Utställning?

DressyrBecca

Trådstartare
Ska visa mitt connemarasto på en utställning i helgen, så jag behöver lite akut hjälp :o
Har aldrig varit på en utställning innan, men har läst hur det går till i alla fall.
Men fortfarande finns några frågetecken..
Får jag ha underrem på tränset, eller måste det vara typ engelsk nosgrimma?
Ska jag ansa hovskägg, öronhår, osv?
Drar det ner poängen om skritten och traven blir överilade, eller vågar man pusha på lite "för" mycket?
Ser det heltokigt ut med krullig man? :) Hon ska gå en ridklass precis innan då hon kommer va knoppad, så med all sannorlikhet är hon krullig på visningen. Ska jag göra något åt det, isf vad?
Vad ska jag ha på mig? Inte hjälm som på typ 3-årstest va? Handskar? Färg?
Något annat jag ska tänka på? Behöver alla goda råd jag kan få! :)

Du kan ha underrem på tränset.
Eftersom connemaran är en sk "ursrunglig ras" bör du nog inte ansa hovskägg, tussar i öronen kan du nog ansa (kan inget om connemara, men gissar med ursprung i hur welsharna bör se ut). Krullig man är nog bättre än knopparna kvar i alla fall (men du kan ju försöka blöta manen och borsta ur de värsta lockarna).
Det är nog ingen risk att traven blir överilad, men pusha inte för mycket i skritten utan försök få den så avslappnad som möjligt (utan att vara seg).
Handskar gör du som du vill med. Om du har handskar bör de vara i neutral färg.

Lycka till!

Hjälm är aldrig fel! Det är inte "hjälmtvång" när man visar, men jag har varit på utställningar där domaren berömt visare med hjälm. Säkerhet måste få gå före skönhet (och det är ju faktiskt inte visarens utseende som ska bedömas, även om man bör se "vårdad" ut).

Lycka till!

//Kristin

Nyfiken fråga, var ska du visa ditt sto och är det svenska domare?

Loggan

Har din häst ett långt huvud så ser det kortare ut om du har en engelsk nosgrimma. Personligen skulle jag aldrig visa i acchengrimma utan ta bort den nedre remmen på nosgrimman. Behöver du knoppa till ridklassen? I vanliga fall är det bara ridponnisar som man knoppar, även på de ridklasser jag varit med på så har "natur"raserna varit oknoppade. Lycka till! Se till att ha sköna springvänliga skor på dig, hamnar man i BIS ringen så kan det bli mkt springa av. Ett annat tips är att när man springer på rakt spår så ser domaren oftast bara till benens rörelser och när du springer på ring alt diagonalen så är det gångarten de tittar på. Kolla lite på de som går innan dig så märker du hur domaren tittar. Onödigt att visa värsting traven när domaren bara tittar på hur korrekt benen rör sig.

Tror det är svenska domare, Eskil Erlandsson och Birgitta Larsson heter de, antar att de är svenska :confused:.
Ska visa i Ängelholm, lokalutställning.

jag skulle råda dig till att plocka bort så mkt som möjligt från tränset, dvs ingen nosgrimma alls. En del hästar är snyggare med en nosrem, men helst då en som sitter på ett uppvisningsträns ( finns på hööks) Annars ska du inte klippa mer än nödvändigt o inte knoppa manen, En connemara skall ha kraftig man o svans, och detta skall synas. det viktiga är att manen ligger på en sida, och det manfria sidan skall du ha mot domaren.

Vart ska du visa henne? Om det är jällautställningen så ses vi där! :banana:

Jag var bara lite nyfiken för att jag skulle visat mitt BRP-sto nu i helgen på Jälla, Uppsala för brittiska domare och de ska vara ridklasser samtidigt, det var bara därför jag undrade.

Lycka till med ditt sto, det kommer säkert att gå jättebra!

Loggan

Ska du ställa ut någon ponny eller ska du tävla?

(Herregud vad jag är nyfiken, jag vet!)

Loggan

Först så tävlar man mot de som man går i samma klass med om att bli klassvinnare. Sedan brukar de 2 bästa från varje klass (över 38p) gå vidare till BIR (Bäst i ras) sist på dagen kommer BIS ringen då alla som blivit BIR och reserv BIr "slåss" om att bli BIS och reserv BIS (Bäst in Show) då får man oftast ett trevligt täcke, halsgehäng och stora fina rosetter och en fin titel att skryta om eller hur shettishanna!!!! Förra året så sprang jag tills benen ramlade av mig i BIS ringen. Domaren bad oss gå på ring och en efter en åkte ponnisarna ut. Nerverna var fullt synliga som på ett fullblod och hjärtat i halsgropen och när domaren bad oss visa traven så sprang man för liv och lem så graciöst man bara kunde :D När det bara var 4 kvar i ringe så fick vi springa ännu mer och som grädde på moset så fick BIS och reserv BIS springa ytterligare ett varv till för att visa upp den utomordentliga traven för alla som missat den. Hur det gick för oss.......... täcket är mkt användbart........LYCKA TILL! När man minst av allt anar det så är man där!

Jo glömde, sätt nummer lappen på HÖGER sida! Jag brukar ha med mig en mindre rund lapp som jag klippt ut ur en tårtkartong och har med mig en spritpenna, hål brukar mina döttrar göra med hjälp av hålslag, sätter fast den i tränset med hjälp av vita piprensare. Många gånger så har föreningen som håller i utställningen nummer lappar men om man ska ha med egna så tycker jag det är snyggare med en liten rund än de stora som man har vid tävlingar. I katalogen så står ditt katalogsnummer sman kan göra klart nummret innan man åker hemifrån. Glöm inte att ställa upp hästen med den manfria sidan mot domaren och när han går runt hästen och tittar på frambenen så ta ett steg åt sidan så han ser hästens ben och inte dina. När han går till mansidan så ställ om hästen till öppen sida, det glömmer många bort. Alltså närmste frambenet mot domaren längre fram än det bortesta frambenet, det närmaste bakbenet längst bak så domaren ser alla fyra benen. Förstod du min konstga beskrivning?

Okej, då vet jag!=) Tack för förklaringen!
Oj, det hade inte jag tänkt på, allt ställa om hästen när domaren byter sida :o Tack för upplysningen!

Nåt annat som är värt att tänka på? Några tips/råd?

Resultat från utställningen om någon vill veta.. :D
Gick över all förväntan, fick guld och vann klassen! :cool:
8-7-8-8-9=40. Trodde benen skulle ramla av efter sista rundan jag sprang, men det lönade ju sig :D
Tyvärr visade vi aldrig i BIS, hade inneburit 5-6 timmars väntan, plus 4 timmars resväg hem, men bara grejen att komma så långt!

Snyggingen uppställd :love:
Precis efteråt, i ridhuset
Huvudet med alla rosetter!

Tack snälla för alla råd och tips! :bow:

Stort grattis! :banana:
Ja, med en 9:a på traven förstår jag att du fick springa ordenligt... :D Grattis igen till fina poäng, alltid roligt med rörliga, bra ponnyer! :d

Hlsn Helena

Ja, men det roliga är att hästen travade i stort sett i normal takt, medans jag sprang som en dåre :o Hon har rätt stort steg kan man säga..!

Sv: Re: Utställning?

*Snörvlar* När det äntligen gick bra för oss så fanns det inga pristäcken. Typsikt. Ida skulle fått norpa ett på Kvalitets ;)

(Utställning är ju kul även när det inte går bra).

Nu är ju tråden gammal men... Svenska domare vill oftast inte ha nosgrimma medan utländska domare vill ha det så man får läsa lite och klura.

(Och det är inte lätt att övertala släkten att vänta på BIS-ringen i sjuttioelva timmar...)

Sv: Re: Utställning?

Hm, det där med nosgrimma är nog olika från ras till ras.

Min släkt väntar gärna på BIS-ringen men det kanske inte är lika kul om man väntat en hel dag och sedan åker ut direkt... Fast kommer man till BIS kan man ju vara riktigt glad oavsett hur det går där :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka