Usch, vad tråkigt att han är så allmänpåverkad, hoppas att de hittar någon förklaring!

ja, man tror ju endå att veterinärena ska kunna mer än en själv. den veterinären har alltid kollat på ridskolans hästar där jag var fodervärd förut, så man antog ju att han var bra, men men :cool: han tyckte ju inte att min häst var halt, utan gick ojämt, jag skulle ha sagt att han var halt, men man tror ju som sagt att de kan mer än en själv. :crazy:

Hej...

Precis som Lindsen hade (eller har) jag också en häst med ligamentskada. Hon skadades 2005 och det var LÅNG vila och återuppbyggnad. Hon var ohalt vinter 2006 och framåt, men kändes inte heelt som vanligt. Inte halt på böjprov eller så, men jag skulle inte vågat tävlingshoppa henne.
Men NU, i sommar, tre år senare, måste jag säga att hon känns fräschare än på mycket, mycket länge!!! Finns ingenting som känns spökaktigt längre, emne ftersom jag är rädd om henne och vet att hon inte är någon ungdom längre (15 år) kommer jag heller inte utsätta henne för hårdare påfrestning mer i livet. Hoppning blir det lite ibland, men inga tävlingar och bara på skoj.

Hennes ligamentskada satt också i hoven och det tog lång tid för vettarna att komma på vad det var. De trodde först att det var kronleden som det var nåt skumt med.

Jag mådde också skit.. Skuldkänslor så in i.. För jag gjorde samma misstag som du.. släppte ut på bete (efter en lindrig hälta som var snabbt övergående) och hästen blev jättehalt.
Alla begår misstag, det är barnsligt enkelt när man har facit i hand, men det är ju ingen som har det!

Det kommer sannolikt att gå BRA, med din häst.. på det långsiktiga planet.. Men om jag vore du så skulle jag nog försöka acceptera det där med att träning/tävling måste läggas på hyllan ett tag. Hon har många jättefina år framför sig efter sin återhämtning! ni kommer ta igen det med råge sedan!

*Peppsparkar*

Dax att hålla tummarna, på torsdag ska vi tillbaka igen och förhoppningen är att hältan minskat ytterligare sen förra gången!

lycka till, hoppas det går bra :) ska in med min polle på klinik den 7/8 för att kolla upp han nu, undrar om det är liggamnetskadan.

Klinkbesöket idag visade att det går åt rätt håll. Hon var mindre halt än sist och ombehandlades. ÅB om ytterligare 3 veckor, då är min ordinarie veterinär tillbaka från sin semester.

Tuvisen: Lycka till med din!

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 975
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 360
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka