Utställning

Mabuse

Trådstartare
@Tempen

På en arabutställning, Vill man att de hoppar och studsar, eller varför byter handlern riktning hela tiden så att hästen måste stanna och vända? Är bara van att se halvblodsvisningar, och där vill man ju att hästen travar prydligt på rak linje och inte studsar, så att man kan bedöma gångarterna ordentligt, men jag gissar att det är något annat man vill se här?

(Ovanstående är en fråga till Tempen med anledning av ett blogginlägg på forumet, hen bad mig skriva frågan här istället eftersom hen inte vill svara på frågor i bloggen. Om någon annan har svaret är jag såklart glad om någon känner sig hågad att svara).

Jag har som tidigare sagts inte lust att diskutera skillnaden på en arabshow och en premiering. Du har redan indikerat vad du tycker genom att säga att araberna hoppar och studsar till skillnad från halvblodens prydliga trav. Allt detta baserat på filmen på min hästs debut i showsammanhang...
Det är två helt olika saker och jag ser ingen mening med att jämföra.

@Tempen : Kan du inte förklara lite vad som premieras på en arabshow och vad som är syftet, för oss nybörjare? :)

Jag såg också filmklippet och blev väldigt förvånad över hur det gick till. Jag tyckte att det såg väldigt spänt och ryckigt ut, men jag är ju också van vid halvblodsvisningar. Vet inte heller om allt ryckande i grimskaftet skulle vara ok på en halvblodsvisning, eller ponnyutställning. Men jag vill väldigt gärna lära mig mer och någon får gärna förklara mer. Jag har faktiskt tidigare varit på amatörutställning för araber men då gick det inte riktigt till sådär :)

Handlern jobbar stenhårt på att få Cheval att inte springa med ena bogen före och han är tvungen att ta tag i honom för att han inte lyssnar. Idealt travar hästen in i balans och står utan att man behöver rycka, men Cheval är felskolad sedan innan och vill hasa efter handlern (prydligt?) och vill ställa sig illa. Att ställa upp en arabhäst är en konst VÄLDIGT få i världen behärskar och här tar Cheval sina första steg mot en utmärkt uppställning.

Jag har som tidigare sagts inte lust att diskutera skillnaden på en arabshow och en premiering. Du har redan indikerat vad du tycker genom att säga att araberna hoppar och studsar till skillnad från halvblodens prydliga trav. Allt detta baserat på filmen på min hästs debut i showsammanhang...
Det är två helt olika saker och jag ser ingen mening med att jämföra.

Jag förstår att det är olika saker, det är uppenbart om man tittar på filmen. Det är därför jag frågar, för att lära mig mer.

Det negativa lägger du in själv - jag tänkte faktiskt att man kanske vill se hopp och studs, för att det får hästen att showa mer, och att det är showandet man vill visa upp, det kunde ju vara en del av bedömningen, ungefär som när man bedömer gångarterna i visning av ridhästraser.

Eller så var det något annat, det var därför jag frågade. Jag har ingen aning, det är ju helt uppenbart av filmen att det här är något helt annorlunda än att visa hundar eller andra hästraser på utställning, så då blir man ju nyfiken, hur fungerar detta? Vad är det man vill se? Jag lägger ingen värdering i det, uppenbart handlar det ju om hästar som är specialavlade och specialtränade för sitt syfte - och då är det ju roligt att lära sig mer och förstå vad det syftet är, vad det är man vill se.

Arabshower är ju en helt annan sorts hästsport än ridsporten, och visning av hästar avsedda för ridsport, med helt andra ideal och där syftet är ett annat. Just därför är det intressant att lära sig mer, det är lite kul att det går att använda hästar till så mycket olika saker, och det här är en gren man inte stöter på särskilt ofta som ryttare.

Handlern jobbar stenhårt på att få Cheval att inte springa med ena bogen före och han är tvungen att ta tag i honom för att han inte lyssnar. Idealt travar hästen in i balans och står utan att man behöver rycka, men Cheval är felskolad sedan innan och vill hasa efter handlern (prydligt?) och vill ställa sig illa. Att ställa upp en arabhäst är en konst VÄLDIGT få i världen behärskar och här tar Cheval sina första steg mot en utmärkt uppställning.

Nej, ryckandet, som iofs ser rätt ordentligt ut (jag gissar att araber inte är så skarpa, eftersom han kan göra så med en hingst utan att den reagerar negativt.) förstår man ju är en korrigering. Jag förstår också att det är svårt att få en häst att stå så som man vill att den ska stå, måste krävas mycket träning innan den förstår att den ska tänka bakåt med kroppen och samtidigt sträcka fram och upp halsen så mycket den bara kan, att få den att sträcka upp sig och stå still samtidigt som den spänner sig och visar upp sig. Det är ju en ganska extrem och säkert fysiskt och mentalt krävande position för hästen att stå i - jag tänker mig att det är lite som när dressyrhästen gör piaff.

Min fråga gällde det man ser tidigare i filmen, när hästen travar, och handlern hela tiden stannar och byter riktning, varpå hästen vid varje vändning hoppar och showar. Vad är det man vill visa, showandet eller traven?

Tanken när man visar ridhästraser (gäller inte bara halvblod, utan t ex ponnyraser också) är inte att de prydligt ska hasa efter handlern, det är inte det man vill se alls, utan där vill man ha en häst som travar energiskt med så lite synlig inverkan från handlern som möjligt, det ska i princip vara som att den travar för egen maskin. Hasar den bara efter handlern lär det ju inte bli mycket till trav. Men poängen är just att bedöma gångarten och hur hästen rör sig, det är svårt att bedöma om den hoppar och far. Det är ju inte utstrålning eller showigheten man får poäng på när man visar ridhäst, utan just gången, då vill man visa gången så bra man kan. Det är också svårt, så de bästa hästarna specialtränas av professionella handlers där med.

Det jag ser i @Tempens film är en lycklig hingst som vill visa upp sig ännu mer!

Det är milsvid skillnad på halvblodspremiering och arabutställningar, som är show. Showen ska vara rolig och rörelserna ska komma fram. Att sen handlern tar i ordentligt vid uppställning är inte konstigt, att gå från "bus" till allvar är inte alltid lätt att förstå. Hästarna ska ju inte bara bedömas på rörelser, utan även på exteriör och ska alltså kunna ställas upp ordentligt för att få så höga poäng som möjligt. Jag kan slå vad om att handlern som har Tempens hingst ser såna små signaler som inte vi kan se, han är proffs och kan kan läsa minsta lilla och agera därefter. Rörelserna kommer fram lite extra vid vändningarna, när de ökar på igen.

Jag var anti araber tills jag för snart tre år sen hamnade på ett arabstuteri. Nästan alla hästar älskar verkligen träningen och showerna! Dessutom har jag sett på nära håll, många gånger, två handlers som tränar hästarna och det är så olika hur hästarna blir behandlade. Vissa behöver knappt sägas till, vissa blir så till sig (av lycka!) att de behöver en korrigering. Inget konstigt med det, samma sak är det inom "vanliga" hästsporten också.

@Marty Det är stor skillnad på amatörutställning och stor utställning som den som Tempens hingst nu var på. Amatörer är just amatörer, och proffs är...proffs.

Utställningarna börjar snart i Sverige, ni får åka ut och titta lite! :)

@Marty Det är stor skillnad på amatörutställning och stor utställning som den som Tempens hingst nu var på. Amatörer är just amatörer, och proffs är...proffs.

Utställningarna börjar snart i Sverige, ni får åka ut och titta lite! :)
Jag har tyvärr inget intresse i arabutställningar så jag håller mig nog ifrån det. I min ungdom var jag lite inne på araber och har varit på ett antal Arab-SM, men nja, inte riktigt min grej. Än dock är det intressant att lära sig mer om andra former av tävling inom hästvärlden. Men jag kan bara tänka mig hur domarna inom halvblodsvärlden skulle låta om de fick se något liknande sånt där :D.

"En häst som är väldigt spänd för dagen och vi har svårt att bedöma dess rörelser." ;).

Det där med takten som premieras väldigt högt inom exempelvis halvbloden går ju inte att se när hästen springer i ryckiga vändningar (enligt mitt otränade öga) :).

Som sagt, det är två helt olika saker och bara för att man älskar ishockey behöver man inte tro att man förstår konståkning bara för att båda utförs på is.

Ytterligare en visa häst för hand-variant är Showmanship at Halter och Trail at Hand. Särskilt Showmanship kan nog se underligt ut om man har svh-premieringar som norm.

Som sagt, det är två helt olika saker och bara för att man älskar ishockey behöver man inte tro att man förstår konståkning bara för att båda utförs på is.

Jag tror att samtliga förstått att det är olika saker. Däremot har ju frågan uppstått vad det är som man vill visa upp genom svängandet och vad som premieras. Är det showandet eller gångarterna?

När handlern byter riktning anar jag att han känner att hästen vill slå över i galopp- byter man då riktning kommer traven igen.

Sen är det väl så att det är svårt att förstå det man inte riktigt är insatt i.
Jag minns när jag var på riksutsällning för PRE. Det är en ras som jag tycker är så vacker och ståtlig och där hästarna verkar vara fantastiskt trevliga.
På utställningen fick jag en verklig chock när jag såg att alla ston och alla unghingstar upp till ett eller två år var helt utan tagel- allt rakades bort. Hela svansroten var naken, man, pannlugg, allt. Det var bara hingstarna som visades upp med tagel. Jag tyckte att det var så gräsligt fult att jag inte kunde koncentrerar mig på något annat, trots att jag kunde se att "jo men där var en snygg och välbyggd häst". Men det där hårlösa förtog hela intrycket.
De skulle visas på lina i alla gångarter, men de flesta kunde inte få upp hästarna i galopp utan fick ha medhjälpare som viftade med spön och piskor för att få igång dem ett halvt varv eller så.

Senare har jag ju förstått att det ligger gamla traditioner bakom, och att man självklart som PRE- intresserad vet vad man ska titta efter på en riksutställning. Men som total novis var det lite av en chock.

Som arabhästintresserad vet man vad man tittar efter på en utställning, och det är bl a hästens vilja att visa upp sig med energi och power, att den visar en stor och maffig trav med bogfrihet och rörelser genom hela kroppen, att den kan ställa upp sig snyggt och visa upp hela kroppen och att den har ett känsligt och lyhört sinnelag.

Sen är det väl så att det är svårt att förstå det man inte riktigt är insatt i.
Jag minns när jag var på riksutsällning för PRE. Det är en ras som jag tycker är så vacker och ståtlig och där hästarna verkar vara fantastiskt trevliga.
På utställningen fick jag en verklig chock när jag såg att alla ston och alla unghingstar upp till ett eller två år var helt utan tagel- allt rakades bort. Hela svansroten var naken, man, pannlugg, allt. Det var bara hingstarna som visades upp med tagel. Jag tyckte att det var så gräsligt fult att jag inte kunde koncentrerar mig på något annat, trots att jag kunde se att "jo men där var en snygg och välbyggd häst". Men det där hårlösa förtog hela intrycket.
De skulle visas på lina i alla gångarter, men de flesta kunde inte få upp hästarna i galopp utan fick ha medhjälpare som viftade med spön och piskor för att få igång dem ett halvt varv eller så.

Senare har jag ju förstått att det ligger gamla traditioner bakom, och att man självklart som PRE- intresserad vet vad man ska titta efter på en riksutställning. Men som total novis var det lite av en chock.
Jag tänkte samma, blev nästan gråtfärdig när jag såg ett sånt sto första gången.

Ja, det var en chock! Men jag förstod att det var ett traditionellt sätt att visa upp dem på, även om jag undrade lite hur det passar in i vårt land med våra knottinvasioner sommartid, om det då inte finns tagel som skyddar svansrot och mankam. Men jag vet för lite om det för att uttala mig.

Intressant dock att det finns så många olika sätt att visa upp raser på! Och alla sätt grundar sig i sådant som kan vara svårt att förstå om man inte är "invigd".

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 959
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 214
Senast: Buck
·
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: huahua
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 597
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama