Utställningsfrågor

L

Luxus

Ska visa min valp för första gången i mitten på september :eek: jag har varit och tittat på 2 utställningar för att försöka lära mig hur det går till men fattar fortfarande inte :o

Fråga 1. stannar alla kvar till en slutgiltlig bedömning även efter att rasen är färdig bedömd?

Fråga 2. vad betyder dom olika färgerna på banden som delas ut?

Fråga 3. hur sjutton får jag valpen att trava? (hon vill bara gå i passgång)

tacksam för hjälp!

Sv: Utställningsfrågor

Kan du inte kontakta uppfödaren och be henne/honom dra ihop ett gäng för utställnings träning?
Är lättare om man är i grupp och uppfödaren agerar domare och ger tips "in action".

Färgerna på banden:
Röd= 1a
Blå= 2a
Lila= HP

På rött går du vidare vill jag minnas. Sedan fanns det 2 el. 3 färger till för 3e till 5e plac. Men det får någon mer insatt förklara.

Kan du inte kontakta uppfödaren och be henne/honom dra ihop ett gäng för utställnings träning?
Är lättare om man är i grupp och uppfödaren agerar domare och ger tips "in action".
.

Tack för ditt svar!
Uppfödaren bor på Åland så tyvärr så finns inte den möjligheten vilket jag saknar väldigt mycket.

Går på en valpkurs på bhk, kanske kan fråga ledaren om det finns någon sådan träff inom klubben?

Fråga 1. stannar alla kvar till en slutgiltlig bedömning även efter att rasen är färdig bedömd?
Det är väl upp till var och en om man vill stanna kvar. Du går först kval och får du en 1a (rött band) där så ska du upp i konkurrans. Åker du ut så behöver du inte vara kvar om du inte själv vill se hur detgår för övriga.

Fråga 2. vad betyder dom olika färgerna på banden som delas ut?
Rött = 1a
Blått = 2a
Gult = 3a
Lila = HP (hederspris)
Rosa = CK (certifikatkvaliteé)

Jaa du...har inte haft det problemet själv..
Kanske lägga bommar på marken som cavaletti??:idea:
Jag vet faktiskt inte...
tacksam för hjälp![/QUOTE]

Det är väl upp till var och en om man vill stanna kvar. Du går först kval och får du en 1a (rött band) där så ska du upp i konkurrans. Åker du ut så behöver du inte vara kvar om du inte själv vill se hur detgår för övriga.

Tack för ditt svar!
Jag är helt ny inom det här så nu kommer fler okunniga frågor :o

Konkurrans, är det då alla tikar bedöms?

Vilka är det som går vidare till BIS?

Jaa du...har inte haft det problemet själv..
Kanske lägga bommar på marken som cavaletti??:idea:
Jag vet faktiskt inte...
tacksam för hjälp!

Vilken rolig övning!

Ska testa i kväll när det har svalnat lite :)

Stanna kvar.. allså får du ett rött band så är du med om och tävlar om följande placering i klassen.
Ck (certifikatkvalitet) så går du vidare och tävlar mott dom andra i bästa tik eller hane klassen (beroende så klart vad du har för kön på din hund)
Får man ett blått band i bedömningen så får man lämna ringen då går inte hunden vidare samma sak gäller vid gult band.

Hur ska jag förklara=)

Om man har 4 tikar.. och så får 1 tik en 2:a (blått band) då åker den ut så blir de bara 3 tikar kvar om alla dom har fått rött band så ska dom tävla om vem som vinner klassen..
När domaren sedan valt sin vinnare av dessa tre så kan även mer än 1 får Ck om domaren tycker att tex alla tre tikar bör vara med i bästa tik klassen.
Får en tik bara Hp så får den inte tävla vidare men har ändå fått ett hp som inte är fy skam även om man vill ha ett Ck=)

När alla klasser är avklarade de vill säga Junior tikar-Unghunds tikar- Öppen tikar och i bland (champion och bruks och veteran) så tävlar alla dom om att bli bästa tik..DVs alla som fått rött band och CK .

Sedan tävlar den bästa tiken mot hannen som har vunnit precis på samma sätt som tiken i (bäst i rasen) alltså om BIR&BIM BIR-bäst i rasen och BIM-Bäst i mottsat kön.
Sen kan man röra till de med CERT och Cacib också men de lär du dig med tiden..Tex att man bara kan få CERT på en Nationel uts och Cacib på en internationel.
Den som har blivit BIM har också slutat tävla för dagen.
Sen tävlar tiken om vi säger att den blev BIR i sin grupp och för att gå vidare till BEST IN SHOW ringen måste den ha blivit BIG 1:a.
Så det är svårt att gå vidare till BIS än på inoff..
Där har odm lite olika regler tycker jag och där brukar man när man blivit BIR gå vidare till BIS ringen direkt!

Bästa sättet att få hunden att trava är att ha kontakt.. prata med valpen få deta att vara kul men samtidigt ha kontakt hela tiden.
Ett bra koppel är inte fel de heller..
En valp som går lite i pass de kan jag inte äns tänka mig att domarna går på.

tack för ditt utförliga svar!

Det jag ska visa på är en inoff. och risken finna att jag blir ensam i min ras, tyvärr...

Bästa sättet att få hunden att trava är att ha kontakt.. prata med valpen få deta att vara kul men samtidigt ha kontakt hela tiden.
Ett bra koppel är inte fel de heller..
En valp som går lite i pass de kan jag inte äns tänka mig att domarna går på.

startar lungt och då passar hon, försöker öka lite så att hon ska trava, vilket varar i någon hundradel, berömmer och då börjar hon galoppera, ska jag strunta i berömmet? ska jag avsluta när hon travar fint och berömma då?

Håller tummarna för en tålmodig domare

Flo-Jos svar är bra, men gäller VUXNA hundar. Din hund är ju valp och då är det lite annorlunda eftersom kvalitetsbedömning inte finns.

Kvalitetsbedömning = hunden jämförs med rasstandarden och får då olika kvalitetspriser. 1:a (rött) är det enda som kvalificerar till fortsatt tävlande. Får man en 2:a (blått), 3:a (gult) eller 0:a är man färdig.

Men kvalitetsbedömning finns alltså inte i valpklass. Där går det till såhär:

Valparna är vanligen indelade i två klasser: 4-6 månader och 6-9 månader. Endast den äldre klassen finns hos SKK, medan ras- och specialklubbarna har den yngre klassen.

Hanar börjar alltid. Så först tar domaren in alla hanvalpar och och tittar på dem tillsammans i stående och rörelse. Därefter är det individuell bedömning. Domaren går då igenom varje hund och känner och tittar på den. Domaren säger hur man ska göra. Först brukar h*n känna igenom hunden på bordet (om det är en sådan ras) eller i stående. Därefter studeras rörelserna och sedan ställer man upp hunden igen och domaren dikterar kritiken. Detta görs med alla valpar i klassen.

Efter att alla valpar har bedömts individuellt tas hela klassen in igen för nu är det konkurrens, d.v.s. man tävlar mot de andra. Oavsett antal deltagare placeras alltid fem stycken. Är man bara tre blir alla placerade - man kan inte "åka ut" i valpklass.

När placeringen är klar delas placeringsbanden ut: 1:a = rött, 2:a = blått, 3:a = gult och 4:a = grönt. Reserven får inget band. Domaren bestämmer nu också hur många HP h*n vill dela ut. Det kan vara flera eller inget. Om ingen får HP får klassvinnaren inte tävla om bästa valp.

Obs att det alltså är SAMMA FÄRGER på placeringsbanden som på kvalitetsbanden, men det betyder olika saker! Många som kommit tvåa i valpklass blir ledsna och tror att de har fått en 2:a...

När både hanar och tikar är klara och OM både vinnande hane och tik fått HP blir det tävlan om bästa valp, som ofta kallas BIR- och BIM-valp. BIR = bäst i rasen, BIM = bäst i motsatt kön. Då tar man bara in de två klassvinnarna. Den som vinner här går vidare till eventuell final och tävlar mot andra raser.

På inofficiell kan du inte heller få CK eller CERT. HP kan du däremot få. Tala gärna om för domaren att det är första gången så brukar de vara hjälpsamma och förklara en hel del. Inofficiell är till för att "träna" då du ej får några officiella resultat!

Jösses hur ska jag kunna allt detta, vad har jag givit mig in på, kommer att stå som ett fån där i ringen och inte veta vart jag ska ta vägen...och när jag ska in igen kommer jag inte fatta det utan missa min klass :o

*försöker memorera*

Rött = bra, får tävla vidare

Blått = slipper stanna

På inofficiell kan du inte heller få CK eller CERT. HP kan du däremot få. Tala gärna om för domaren att det är första gången så brukar de vara hjälpsamma och förklara en hel del. Inofficiell är till för att "träna" då du ej får några officiella resultat!

den stackars domaren kommer att få en upplevelse utöver det vanliga :o:D

Får man skriftlig bedömning även på inoff och valp klass?

den stackars domaren kommer att få en upplevelse utöver det vanliga :o:D

Får man skriftlig bedömning även på inoff och valp klass?

Ja det får du :) Man får alltid en kritiklapp oavsett om det gäller inoff. eller officiell, valpklass eller "vanlig" klass :laugh:

*kl*

Du har fått jättemånga bra svar, jag ska bara lägga till lite småsaker...

Blir din valp BIR-valp (lätt hänt om den är den enda i rasen) ska du stanna kvar till gruppfinalen. Där går ni mot de andra BIR valparna i din grupp. Vinner din valp där, blir den BIG och det är isåfall DÅ den ska tävla om att bli BIS-valp.

Sätt tältet/stolarna/picknickfilten runt ringen, gärna nära domartältet. Där sitter ringsekreteraren/mm som du kan fråga om du blir osäker på något!

Ang passgången: det är bara att träna, träna, träna... När du aktivt tränar inför utställning, ha utställningskopplet på. Beröm när hunden travar fint.

Och du, domaren är tydlig med vad han vill ha dig, så lyssna bara och andas så ska allt säkert gå vägen;)

Lycka till!

Gilly

(Tillägg: detta var inte till dig smulis, måste klickat fel!)

Aha nu klarnar det lite :D

Tack, ska ut och spring träna med valpis i kväll

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 569
Senast: dobbis
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 166
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 316
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka