Utställningstäckstift?.. Tips någon?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hoofproof
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 399
H

Hoofproof

Hej! Jag har en fux som jag kommer att ställa ut, men han har har lite småsår här och var. Vet någon vad man kan använda som "täckstift/färg" över såren så att det matchar pälsfärgen?
Hästens vita strumpor kan man ju krita för vitare, samt vit skokräm eller potatismjöl, men vad kan man använda till fuxfärg?

Tacksam för svar! =):bow:

Sv: Utställningstäckstift?.. Tips någon?

Foundation eller BUS som är brun från början?
Har aldrig testat men det var det första som kom upp! :idea: :D

Vad finns det för särskilda produkter? Tycker jag har försökt leta överallt på internet, samt frågat i varenda hästaffär!:eek:

Jag vet inte tyvärr, jag vet bara att det finns, läst om det för flera år sen i ngn hästtidning. Ska googla och se om jag kan hitta ngt åt dig.

Apropå inget - har du kollat så det är OKEJ för din ras att du 'sminkar över' ärr? Det är otillåtet för många raser.

Snabb googling visar att det finns t ex inte bara vita kalkblock utan även bruna och svarta. Utländsk googling och det fanns en herrans massa olika krämer och sprayer och grejer med färg för att dölja/framhäva både det ena och det andra.

Senast ändrad:

Hej igen! Får väl försöka leta vidare lite mer..
Det är inte ärr han har, utan naffs och småbit från andra hästarna i hagen, alltså små revor där det fattas hår. Har kollat och det är okej att man får täcka över. Gäller bara att hitta rätt produkt =)

Titta på westernbutiker på internet.

Vet att det är många som är ute på
tävlingar som har sådana med sig i diverse färger ;)

Xtreme Horsemakeover har en del produkter du nog kan vara intresserad av.

Förekommit i alla år på utställning, vaselin på mule/runt ögon osv. Extremt utbrett inom t ex arabvärlden.

'Smink' kan jag tycka är 'fjantigt men harmlöst', då är jag mer anti t ex 'nacksvettare', när unghästar ställs på box för att 'gödas' för halterklasser osv.

Smink är onödigt, men det är (om man inte använder nån knasig produkt) helt harmlöst för hästen. Detsamma gäller ju lössvansar (och för den delen knoppning och glansmedel och allt annat 'skönhetsrelaterat' så) och liknande.

Men det är ju sjukt i mina ögon. Okej lite vaselin runt mule, ngn hovolja kanske men att dölja så naturliga saker som ett litet sår för hästen har gått med sina artfränder...då har det gått alldeles för långt i min värld. Då har hästeriet övergått till My Little Pony/Barbie-saker.

Men är det inte bättre att hästen får gå i flock än att gå ensam just för att undvika dessa lek- och busbett?

Jag har en ca 20x1 cm lång reva på ena hästen efter att han troligtvis sprungit rätt in i en gren i hagen. Inte speciellt kul när man ska tävla i en klass där hästens utseende och helhetsintryck bedöms, och hade gärna täckt över den om det var möjligt... Inget som hästen skulle ta skada av i mina ögon...

Jag anser att i hästvärlden borde hästar få vara hästar och att faktiskt domare etc ska bortse från sådant. Annars är det ju bara en löjlig plastvärld.

Alla har sina egna åsikter om hur allt ska skötas med hästar osv. Men i utställningsvärlden så håller alla på med detta. Tycker tråden spårade ur och det var inte alls vad jag frågade om. Tack för alla rätta svar iaf!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 054
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 668
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka