utställningskopplet åker ner!

jassica

Trådstartare
Ska på min första utställning på Söndag, och var igår och köpte mig ett utställningskoppel, och jag har fått höra att det ska sitta straxt bakom öronen för att få upp hundens huvud, och jag sätter det där, men sen när vi börjar gå/ springa åker det ju bara ner..

Hur noga är domarna att det måste sitta just där?

Sv: utställningskopplet åker ner!

Vad är det för typ av koppel och vad för ras har du?
Det är ju inte så att domarna är mer eller mindre "noga" med vad för koppel man har, men som med alla andra saker så kan det ju påverka helhetsintrycket.
Håll kopplet lite stramt så kanske det stannar på plats?

Det är ett utställningskoppel köpt på Hökks, och hunden är en Basett hound.

Jag har försökt att hålla det stramt, men det kanar ändå ner, då måste det ju ändå vara bättre att jag låter det vara lite längre ner än böjer mig ner och rättar till det varje minut inne i ringen..

men eftersom det kanar ner lite, så får jag ju inte upp hennes huvud.

Du får väl köpa ett utställningskoppel med antingen strypeffekt, eller ett sådant som man spänner fast i den storleken man vill ha det i. Då glider det bara ner om hunden skulle dra något fruktansvärt typ.

Jag vet inte exakt vad för utställningskoppel som Hööks säljer, men jag kan gissa att det helt enkelt är ett skitkoppel som du har köpt. Ett bra koppel kan man reglera "knäppet" till öglan (="halsbandet") på så att den håller sig precis så åtdragen som man vill. Jag är heller inget fan av koppel som är av den flätade, glatta typen.

Mitt tips är att du anländer lite tidigare till utställningen och väl där går och köper dig ett ordentligt utställningskoppel hos t ex Häromi. Köp ett som är tunnt och som i vaxad/oljad väv. (Skitsvårt att förklara!) Fråga någon kunnig om vad som är den bästa typen av koppel till basset, t ex din uppfödare, någon annan utställare eller en försäljare. Men det är också mycket en smaksak och vad som passar till hunden.

Hur pass springer hunden utan stöd från kopplet?
Visar alltid min lagotto (de få gånger i vi är på utställning) på löst koppel, det sitter inte alls åt utan hänger långt ner på halsen. Ingen domare som brytt sig om det.

Kanske är för glatt mot pälsen så det är därför det glider ner?

Jag har ett sånt som Trani beskriver och dessutom blivit tipsad att ställa med min tunna halvstryps kedja då denna är spänd uppe vid öronen när det behövs men glider ner och lägger sig snyggt när dom visas stilla.

Detta koppel går att reglera, och det är en grej som man typ spänner fast kopplet med runt halsen men det funkar ändå inte, och spänner jag åt hårader kommer ju maggankraken srypas!

Tror också det kan vara pälsen, för den är jättelen.. Men kör på detta koppel, och det får väl gå som det går, då jag inte åker dit för att vinna utan mer som en social träning för min hund.

min uppfödare kan jag inte fråga sådant om..

Vi får väl se om jag hittar något annat utställningskoppel på plats annars kör jag som sagt på detta.

Senast ändrad:

Man behöver inte "rycka upp" huvudet på basset hound, men många gör det för att stegen blir bättre och hunden mer flyter fram. Så länge Maggan håller huvudet hyfsat högt med en flytande fart utan skutt så ska du se att det går bra ändå.

Själv föredrar jag en tunn halskedja med kort bomullskoppel efter jag visar basset på långt halsband, eftersom jag är emot att man ska "rycka upp" huvudet på bassets.

Vad bra, hon håller ju jämn och fin trav så där är det inga problem. Jag är bara glad om vi klarar oss utan att jag svimmar av nervösitet och att maggan inte ska hoppa på alla människor och busa med alla hundar.

Finns en hel del domare också som inte vill att man ska hålla kopplet stramt.
Själv tycker jag att det ser trevligare ut om hunden springer på hängande koppel. Har den bra gång ska den ju ha det oavsett om man "drar upp den" eller ej.
Kanske skiljer från ras till ras, men jag har aldrig kopplet mer sträckt än absolut nödvändigt.

Ett tips är att kolla på youtube-filmen jag länkar till i den andra utställningstråden. Där Mariella visar hur det kan gå till när man visar bassets.

Red_Chili : tycker jag med oavsett ras. Ser mer välvårdat ut på något sätt

Okej, ja men vi får se hur det går på söndag, det kommer nog gå bra.

Bara man har ett glatt humör och en glad hund så löser sig det mesta.

Kom ihåg att alla är vi nybörjare i början, och titta gärna på ringen innan du ska in så du får en liten aning om hur du ska göra om du aldrig ställt ut innan.

Jadå, maggan är iallafall alltid glad. nej jag har bara gått barn med hund men det var jättemånga år sedan. Och eftersom jag inte är där för att vinna eller något, utan emst som en kul grej, och kul för Maggie att träffa andra hundar, så ska det nog gå bra

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: Masse
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 853
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat

Tillbaka