Utställning

C

canon_eos

Jag har aldrig varit på en utställning tidigare så jag har inte sett hur katterna på utställningarna ser ut.

Min fråga är, tror ni att min katt kan hålla motten på en utställninge?
Bilderna är inte jättefina på honom.
Men ni får ett ca hur han ser ut.
Tänk om han är ny badad, borstad och blåst skulle han se bättre ut.

Skulle han platsa eller är det lika bra att strunta i det?
Om någon undrar, han är reggad och har stamtavla i Sverak.

DSC00190.jpg

DSC00952.jpg

DSC00416.jpg

Aslan2.jpg

Sv: Utställning

Tycker han är fin! Lite små ögon bara, men dom öppnar för hoppningsviss upp på utställningen med allt som händer runt omkring!
Man kan klippa lite försiktigt runt ögat för att få det att se större ut.
Sen ska du plocka öronen så att de får en rund form, perserns öron ska inte va spetsiga!
Sen har du kanske redan plockat av honom alla stickelhår? annars ska du göra det.
Sen när du badar honom o torkat honom så måste du se till att hans päls inte skivar sig för du får du bada om honom!
et är massor av jobb med en perser men ack så vackra de är!
Måste fråga vart han kommer ifrån?
Lycka till!!:banana:

Ok det var bra tipps.

Jag har faktiskt inte tagit bort stickelhåren änu, jag försökte lite förut, men han gillade det inte.
Men det ska jag göra, om jag åker på någon utställning.

Men finns det en övre åldersgräns för katter på utställningar?

Han kommer i från Karskrona, från en uppfödare som heter Luckyvillage.
Han är med i hennes första kull, så hon är ny.

Min 13-åring blev BOX-kastrat för fyra veckor sedan, nej, det finns ingen övre gräns... Det faller sig naturligt när katten åldrats såpass att den inte hör hemma på utställning längre.

Så jag kan vänta med att ställa ut honom tills han bli 2-3 år?

Visst kan du vänta!
Men om du ställer honom nu så ser ju ändå domaren att han inte är riktigt färdig ännu så det går säkert bra!

Men det är inge krav att man måste ha ställt ut katten innan en viss ålder, annas så får man inte ställa ut den sen?

Sen undrar jag, han är regestrerad som svart, men under magen börjar han bli ljusare, svart/silver.
Måsta man regestrar om hans färg då?

Han ser jättesöt ut, tyvärr kan jag ingenting om perser! Angående katt och ålder så kan det vara bra att ställa ut katten redan som liten, eftersom den då är lite mer anpassningsbar och slipper få en chock på utställningen. Men runt könsmognaden är det nog värst att ställa ut en katt för första gången. Men han kanske är kastrerad, eller ska kastreras?

/Erica

Tack.

Ok, jag ska se om jag hittar någon lämplig utställning i sthlm som jag kan ställa ut honom.

Han är inte kastrerad och jag har kanske inte tänkt att kastrera honom just nu iaf.

Men han är i alla fall social och snyfiken när han kommer till nya ställen.
Han är inte någon som får panik och blir rädd, som en av mina andra katter som jag hade tänkt att ställa ut, men han avskyr andramänniskor och att lämna lägenheten, så det går inte tyvärr.

En svart katt är nästan alltid ljusgrå i botten. En smoke (svartsilver) är kritvit i botten, inte grå utan kritvit. Dessutom måste nån av hans föräldrar vara silver för att han ska kunna bli det.

Han måste dessutom vara ID-märkt ifall han inte redan är det. Alltså om du ställer senare än 10 mån.

Fin katt.
Personligen tror jag att hann har en aning för små ögon (eller "använder dom inte till max") men har en väldigt fin ögonfärg, värkar ha god storkleg på huvud (dock kan jag inte se det ordenligt då jag skulle behöva ta i honom för det;)). Väldigt fina ben. Öron i större kanten och för "uppspetsiga" (ska ligga mer på sidan vid huvudet) dock vanligt hos yngre katter och i flesta tillfällen åker dom mera ner med tiden. Väl typad, dock i ingen super päls på bilderna varav du måste ficksa groomingen lite extra för att bättre upp med det. Annars tips att klippa av tussarna ovan på öronen för att ta mesta attractionen av dom. Annars kan jag av dessa bilder lite sägja till om kroppen eller svansen. Men värkar vara en ganska så fin katt.
Lycka till på utställningen :)

En svart katt är nästan alltid ljusgrå i botten. En smoke (svartsilver) är kritvit i botten, inte grå utan kritvit. Dessutom måste nån av hans föräldrar vara silver för att han ska kunna bli det.

Han måste dessutom vara ID-märkt ifall han inte redan är det. Alltså om du ställer senare än 10 mån.

Oki, då är han normal.
Fast hans far är svart silver (ns) ochs ensa syster blev svart smoke.
Men han är inte kritvit undermagen, bara gråsilver/svart, så då räknas han alltså fortfarande som svart?

Han är redan chipmärkt :)

Fin katt.
Personligen tror jag att hann har en aning för små ögon (eller "använder dom inte till max") men har en väldigt fin ögonfärg, värkar ha god storkleg på huvud (dock kan jag inte se det ordenligt då jag skulle behöva ta i honom för det;)). Väldigt fina ben. Öron i större kanten och för "uppspetsiga" (ska ligga mer på sidan vid huvudet) dock vanligt hos yngre katter och i flesta tillfällen åker dom mera ner med tiden. Väl typad, dock i ingen super päls på bilderna varav du måste ficksa groomingen lite extra för att bättre upp med det. Annars tips att klippa av tussarna ovan på öronen för att ta mesta attractionen av dom. Annars kan jag av dessa bilder lite sägja till om kroppen eller svansen. Men värkar vara en ganska så fin katt.
Lycka till på utställningen :)

Oki. han kisade lite på en av bilderna, så lite större ögon har han.
Hans öron brukar inte vara famot utan brukar i vanliga fall ligga mer vid sidorna, men vid alla kort tillfällen så har han varit nyfiken på något och då brukar de åka framåt :-)

Nu är han nybadad och jag har fönat och fixat med hans päls, då ser han mycket bättre ut iaf.

Det hon menar är inte hur han håller öronen, utan hur dom är placerade på huvudet. Britten ska ha så öronen så långt isär som möjligt, ju mer av en bred hand man får in mellan öronen när man klappar dom på huvudet desto bättre. Tydligen är det samma med perser. Ofta hamnar dom mitt uppe på huvudet när dom växer, nått som kan ändras med tiden. Dom liksom halkar neråt på sidorna. Om man har tur.

Testa att noppa bort tofsarna ovanpå örtipparna så ska du se att han får ett mycket rundare uttryck. Min ena har lite tofsar, inte mycket, men dom finns. Testade att noppa bort dom och hon fick mycket rundare öron och ett rundare uttryck överlag i ansiktet. Du kan klippa, men gör det någon vecka eller 2 innan utställningen i så fall så dom hinner växa ut lite och få ett "normal" utseende igen. Det kan se lite roligt ut när dom är klippta eftersom det blir så väldigt jämn kant.

Fast hur katten håller öronen påverkar ju hur de är placerade, vid just det tillfället. Ragdollen ska ju också ha lågt ansatta öron, men särskilt unga katter drar ju gärna upp öronen. Vilket ju är en nackdel förstås, men jag tycker domare ofta har överseende med det.

Och jag tycker nog att det är mycket bättre att noppa bort örontofsarna med en pincett än att klippa ändå. Det brukar vara så väldigt få hårstrån att det går jättefort med pincetten.

/Erica

jag vet inte om jag har gjort rätt, jag provade att noppa med pincett.
Jag tog på övanpå örat, inte håren som sticker ut från örat

Ser det bättre ut nu, eller ingen skillnad?

DSC01591.jpg

DSC01596.jpg

Nej det räcker inte! Du måste ta bort mer på öronen. de ska ha en helt rund form men strunta i klippa o pinsett som några sagt o ta din tumme o pekfinger, det är lättare än vad man tror o blir finast!!

Nej det räcker inte! Du måste ta bort mer på öronen. de ska ha en helt rund form men strunta i klippa o pinsett som några sagt o ta din tumme o pekfinger, det är lättare än vad man tror o blir finast!!

oki, jag ska ta lite bera sen.
Men man ksa väll inte ta från håren som kommer innefrån örat, bara uppe på, eller?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 150
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar