Sv: Ligamentsskada
Hej...
Precis som Lindsen hade (eller har) jag också en häst med ligamentskada. Hon skadades 2005 och det var LÅNG vila och återuppbyggnad. Hon var ohalt vinter 2006 och framåt, men kändes inte heelt som vanligt. Inte halt på böjprov eller så, men jag skulle inte vågat tävlingshoppa henne.
Men NU, i sommar, tre år senare, måste jag säga att hon känns fräschare än på mycket, mycket länge!!! Finns ingenting som känns spökaktigt längre, emne ftersom jag är rädd om henne och vet att hon inte är någon ungdom längre (15 år) kommer jag heller inte utsätta henne för hårdare påfrestning mer i livet. Hoppning blir det lite ibland, men inga tävlingar och bara på skoj.
Hennes ligamentskada satt också i hoven och det tog lång tid för vettarna att komma på vad det var. De trodde först att det var kronleden som det var nåt skumt med.
Jag mådde också skit.. Skuldkänslor så in i.. För jag gjorde samma misstag som du.. släppte ut på bete (efter en lindrig hälta som var snabbt övergående) och hästen blev jättehalt.
Alla begår misstag, det är barnsligt enkelt när man har facit i hand, men det är ju ingen som har det!
Det kommer sannolikt att gå BRA, med din häst.. på det långsiktiga planet.. Men om jag vore du så skulle jag nog försöka acceptera det där med att träning/tävling måste läggas på hyllan ett tag. Hon har många jättefina år framför sig efter sin återhämtning! ni kommer ta igen det med råge sedan!
*Peppsparkar*