Utställning

Jag var tvungen att kolla in klippet på Tempens hingst och blev glatt överraskad. Det lät så illa med alla "ryck" osv, men jag tyckte att det var en härlig uppvisning :love:
Så otroligt lätt och följsam han är, busar och showar utan att bröta över någon, linan är ju helt lös för det mesta. Härligt atletisk :love:
Visst, lite ryck där när han ska ställa upp sig, men vad duktig han är, man ser hur han verkligen anstränger sig för att ställa upp sig sådär, det kan INTE vara lätt att lära in!

Har aldrig sett en arabutställning förr, jätteskoj! :bump:

Som sagt, det är två helt olika saker och bara för att man älskar ishockey behöver man inte tro att man förstår konståkning bara för att båda utförs på is.

Fast saken är ju att jag förstår att det är något annat här, och försöker få dig att förklara, och du svarar bara: Jamen det är annat! Ja, jag vet att det är annat, det är därför jag frågar! :up:

Jag vet att konståkning är annorlunda än hockey, men det är ju väldigt svårt att förstå vad hockey går ut på, om de som vet vägrar förklara mer än "Ja, inte är det konståkning inte, detta är något helt annat!"

Som sagt: det är väldigt uppenbart att här vill domarna se något helt annat än på en halvblodsutställning. En häst som visades sådär på en halvblodsutställning hade, som någon var inne på, förmodligen setts som icke bedömningsbar. Eftersom handlern är proffs och hästen vann, så är det uppenbart något annat man vill se. Frågan är vad?

Ytterligare en visa häst för hand-variant är Showmanship at Halter och Trail at Hand. Särskilt Showmanship kan nog se underligt ut om man har svh-premieringar som norm.

Nej, inte alls. Jag har aldrig ens hört talas om showmanship, men googlade ett klipp nu. Det tyckte jag var väldigt lätt att förstå, det verkar helt enkelt gå ut på att visa en häst som går fot, så att säga. Alltså att den är extremt följsam, det är samspelet häst-människa man vill se.

När man visar halvblod eller kallblod eller ponny, så ska hästen så klart vara lydig, så att den inte hoppar och far så mycket att den inte går att bedöma, men det är framförallt hästen som bedöms, inte samspelet häst-människa.

Arabshow verkar också handla om att man vill bedöma hästen, inte samspelet i första hand, men helt uppenbart är det något annat man vill se. Om vi säger såhär då, om en arabhäst visades såhär på en show, vad skulle domarna säga då?

Fast saken är ju att jag förstår att det är något annat här, och försöker få dig att förklara, och du svarar bara: Jamen det är annat! Ja, jag vet att det är annat, det är därför jag frågar! :up:

Jag vet att konståkning är annorlunda än hockey, men det är ju väldigt svårt att förstå vad hockey går ut på, om de som vet vägrar förklara mer än "Ja, inte är det konståkning inte, detta är något helt annat!"

Som sagt: det är väldigt uppenbart att här vill domarna se något helt annat än på en halvblodsutställning. En häst som visades sådär på en halvblodsutställning hade, som någon var inne på, förmodligen setts som icke bedömningsbar. Eftersom handlern är proffs och hästen vann, så är det uppenbart något annat man vill se. Frågan är vad?

Cornelia gav ett riktigt enkelt och bra svar tidigare i tråden.

Cornelia gav ett riktigt enkelt och bra svar tidigare i tråden.

Ok, så det var bara för att hindra hästen från att galoppera? Att den hoppar och studsar är oavsiktligt, och inget man vill se egentligen utan mer en effekt av att hästen är lite upphetsad? Eller är det positivt att den hoppar och studsar i vändningarna?

I ardennervisningen jag länkade till ovan, så travar hästen utan att slå över i galopp. Hade det gått att visa arab på det sättet också, alltså om hästen håller traven så behöver man inte byta riktning?

Ok, så det var bara för att hindra hästen från att galoppera? Att den hoppar och studsar är oavsiktligt, och inget man vill se egentligen utan mer en effekt av att hästen är lite upphetsad? Eller är det positivt att den hoppar och studsar i vändningarna?

Det finns ingen uttrycklig önskan att de hoppar och studsar, hur skulle man träna in det tänkte du? Det där tycker jag bara verkade ... spydigt. En hingst på fem år har en hel del energi i kroppen.
Att man byter riktning är för att vinna några extra steg, i synnerhet om hästen är som min.
Kolla de fyra i klassen och försök se röda tråden.

Det finns ingen uttrycklig önskan att de hoppar och studsar, hur skulle man träna in det tänkte du? Det där tycker jag bara verkade ... spydigt. En hingst på fem år har en hel del energi i kroppen.
Att man byter riktning är för att vinna några extra steg, i synnerhet om hästen är som min.

Självklart går det att träna en häst till att hoppa och studsa, särskilt om den redan från början har mycket show och energi i sig. Jag skulle säga att det förmodligen är betydligt svårare att lära en häst att stå still under de förhållandena (ung hingst i showarena) än att hoppa och studsa. Jag tror inte alls det skulle vara omöjligt för en skicklig handler att lära hästen att göra så - det kunde ju t ex vara så att en av de saker man vill se är att hästen snabbt och på kommando kan växla mellan att studsa och showa, och stå still och visa upp sig - ungefär som när man i dressyr gärna vill se att hästen snabbt och på kommando kan växla mellan samling och anspänning i passage till avspännig och genomsläpplighet i ökad skritt. Man vill visa att hästen behärskar båda, och att den kan växla mellan ytterligheter.

Det spydiga lägger du verkligen in själv - jag menade det inte alls så, utan undrade verkligen genuint.

Självklart går det att träna en häst till att hoppa och studsa, särskilt om den redan från början har mycket show och energi i sig. Jag skulle säga att det förmodligen är betydligt svårare att lära en häst att stå still under de förhållandena (ung hingst i showarena) än att hoppa och studsa. Jag tror inte alls det skulle vara omöjligt för en skicklig handler att lära hästen att göra så - det kunde ju t ex vara så att en av de saker man vill se är att hästen snabbt och på kommando kan växla mellan att studsa och showa, och stå still och visa upp sig - ungefär som när man i dressyr gärna vill se att hästen snabbt och på kommando kan växla mellan samling och anspänning i passage till avspännig och genomsläpplighet i ökad skritt. Man vill visa att hästen behärskar båda, och att den kan växla mellan ytterligheter.

Det spydiga lägger du verkligen in själv - jag menade det inte alls så, utan undrade verkligen genuint.

Det är hästen som bedöms, inte samspel eller cirkustricks.

Helt OT kanske men måste bara säga att oj vad din handler var duktig och ännu mer oj vad mycket finare din häst visade upp sig än de andra!! kan inget om arabutställningar men tyckte ändå att jag såg en klasskillnad i visningen av din häst jämfört med de andra!:love:

316vujm.jpg
[/IMG]Här ser man honom från sidan i en riktigt hyfsad uppställning.
Ofta ser man hästen i framvikt med bakbenen för långt bak och gärna som en sågbock - det är INTE vad man söker!

316vujm.jpg

Det är hästen som bedöms, inte samspel eller cirkustricks.

Vem är det nu som är spydig? Ingen har pratat om cirkustricks, utan bara bett dig förklara hur din sport fungerar för dem som kan mindre.

Uppenbart har man i arabvärlden en annan idé om hur en häst bör visas för att man bäst ska kunna bedöma den. Om du tittar på ardennervideon ovan, så är väl den visad ungefär så som man i andra raser vill se en häst för att kunna bedöma den. Skulle det vara en bra visning även i arabsammanhang, eller vill man se något annat/mer för att kunna bedöma hästen?

Vem är det nu som är spydig? Ingen har pratat om cirkustricks, utan bara bett dig förklara hur din sport fungerar för dem som kan mindre.

Uppenbart har man i arabvärlden en annan idé om hur en häst bör visas för att man bäst ska kunna bedöma den. Om du tittar på ardennervideon ovan, så är väl den visad ungefär så som man i andra raser vill se en häst för att kunna bedöma den. Skulle det vara en bra visning även i arabsammanhang, eller vill man se något annat för att kunna bedöma hästen?
Att skutta och hoppa på kommando låter som cirkustricks? Vi har inte arbetshästar, så att visa på ardennervis är ointressant. Läs rasstandarden om du är intresserad av vad man vill få fram så du kan bilda dig en egen uppfattning?

Skelett Skelettet är av exceptionellt hård kvalité. Skallen är kort och bred, ögonhålorna stora och runda. Revbenen är 17 par (ibland 18). Svanskotorna är 16 - övriga raser har som regel 18. Ländkotorna är ofta 5 istället för 6.
Huvud Relativt litet och kilformat.Näsprofilen insvängd under ögonnivå. Pannan är bred med stort avstånd mellan ögonen. En utbuktning mellan eller just över ögonnivå (jibbah) förekommer ofta hos araber. Ganascherna är rundade och djupa.
Öron Fint utmejslade och spetsade samt harmoniskt placerade.
Ögon Stora mörka och lågt placerade på huvudet. Ögonvitan kan ibland skymta hos araben. Detta är inte något direkt fel, även om det inte är önskärt med för mycket ögonvita.
Näsborrar Stora, med fint utmejslade kanter nästan parallella med nosryggen. De ska vara rörliga med kapacitet att kraftigt utvidgas vid rörelse eller ansträngning.
Nos Liten, såväl framifrån som från sidan. Underläppen ska vara fast och sluten, såvida hästen inte är mycket gammal.
Hals Lång och elegant böjd. Detta är mera utpräglat hos hingsten än hos stoet, som kan ha en rakare hals. Den ska vara högt ansatt och övergången mellan hals och huvud (mitbah) ska vara lång och mjukt rundad.
Bogar & manke Bogen väl liggande för att ge ett långt steg. Manken så väl markerad och så lång som möjligt (ibland med "lansmärke"). Detta även om araben pga kortare kotutskott vanligtvis inte har så hög manke som exempelvis det engelska fullblodet.
Rygg & länd Relativt kort och muskelfylld rygg. Kort och stark länd utan sänkning framför korsets högsta punkt. Rygglinjen utgör en relativt horisontell linje över länd och kors mot svansfästet.
Kors Lätt takat, ganska platt, med så långt avstånd som möjligt mellan höftbens- och bärbensknöl och med stort avstånd mellan höftbensknölarna. På en utvuxen häst ska korset ej vara högre än manken.
Revben & bål Väl välvda revben och väl slutet flankparti.
Extremiteter Araben har en relativt lång överarm och korta skenor med väl markerade senor. Knän och hasar är väl markerade. Skenan är rak, torr och bred - ej knipt under framknä eller has. Skanken är bred och väl muskelfylld.
Hovar Runda och hårda med horn av bästa kvalité.
Svans Högt ansatt och bärs i en båge i jämnhöjd med eller över rygglinjen. Detta är - jämsides med det ädla huvudet och den stolt burna halsen - ett av rasens speciella kännetecken. Ibland kan svansen bäras förd åt ena sidan, vilket är accepterat men inte direkt önskvärt.
Hårrem & tagel Huden ska vara tunn (ådrorna kan ofta synas) och har en sidenskimrande lyster. Hovskägg saknas eller förekommer i ringa omfattning. Taglet i man och svans ska vara silkesmjukt och är ibland lätt vågigt.
Färg & tecken Alla färger är tillåtna förutom skäck eller black. Skimlar är vanliga. De föds mörka men ljusnar med åren - ofta blir de då helt vita. Somliga blir flugskimlar. En del stickelhåriga hästar ("roan" på engelska) bibehåller sin färg livet ut. Svart är ovanligt men förekommer. Vita tecken är ganska vanligt och kan ibland vara stora.
Mankhöjd Kan variera beroende på såväl uppfödning som arv, men vanligaste höjden är 145-155 cm. Avvikelser både uppåt och nedåt kan förekomma och några fastställda gränser finns inte.
Gångarter & rörelser Skritten ska vara fri och vägvinnande. Traven ska vara exceptionellt lätt och flytande och likaledes vägvinnande. Fri, rörlig bog och överarm. Bakbenen ska arbeta med en kraftigt påskjutande rörelse med väl krökta hasar. Hasens arbete är mycket viktig. Frambenen ska föras med schwungfullhet. Galoppen ska vara mycket jämn, elastiskt och välbalanserad.
Exempel
allvarliga
fel Konvext huvud ("ramskopf"). Hjorthals eller stel, vinkelrät halsansättning. Hängande öron. Över- eller underbett. Små ögon. Trånga ganascher. Flata revben. Bockhov eller alltför platt hov. Klena eller alltför vinklade eller raka hasar. Kort struttigt steg. Kort avstånd från höftbensknöl till svansfäste. Smalt, stupande eller kluvet kors. Dåligt buren, knipt svans.

Den röda tråden jag ser (hästar som är spända och taktar så att man inte ser skritten, hästar som travar och vänder och snurrar så att man inte riktigt kan bedöma traven heller) förstår jag inte. Det jag kan se är att det ser läckert och flashigt ut med flygande manar och svansar i vädret, hingstar som kastar med huvudet och visar upp sig - är det en del av vad man vill visa, att hästen har utstrålning? (snarare då än taktmässighet, lösgjordhet, avspändhet, rörlighet och annat man kan vilja se hos andra raser)

T ex när man vänder hästen - på ardennervisningen saktar man av till skritt, vänder hästen lugnt runt sig, och sätter sedan igång i trav igen. Här stannar handlern, hästen travar tills det tar stopp i grimskaftet, kastar sig runt framdelen, och travar åt andra hållet. Varför gör man så? Är dt bara olika traditioner? Något man vill visa i vändningarna, som kommer fram bättre om man gör på det sättet?

Skelett Skelettet är av exceptionellt hård kvalité. Skallen är kort och bred, ögonhålorna stora och runda. Revbenen är 17 par (ibland 18). Svanskotorna är 16 - övriga raser har som regel 18. Ländkotorna är ofta 5 istället för 6.
Huvud Relativt litet och kilformat.Näsprofilen insvängd under ögonnivå. Pannan är bred med stort avstånd mellan ögonen. En utbuktning mellan eller just över ögonnivå (jibbah) förekommer ofta hos araber. Ganascherna är rundade och djupa.
Öron Fint utmejslade och spetsade samt harmoniskt placerade.
Ögon Stora mörka och lågt placerade på huvudet. Ögonvitan kan ibland skymta hos araben. Detta är inte något direkt fel, även om det inte är önskärt med för mycket ögonvita.
Näsborrar Stora, med fint utmejslade kanter nästan parallella med nosryggen. De ska vara rörliga med kapacitet att kraftigt utvidgas vid rörelse eller ansträngning.
Nos Liten, såväl framifrån som från sidan. Underläppen ska vara fast och sluten, såvida hästen inte är mycket gammal.
Hals Lång och elegant böjd. Detta är mera utpräglat hos hingsten än hos stoet, som kan ha en rakare hals. Den ska vara högt ansatt och övergången mellan hals och huvud (mitbah) ska vara lång och mjukt rundad.
Bogar & manke Bogen väl liggande för att ge ett långt steg. Manken så väl markerad och så lång som möjligt (ibland med "lansmärke"). Detta även om araben pga kortare kotutskott vanligtvis inte har så hög manke som exempelvis det engelska fullblodet.
Rygg & länd Relativt kort och muskelfylld rygg. Kort och stark länd utan sänkning framför korsets högsta punkt. Rygglinjen utgör en relativt horisontell linje över länd och kors mot svansfästet.
Kors Lätt takat, ganska platt, med så långt avstånd som möjligt mellan höftbens- och bärbensknöl och med stort avstånd mellan höftbensknölarna. På en utvuxen häst ska korset ej vara högre än manken.
Revben & bål Väl välvda revben och väl slutet flankparti.
Extremiteter Araben har en relativt lång överarm och korta skenor med väl markerade senor. Knän och hasar är väl markerade. Skenan är rak, torr och bred - ej knipt under framknä eller has. Skanken är bred och väl muskelfylld.
Hovar Runda och hårda med horn av bästa kvalité.
Svans Högt ansatt och bärs i en båge i jämnhöjd med eller över rygglinjen. Detta är - jämsides med det ädla huvudet och den stolt burna halsen - ett av rasens speciella kännetecken. Ibland kan svansen bäras förd åt ena sidan, vilket är accepterat men inte direkt önskvärt.
Hårrem & tagel Huden ska vara tunn (ådrorna kan ofta synas) och har en sidenskimrande lyster. Hovskägg saknas eller förekommer i ringa omfattning. Taglet i man och svans ska vara silkesmjukt och är ibland lätt vågigt.
Färg & tecken Alla färger är tillåtna förutom skäck eller black. Skimlar är vanliga. De föds mörka men ljusnar med åren - ofta blir de då helt vita. Somliga blir flugskimlar. En del stickelhåriga hästar ("roan" på engelska) bibehåller sin färg livet ut. Svart är ovanligt men förekommer. Vita tecken är ganska vanligt och kan ibland vara stora.
Mankhöjd Kan variera beroende på såväl uppfödning som arv, men vanligaste höjden är 145-155 cm. Avvikelser både uppåt och nedåt kan förekomma och några fastställda gränser finns inte.
Gångarter & rörelser Skritten ska vara fri och vägvinnande. Traven ska vara exceptionellt lätt och flytande och likaledes vägvinnande. Fri, rörlig bog och överarm. Bakbenen ska arbeta med en kraftigt påskjutande rörelse med väl krökta hasar. Hasens arbete är mycket viktig. Frambenen ska föras med schwungfullhet. Galoppen ska vara mycket jämn, elastiskt och välbalanserad.
Exempel
allvarliga fel Konvext huvud ("ramskopf"). Hjorthals eller stel, vinkelrät halsansättning. Hängande öron. Över- eller underbett. Små ögon. Trånga ganascher. Flata revben. Bockhov eller alltför platt hov. Klena eller alltför vinklade eller raka hasar. Kort struttigt steg. Kort avstånd från höftbensknöl till svansfäste. Smalt, stupande eller kluvet kors. Dåligt buren, knipt svans.

Vad i rasstandarden förklarar varför araben visas på andra sätt än andra raser? Det framgår inte - på vilket sätt gör rasstandarden t ex att man inte kan sakta av till skritt när man vänder, eller man springer i en volt?

Att skutta och hoppa på kommando låter som cirkustricks? Vi har inte arbetshästar, så att visa på ardennervis är ointressant. Läs rasstandarden om du är intresserad av vad man vill få fram så du kan bilda dig en egen uppfattning?

Det är verkligen svårt att få dig att förklara. Halvblod är inte heller arbetshästar, men det hindrar inte att man kan visa dem för bedömning i princip på samma vis som man visar ardenner. Frågan är varför det är ointressant, vad är det i ardennerviset som gör att man inte kan bedöma en arab på det sättet? Vad är det som inte kommer fram om man gör så?

Skutta och hoppa på kommando är väl knappast cirkustricks - åtminstone har jag då aldrig sett en cirkushäst göra sådant. Vilka cirkusar tänker du på, där hästarna hoppar och skuttar?

Och menar du inte cirkustricks bokstavligen, utan som nedsättande uttryck för frihetsdressyr - tja, frihetsdressyr är det väl uppenbart inte, hästarna går ju i lina.

För det första, jag har flera gånger förklarat att jag inte har minsta lust att utbilda dig eller någon annan i min passion för show. Vi har våra traditioner och du med dina likar har era. Det du ser på filmen som jag kan stå för är min häst som är ung, felskolad under en tid och blir tillrättavisad då han ränner iväg. Min hingst gör inte anspråk på att bli en Grand Prix häst under ryttare. Han ska heller inte dra timmer i skogen och kunna stå still medan vi lastar. Han är en i mina ögon vacker häst som rids och tränas på en nivå de flesta ryttare egentligen hör hemma.
På arabshower vill man efterlikna en häst i full frihet plus i uppställning där de ska orka stå fokuserade och i rätt form (för showen, inte som din ridhäst). Du ska kunna knäppa på och av.

Senast ändrad:
På arabshower vill man efterlikna en häst i full frihet plus i uppställning där de ska orka stå fokuserade och i rätt form (för showen, inte som din ridhäst). Du ska kunna knäppa på och av.

Tack, äntligen något som liknar en förklaring! Hade du inte kunnat skriva det från början? Jag har aldrig varit med om maken till sport att utövarna är så otroligt ovilliga att berätta vad det hela går ut på, man får ju dra ut kunskaperna med hovtång - vill ni inte att folk ska förstå?

Arabutställningar är ju knappast kärnfysik, jag är helt säker på att det går att förklara, som du gör här, så att andra hästintresserade kan förstå.

Så, om jag fattat rätt: Man vill visa hästen på ett sätt som påminner om en häst som showar i frihet i hagen. Den får för död och pina inte börja galoppera, om den vill göra det gör man en tvär vändning så att den fortsätter hålla traven. Vidare vill man visa att hästen går att knäppa av och på, och gå från att showa till att stå still på kommando på några sekunder.

Det förklarar ju saken - när man visar andra raser vill man inte alls att det ska se ut som när hästen showar i hagen, man vill se att den är avspänd, energisk, taktmässig och rörlig. Om den showar som den skulle gjort i hagen så anser man att hästen är spänd och därmed svårbedömd, därför tränar man hästen till att inte göra så.

Jag tvivlar inte alls på att det är svårt att visa araber rätt, och att hästarna gillar det, jag var bara nyfiken på att förstå vad det gick ut på. Jag tycker inte hästsporten gynnas av att man vägrar förklara för varandra, eller relatera de olika sporterna till varandra.

Tack, äntligen något som liknar en förklaring! Hade du inte kunnat skriva det från början? Jag har aldrig varit med om maken till sport att utövarna är så otroligt ovilliga att berätta vad det hela går ut på, man får ju dra ut kunskaperna med hovtång - vill ni inte att folk ska förstå?

Arabutställningar är ju knappast kärnfysik, jag är helt säker på att det går att förklara, som du gör här, så att andra hästintresserade kan förstå.

Så, om jag fattat rätt: Man vill visa hästen på ett sätt som påminner om en häst som showar i frihet i hagen. Den får för död och pina inte börja galoppera, om den vill göra det gör man en tvär vändning så att den fortsätter hålla traven. Vidare vill man visa att hästen går att knäppa av och på, och gå från att showa till att stå still på kommando på några sekunder.

Det förklarar ju saken - när man visar andra raser vill man inte alls att det ska se ut som när hästen showar i hagen, man vill se att den är avspänd, energisk, taktmässig och rörlig. Om den showar som den skulle gjort i hagen så anser man att hästen är spänd och därmed svårbedömd, därför tränar man hästen till att inte göra så.

Jag tvivlar inte alls på att det är svårt att visa araber rätt, och att hästarna gillar det, jag var bara nyfiken på att förstå vad det gick ut på. Jag tycker inte hästsporten gynnas av att man vägrar förklara för varandra, eller relatera de olika sporterna till varandra.

Men snälla någon, om man inte vill bli utfrågad så vill man inte. Oavsett vem det gagnar eller ej. I synnerhet på ett forum där det ofta går ut på att förlöjliga andras intressen...

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 959
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 214
Senast: Buck
·
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: huahua
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 597
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama