Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uttergurkorna och kriget om vettigheten! [Ulvlek]

Det här tycker jag är konstigt. Varför försöka lyfta ut goda karaktärer utifrån vad som är skrivet?

Om man letar onda så är man ute efter onda punkt. Att försöka lyfta ut goda roller (särskilt specialroller) är väldigt farligt om man inte är en Uttergurka så frågan är ju varför du gör så?

Jag är ledsen men måste också verkligen rösta nu.

På grund av inlägget ovan så:
Mumorsan röstar på Habina

Det här tycker jag är konstigt. Varför försöka lyfta ut goda karaktärer utifrån vad som är skrivet?

Om man letar onda så är man ute efter onda punkt. Att försöka lyfta ut goda roller (särskilt specialroller) är väldigt farligt om man inte är en Uttergurka så frågan är ju varför du gör så?

För att jag fortfarande inte lärt mig att man inte skall skriva det man tänker om eventuella goda, utan bara onda. Jag kanske lär mig till sist.

1. Hur då? Förlåt, men jag begriper inte hur vargledaren skulle veta vilka de goda specialrollerna är? :confused:

Jag tror att den risken kanske finns om ledargurkan vinner en eller flera sior på lotteriet. Men vi får verkligen hoppas att så inte händer. :crazy:

Jag hinner förhoppningsvis in innan DL (efter stallet) men frågan är hur mycket tid jag har till teorier då så därför teoriar jag lite nu och så kompletterar jag enbart sen.

Paddington. Vill att Harald och Minimorsan ska samarbeta något som vi alla (nästan) vill. Jag funderar därför på varför Padd tar upp just detta. Kan det vara en hint om att hon har en av rollerna? Det känns som en lite övertydlig hint isf men just nu så finns det ju inte så mycket att gå på. Inga onda vibbar här iaf.

Mat. Har samma teorier som mig själv om att lotteriet kan spela en stor roll i de godas vinst. För tillfället neutral

Cirkus. Även Cirkus är inne på lotteriet. (verkar vara en populär tanke. Pratar även om Dundertunnan. Neutral

Caisa. Pratar en hel del om Benedict och även här funderar jag på om det kan vara en klumpig hint? Känns i övrigt neutral.

Bumpo. Säger inte så mycket som jag kan ta fasta på.

Mu. Tror att det blir en lätt match för de goda. Jag tror inte att Mu (som någon annan funderade på) är en skrajsen ond utan jag tror faktsikt att det var hennes erfarenheter som gör att hon tippar på att oddsen för de goda är bättre än tex sista leken. Känns just nu neutral

Habina. Skriver Men det är många söta karaktärer med, så jag hade gärna valt flera... Även detta skulle kunna tas som en hint för att hon är Benedict (en lite mer subtil sådan isf. För det finns väl ingen annan som kan ha flera roller?

Ottilia. Godförklarar sig själv. Habina satte mig lite på spåret när hon skrev att hon själv gjort detta i de fall då hon var ond så detta får mig att bli fundersam. :cautious:

Asko. Skriver inget som sticker ut i mina ögon än. Ska hålla ett extra öga på henne känner jag.

Monster. Jag är lite fundersam på samma som Caisa påpekade att Dundertunnan och Co skulle behöva en knäpp på näsan. :crazy: Monster skrev en förklaring till detta som jag godtar (nästan). Jag kommer hålla ett vakande öga iaf.

Och för er som undrar varför jag alltid åker tills tallet vid denna tiden så är det för att jag (äntligen efter 3års sjukdomar och skador) håller på att sätta igång min häst som är mer än lovligt galen (pigg) och därför inte behöver den stimulansen som andra ekipage kan ge i ridhuset. Vi väljer alltså att vara lite folkskygga för tillfället så att matte kan hålla sig kvar på ryggen. ;)

Jag tror att den risken kanske finns om ledargurkan vinner en eller flera sior på lotteriet. Men vi får verkligen hoppas att så inte händer. :crazy:

Gick tillbaka och kollade roll listan, såg att du hade rätt i den möjligheten. Det är lite förvirrande för mig att komma ihåg vilka som får ta del av lotteriet, för jag uppfattar det som att det är "bara" filliblurer, ledargurkan(:rofl:) och minimorsan som får delta i det? Eller?

Klockan tickar och det verkar inte vara särskilt aktivt här idag (inte som igår iallafall :D) så jag börjar känna mig lite ängslig och fundersam över vem jag ska rösta på :crazy: Läste nu igenom svaren på den obligatoriska frågan, även om de är lite ostabila att grunda något på.

(Boken: Men i boken tycker jag nog inte någon ska "vinna", jag tycker faktiskt Uttergurkorna har en poäng att det är deras skog och jag tycker Dundertunnan och Harald faktiskt behöver sig en liten knäpp på näsan om de knallar omkring ute i stora världen och förväntar sig att de ska vara världsbäst utan att ha nån koll alls... Uttergurkorna kan gott bli lite vänligare och få lite humor, men äventyrsgänget behöver nog en realitycheck åt andra hållet!)

Jag kan förstå om någon tycker att det här är märkligt, men jag tror faktiskt att det inte är något som man kan ta fasta på här i leken då det handlar om boken i sig.

Eftersom vi leker så att säga inuti en barnbok, så kommer förstås de goda vinna. :D

Hajade till en liten stund här ... men eftersom det är Habina (som blivit lynchad först som god ett par gånger :o) så känns det som det kan vara något som en god Habina skriver också.

Alla kommer nog tyvärr inte att klara färden utan de blir nog lika rättfärdiga och bittra som uttergurkorna men de som, förhoppningsvis, kommer undan kommer nog tillbaka och räddar undan de andra från rättfärdighetens klor.

Jag vet inte om det här var bildligt talat men hur menar du att de som kommer undan skulle kunna rädda de andra som käkats? :confused:

Fast det gör jag väl inte?

Ok, känns "reagerade på" bättre? :) I vilket fall känns det som jag skrev mest som en diskussion mellan två personer som lika gärna kan vara onda som goda, diskussionen i sig klargjorde bara vad Monstermom menade.

Hajade till en liten stund här ... men eftersom det är Habina (som blivit lynchad först som god ett par gånger :o) så känns det som det kan vara något som en god Habina skriver också.

Vad var det som fick dig att haja till? O_o

Habina. Skriver Men det är många söta karaktärer med, så jag hade gärna valt flera... Även detta skulle kunna tas som en hint för att hon är Benedict (en lite mer subtil sådan isf. För det finns väl ingen annan som kan ha flera roller?

Kan du förtydliga hur du menar med detta? Det var inte alls en hint, bara en önskan om att få välja fler favoriter än bara Harald. Tycker att filliblurierna verkar väldigt gulliga, Lasse så gosig och Joliho rolig.

"Förstås", kändes lite som en godhetsförklaring :cautious:

Oj, så skulle jag aldrig tänkt. :o Jag menade enbart att en barnbok inte kan sluta med att onda sidan vinner, då kommer barnen som läser bli ledsna. Sedan hoppas jag förstås att goda vinner denna lek, men visst kan goda klanta till det så onda vinner också.

Inte mycket nytt som tillkommit sedan jag var inne sist. Det jag blir förvånad över är att Mumorsan tycker att jag ”letar goda” vilket jag inte gör. Jag letar onda och funderade bland annat på ifall Mumorsan kunde vara ond. Känns konstigt att hon röstar på mig pga det, finns det risk att jag har rätt i mina misstankar?

Eftersom jag inte har något annat som känns misstänksamt för stunden, så får det bli så.

Habina röstar på Mumorsan

Röstlista:

CaisaLundblad röstar på Ottilia
Mumorsan röstar på Habina
Habina röstar på Mumorsan

Nu måste jag kila iväg en stund, skall försöka hinna läsa kring DL, annars dyker jag upp igen efter kvällsfodringen. Av mina hästar alltså, inte av några uttergurkor! :p

Eftersom vi leker så att säga inuti en barnbok, så kommer förstås de goda vinna. :D Men inte genom att vara elaka mot uttergurkorna, utan genom att vara så lekfulla att även uttergurkorna blir goda.

delvis *kl*, jag orkar inte gå tillbaka och leta direkta citat eller kopiera in men gör samlingsinlägg ang barnboks-ramen.

Jag håller med om att vi indirekt leker i en barnbok, vilket sätter gränserna för vad som händer vid lynch/käk - jag kan bara dra parallellen till min "Ankeborgs-lek" där alla "försvann" på ett sådant sätt som passar Kalle Anka, dvs Björnbusarna dödade/käkade aldrig någon utan de avlägsnade dem från leken på olika sätt - så att de kan komma tillbaka till uppföljaren (visst väntar en uppföljare LL ;) ). Iaf på samma sätt tror jag LL tänkt i denna lek. Dvs ingen blir dödad, men någon drar hem till gården tidigare pga hemlängtan, någon uttergurka fråntas diskborsten och måste diska med tandborste i en månad eller ngt sådant.

Dock sätter ramen för berättelsen inte slutet på historien - goda likväl onda kan vinna beroende på hur bra vi spelar spelet.. Slutet på denna berättelsen är ju inte det slut som kommer att finnas i barnboken...

Åh, äntligen hemma vid en riktig dator! Fattar inte hur ni ungar orkar hålla på med era jämrarns paddor och fånsmartar! :cautious:

HADE det varit det enda du skrivit om det hade ju ditt svar varit ännu mer anmärkningsvärt (nu visade det sig inte vara så anmärkningsvärt alls, tror inte du reagerat så mycket om du varit ond), och sen utgår jag lite från att om någon skumläst svaren så mycket att de sen tror att det jag skrev var allt du skrev (lol) så är det så slarvigt läst så tidigt i leken att det är hemskt ulvigt. För ditt svarsinlägg är inte dirket långt bakom mitt teoriinlägg... Om du förstår vad jag menar?

Jovisst hade det varit mer anmärkningsvärt (eller, som jag ser det, alls anmärkningsvärt ;)) om det vore allt jag skrivit, men så är det ju just därför jag tycker du gör något konstigt när du framställer det som om det var precis det jag gjorde! Vad gäller att bara ulvar skulle läsa så slarvigt att de skulle tro nåt sånt (menar du att du byggde nåt slags ulvfälla?) så ja - men det hänger ju på att jag faktiskt direkt reagerade och kontrade, eller hur? Det är knappast din förtjänst att "mitt svarsinlägg är inte direkt långt bakom ditt teoriinlägg", eller hur? Hur funkar det som förklaring på vad du skrivit att säga, "jo men du försvarade ju dig direkt, så då har jag inte gjort nåt"? Jag fattar inte vad mitt försvar har alls att göra med ditt potentiellt avsiktliga misstänkliggörande av mig?

Jag kom tänka på något när jag läste detta, kan det betyda att det kan vara lite flera onda än vanligt?

Har jag också funderat över? Jag är inte helt hundra på spelvikter än (eller inte ens nära, kanske är ärligare :angel:), men det känns som om den här onda specialrollen inte är så jättepositiv för ulvarna (om den inte käkas efter den vunnit lotteriet ett par gånger, vilket verkar osannolikt) vilket gör mig orolig att kvoten avrundats uppåt...?

Monster håller jag inte med i tankegångarna, men det behöver inte betyda att hon är ond. Jag tycker även hon reagerade ganska starkt på mitt teoriande om henne, men försöker jag själv se det som att det gick att utläsa mina misstankar som "falsk sammanfattning" så... kanske? Men då hade jag haft en "falsk sammanfattning" om fler, och jag kopplar inte alls. Men åh andra sidan, hade en ond reagerat så starkt? Plus att det inte direkt är ovanligt att jag inte håller med Monsters tankar... :p Nej, jag ger nog Monster the benfit of a doubt idag, förklaringen på själva misstankarna var fullt godtagbar trots allt och det känns inte som att jag jagar en ulv här.

Fast varför skulle du behövt misstänkliggöra fler än mig med en "falsk sammanfattning" för att mina invändningar skulle vara relevanta? Att slänga ut en misstankelina och se hur det går är väl just precis vad ulvar gärna gör? Biter nån är det bra, funkar det inte går de vidare? Inte brukar de systematiskt ljuga om samtliga spelare i ett helt teoriinlägg? O_o

Dessutom reagerar jag faktiskt på att du mer eller mindre godförklarar mig. Hur vet du att jag är god? Jag vet det, men inte nån annan - förutom onda (som väl inte kan vara helt säkra heller, eftersom de tydligen glömt bort chefsgurkan).

Håller med om detta, Habina har dock konsekvent gjort det hittills - varje gång hon varit god...

Jag hinner förhoppningsvis in innan DL (efter stallet) men frågan är hur mycket tid jag har till teorier då så därför teoriar jag lite nu och så kompletterar jag enbart sen.

Paddington. Vill att Harald och Minimorsan ska samarbeta något som vi alla (nästan) vill. Jag funderar därför på varför Padd tar upp just detta. Kan det vara en hint om att hon har en av rollerna? Det känns som en lite övertydlig hint isf men just nu så finns det ju inte så mycket att gå på. Inga onda vibbar här iaf.

Däremot har jag aldrig sett TLV göra det förr, faktiskt ingen annan än Habina (förutom långt senare i leken när man är på slutspurtslynch), och jag hajar till rätt skapligt när jag läser det här faktiskt! Vad är detta annat än en inbjudan till buffé för ulvarna?! :mad:

Ottilia. Godförklarar sig själv. Habina satte mig lite på spåret när hon skrev att hon själv gjort detta i de fall då hon var ond så detta får mig att bli fundersam. :cautious:

Och här ser det ut som om TLV aldrig sett en godförklaring förr? Hm. :cautious:

Monster. Jag är lite fundersam på samma som Caisa påpekade att Dundertunnan och Co skulle behöva en knäpp på näsan. :crazy: Monster skrev en förklaring till detta som jag godtar (nästan). Jag kommer hålla ett vakande öga iaf.

Och igen inte ett jäkla ord om att jag skrev två olika versioner! Tydligt markerade som "bok" och "spel"... Visst, vill man reagera på vad jag skrev om boktankarna så står det fritt, men jag tycker det är oärligt att inte ens nämna att jag skrev något helt annat också!

Och igen, bara för att vara tydlig: har man inte uppfostrat barn kanske man inte tänker såhär, men har man det så är innehållet i en barnbok jädrigt viktigt! När det (som i det här fallet) kommer till självständiga, självsäkra karaktärer som (och detta är direkt uttryckt i LLs beskrivning) överskattar sina förmågor och försätter sig i okända situationer i inbillningen att de minsann kan hantera vad som helst för de har aldrig några problem hemma, då vill man som vuxen se att de får lära sig att det inte är så. De klarar sig inte alls lika bra ute i vida världen som de gör "hemma på gården", de kan inte ta sig för vad som helst (sticka hemifrån), med vem som helst (släpa med sig sina mindre modiga kompisar), mot vem som helst (invadera uttergurkornas skog) utan konsekvenser. Ja, jag vill att de lär sig att tänka sig för ordentligt innan de tar sig för såna saker, jag vill att de lär sig förstå att bara för att allt är jättelätt hemma och de får alltid höra att de är så smarta och duktiga (kanske från kompisar till och med) betyder inte det att de kan göra vad som helst som faller dem in. Jag vill absolut att de här karaktärerna ska ha kul också, men jag vill helt klart att de ska stöta på motgångar ("få sig en knäpp på näsan"), komma till lite insikt om att de överskattat sig själva, gärna få förståelse för andras synvinkel också - utvecklas genom motgång helt enkelt! Och eftersom LL förklarat att det här är en bok (eller serie?) som hon faktiskt jobbar på seriöst, så ville jag ge mitt perspektiv (som någon som uppfostrat två pojkar till mer eller mindre (de är tonåringar nu :cautious:) trevliga och ansvarsfulla individer (som också är självständiga och har gott självförtroende ute i världen), trots att både de och en del "barnunderhållning" kämpat emot efter vägen). Eftersom det här dock inte är en litteraturkritiktråd så skrev jag tydligt ut att det var specifikt boken jag kommenterade, skrev det efter jag kommenterade leken, och satte parenteser runt. Ulvspelsparanoia i all ära - jag var definitivt medveten om att folk skulle läsa även den delen "inom" ulvspelet - men när man snöar in på den biten utan att till synes bry sig det minsta om resten som stod i samma inlägg, och sen dessutom struntar helt i diskussionen kring detta som följde därefter, då tycker jag något är märkligt faktiskt. :cautious:

Tillägg till "vad jag önskar av boken", som jag tänkte skriva men glömde bort: himla bra är också om de självsäkra karaktärerna hamnar på djupt vatten och blir hjälpta/räddade av någon av de kompisar de kanske inte har så mycket respekt och höga tankar om - jäkligt lätt för den typen av ungar att köra över "svagare" barn bara för att de kan, också en bra sak att påminna om i boken (och ja, jag gillar uppfostrande pekpinnar i barnböcker, deal with it). För den delen lär det väl också tilltala en bredare publik, det är ju långt ifrån alla barn som skulle identifiera sig med just "ledarna" i det här äventyret...) Och bara så det blir jäkligt tydligt nu då, det här är alltså skrivet om BOKEN!

Senast ändrad:

Har börjar läsa ikapp leken nu.

Ser att några reagerar på Ottilias indirekta godförklaring, men det var inte det som fångade mina ögon. Jag har hela dagen funderar lite på resonemanget om att ulvarna ska käka buttergurkan – på vilket sätt kan det hjälpa goda att vinna? Visserligen blir vi av med en ond i leken vid ett käk och behöver inte lyncha – men samtidigt beroende på hur sent i leken detta händer så finns ju möjligheten att denne vunnit på lotteriet och fått med sig en massa information in i lyan som kan skada de goda en hel del också.

Det som blir avgörande för att vi vinner är nog att minimorsan och Harald kommer få börja prata med varandra tidigt i leken och att uttergurkorna råkar missta special- gurkan (kommer inte ihåg vad han heter) för en god tidigt i leken och försöka käka honom.

Jag anser (som jag skrev i mitt första riktiga inlägg) att det bästa är att få ut buttergurkan så tidigt som möjligt så man ökar möjligheten för de goda att vinna på lotteriet och införskaffa sig mer information. Sedan om vi lyckas lyncha buttergurkan så innebär det att det är en god person mindre som lynchas istället. Så jag tycker att för goda sidans skull är det bättre att lyncha buttergurkan och hoppas på att ängeln skyddar rätt vid nattkäk än att vi förlorar en spelare på vardera sida, samt att möjlig specialinfo hamnar i lyan, om ni förstår hur jag menar…

delvis *kl*, jag orkar inte gå tillbaka och leta direkta citat eller kopiera in men gör samlingsinlägg ang barnboks-ramen.

Jag håller med om att vi indirekt leker i en barnbok, vilket sätter gränserna för vad som händer vid lynch/käk - jag kan bara dra parallellen till min "Ankeborgs-lek" där alla "försvann" på ett sådant sätt som passar Kalle Anka, dvs Björnbusarna dödade/käkade aldrig någon utan de avlägsnade dem från leken på olika sätt - så att de kan komma tillbaka till uppföljaren (visst väntar en uppföljare LL ;) ). Iaf på samma sätt tror jag LL tänkt i denna lek. Dvs ingen blir dödad, men någon drar hem till gården tidigare pga hemlängtan, någon uttergurka fråntas diskborsten och måste diska med tandborste i en månad eller ngt sådant.

Dock sätter ramen för berättelsen inte slutet på historien - goda likväl onda kan vinna beroende på hur bra vi spelar spelet.. Slutet på denna berättelsen är ju inte det slut som kommer att finnas i barnboken...

Håller med här, ansåg det som självklart :)

:bow::bow:

Tack så mycket! Nu har jag ju långt ifrån skrivit ut vad boken kommer handla om, eftersom jag bara lånat grundplanen + några karaktärer till denna lek. Men du har i stort satt huvudet på spiken om vad som kommer att hända i boken. Trots att jag inte har några barn själv att uppfostra så känner jag ändå att jag har god människokännedom och en modern idé om vad folk vill ha. Och ja, en av grundplanerna är att framför allt Harald och Dundertunnan kommer inse ganska snabbt att de inte vet allt och inte kan allt! Tack!

(Jag inser att jag kanske måste starta en bok-tråd :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka