Utställnings hjälp?

S

Sannis

Hej jag håller på om ett arbete om utställningar och riktar in mig lite extra på huskatt och undrar om det är nån som vill hjälpa mig att svara på några frågor som kommer att dyka upp. Ska förklara hur det går till från att jag hittar utställningen tills jag är klar för att åka hem

Sv: Utställnings hjälp?

Det är bara att fråga på, vi är flera här som är aktiva utställare.

okej då kommer mina första frågor här då
Vad brukar assistenten vilja veta när den ska visa upp katten?
Om det inte är jag som ska ställa katten utan en kompis ska det då fyllas i på papperet innan?

Har även en till fråga hur går det till inne i ringen. har ni kanske nån bra sida ?

Assistenten behöver veta om katten är "svår" på något sätt, om det finns vissa saker som katten absolut inte gillar. Jag har tex. en hona som blir helknäpp om man kliar henne vid svansroten, en del katter gillar det så vissa assistenter kliar där om katterna blir oroliga och med min hona är det katastrofalt för hon hatar det.

Sådant behöver veterinären veta. Har katten aldrig ställts ut tidigare kan det vara bra att nämna det också för då är assistenten lite mer uppmärksam på katten.

Man behöver inte meddela att någon annan ställer ut katten. När man skickar in anmälan ska man skriva vilken utställaren är och det är ägarens namn som ska stå där även om det är en kompis som ställer ut katten åt en.

Det är ingen ring på kattutställningar. Assistenten hämtar katten i buren och sätter den i en bur bakom domaren. Domaren sitter vid ett bord där man ställer den katt som ska bedömas.
När det är en katts tur tas den fram av assistenten, domaren känner igenom, lyfter, känner och ibland berättar för publiken vad han/hon tycker. Sen sätts katten tillbaka i buren bakom, alternativt jämförs med en annan eller flera andra, beroende på hur många som tävlar i klassen. Domaren jämför och tar sen ut den han/hon tycker är bäst och som blir klassvinnare.
Dom andra tas tillbaka till sina burar (det får ägarna göra om man vill) och den vinnande katten hålls antingen kvar för att jämföras med flera klassvinnare av olika ras i samma klass och den som är bäst där går till final, dvs panel.

Är det bära själv, så tar man själv upp sin katt till domaren och måste vara beredd på när det är ens katt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
464
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka