Uttåad fölunge

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

Om ett föl är uttåad lite mer på ena benet än på det andra, finns det någon chans att det rättar till sig med tiden, eller är det kört efter de första veckorna? Fölet är verkad i samråd med en mycket kompetent hovslagare som förklarade precis hur jag skulle göra och var jag skulle ta bort mest. Fölet blev mindre uttåad efter det, och följande verkning en tid efteråt, och rätade också upp sina knän som inte var helt utsträckta, men helt bra är det inte än. Finns det hopp eller kommer hon få vara lite uttåad resten av livet? Det är inte gravt, men tillräckligt för att man ska kunna se det utan att anstränga blicken. :grin:

Sv: Uttåad fölunge

Hej Gisburne!
Att en fölunge är lite uttåad är inte mycket att oroa sig för.Oftast rätar de ut sig ngt då de blir större och vidare i sitt framparti.

Problemet för din del är däremot att fölis tydligen är mer uttåad på ena benet kontra det andra och jag tycker nog att du bör se till att den kompetenta hovslagare som du konsulterat kommer ut i egen hög person för att utföra en korrigering.
Jag menar att även om du är kunnig och har bra blick så är det nog så att en skicklig hovslagare kan/vill/vågar korrigera mer/riktigare.

Lycka till

Jag låter alltid hovis sköta korrigeringen av mina föl, vågar mig inte på det själv. jag akn underhålls verka lite, hovis kommer alltid var 8de vecka

Hovis (som tyvärr bor 12-14 mil från mig) har sett bilder på fölet och har pekat och visat på vad som måste korrigeras och hur. Har också förklarat grundläggande vad man korrigerar för, hur det påverkar benställningen och hur många millimeter det oftast handlar om. Det blev mycket bättre, på det sätt som han sa att det skulle, men det ena frambenet har hela tiden varit lite mer uttåat än det andra, vilket kvarstår även om det är bättre nu än förut. Hoppas självklart att fölis ska grova på sig med tiden så att hoven blir mer "rak", men min fråga är om det alltid kommer synas en skillnad mellan de båda benen/hovarna, eller om kroppen kan rätta till problemet ändå så att båda benen ser schyssta ut?

De hovslagare som finns här, som jag har träffat, är långt ifrån kompetenta nog att få tafsa på någon av mina hästar, inte minst en fölunge som är lite uttåad... :devil: Av någon anledning så vimlar det av "hovslagare" här, som varken har utbildning eller erfarenhet nog att komma med kompetenda råd. Har förstås inte träffat precis ALLA hovslagare här, men i alla fall. Den senaste som fick sko en av mina höll på i över en timme, krävde brems på hästen som aldrig någonsin har behövt det, slog och skrek på henne och var allmänt förbannad hela tiden. Never again... Dessutom trillade en av skorna av en vecka senare, vilket är nytt rekord för den hästen. (Ja, okej, skor kan trilla av även om skoningen är totalt felfri, men den gången såg det inte ett dugg bra ut när han var klar så jag undrade just hur länge skorna skulle sitta kvar.)

Har varit på föreläsning med den hovisen, otroligt kompetent och insatt i just föl o även andra typer av korrigeringar.

Det brukar räta upp sig med tiden. Det kan ta ett år eller två, men oftast försvinner det när de blir äldre och breddar sig i bringan.
Är det bara lite så hade jag låtit det vara...

Båda mina föl i år såg ut som Charlie Chaplin när de föddes, ordentligt tåvida och lite fransyska. Den ena är fortfarande lite tåvid, den andra är numera helt rättställd.

Alltid tråkigt att höra om dåliga erfarenheter vad gäller "hovslagares" kunskaper och bristande känsla för det arbete de försöker utföra.

Jag misstänker att du kommer få dras med ngt olika tåvidhet tyvärr.
Om du lägger tid och kraft på att arbeta med den "sneda" hoven så är det klart att med en portion tur oxå så får du hästen likställd.
Frågan är däremot varför fölet är olika ställd?
Är det vridet "bara" i kronleden? i kotleden? i knäleden? i armbågsleden?
Ju högre det sitter desto större är sannolikheten att det rättar sig "av sig själv" men fortsätt hjälp till med verkning(ursäkta tjatet men jag kan inte annat än att ALLTID rek. utbildad hovslagare till jobbet)

Lycka till

Det är bättre att föl är något utåttåade än helt raka eller inåttåade då de nästan alltid ändrar sig när de breddar sig i bogen. En helt rak kan till och med bli lite inåttåad som äldre, så lite utåt är nästan bra. Dock är det ju inte bra med olika mycket.
Inåttåad fölunge är värst, då det oftast består eller kan till och med bli ännu mer när den växer och breddar sig.
En kompetent hovslagare är bästa medicinen så man åtminstone får det så bra som det kan bli.

Det brukar räta upp sig med tiden. Det kan ta ett år eller två, men oftast försvinner det när de blir äldre och breddar sig i bringan.

Men är fölet utåttåad, dvs bruten i kotleden, så hjälper det ju inte hur mycket det breddar sig i bringan.
Är den däremot framsysk kan jag möjligen hålla med om att den kan räta sig med mer muskler.

(Allmänt svar.)

Precis vad jag också har lärt mig, att de helst ska vara lite uttåade som nyfödda. Kruxet med den här bebisen är att ena benet som sagt är vinklat lite mer utåt än det andra... *hmm*

Har kollat på bilder på pappan samt studerat mamman och det finns en tendens till "häng" i knäna hos pappan (vilket jag är kategoriskt allergisk mot, men det syns inte direkt utan bara när man verkligen studerar bilderna) men nåt annat har jag inte kunnat spåra till föräldrarna.

Har haft lite svårt att se exakt hur fölis ser ut i benet, eftersom hon sällan står still tillräckligt länge, men jag TROR att hon är sned i hela benet, från armbågen och neråt. Det känns "bättre" än att hon skulle vara krokig i någon led längre ner.

Håller en tumme att det rättar till sig!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 108
Senast: super
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 520
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 449
Senast: GotAsecret
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 963
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2