Utställning

@Tempen Jag är inte alls insatt i araber och utställningar, red araber när jag var yngre men har bara varit åskådare på en arabhästutställning (internationell c-show), men måste bara få säga att gud vad snygg din häst är :love: Kollade filmen och när han kom in så...wow!! Grattis till klassvinsten :)

Jag kan ju också påpeka att en arab är en trevlig allroundhäst men inte en dressyr eller hopphäst. Vi vill ha en enastående vacker häst som är lyhörd och smidig. Man ska kunna göra allt med sin arab, men man måste acceptera att de inte är svårklassämnen mer än i undantagsfall - precis som vi ryttare/körsvennar!
Hästen ska kunna dundra runt i showringen och nästa dag bära ett barn säkert.

.... och då vill jag tillägga att allt fler araber hävdar sig alldeles utmärkt i både hopp och dressyr, mot de stora halvbloden, om man inte vill upp i de allra högsta klasserna. De hävdar sig just genom sin smidighet och vilja att samarbeta, men oftast är de ju inte höga nog att ta sig an de svåra klasserna.
Många större araber föds numera, och många väljer att träna och tävla med sina araber. De är ju alldeles ypperliga ridhästar och har varit från urminnes tider!

Det är kanske en aning orättvist att kräva att just Tempen ska svara på hur arabutställningar går till, särskilt när h*n redan sagt att h*n inte ville diskutera det. Man måste ju få lov att berätta om man vill, eller slippa om man hellre vill det.

Jag förstår dock att man blir nyfiken då det som sagt skiljer sig en hel del. Man ser ju att det är en massa folk i "framridningsdelen" med påsar på piskor osv och man ser också att vissa handlers viftar till en hel del med sin egen pisk för att egga hästen, så det är ju helt klart önskvärt att hästen ska vara taggad och flashig.
Tillslut fick vi ju lite info om vad som är önskvärt och tanken med visningen. Skulle vara kul om någon annan arabhästshoware känner sig manad att berätta mer :)

Man bedömer utifrån rasstandardens kriterier; arabtyp, huvud och hals, överlinje och kropp, ben, rörelser i skritt, rörelser i trav. Man vill se en häst som visar upp sig med behärskad kraft och energi, som tar i från tårna utan att tappa behärskningen.

Man ser tydligt redan på mycket unga araber att många tycker om att visa upp sig, showa med svansen i vädret och krökt nacke. En arab som inte gillar att visa upp sig gillar inte heller utställningar något vidare.

Det snabba av- och- på är viktigt, att visa upp en maffig trav med svansen på ryggen ena sekunden och kunna ställa upp sig i full koncentration nästa sekund är typiskt för mentaliteten. Den maffiga traven kräver förstås också koncentration och fingertoppskänsla både från häst och handler, eftersom allt ska ske på lös tygel. Så fritt som möjligt, ändå behärskat.

Det kan vara "ståpälshäftigt" att se t ex en hingst i full kondition hitta en fantastisk trav på lös tygel och dåna iväg en hel långsida, medan handlern springer för allt vad han är värd för att inte hindra honom. Värt att se!

Jag är ingen typiskt utställningsmänniska, jag gillar allroundtänket, att man ska rida och tävla sina araber och också ställa ut dem om de passar för det. Men en arabutställning är något speciellt, det är lite beroendeframkallande! :d

.... och då vill jag tillägga att allt fler araber hävdar sig alldeles utmärkt i både hopp och dressyr, mot de stora halvbloden, om man inte vill upp i de allra högsta klasserna. De hävdar sig just genom sin smidighet och vilja att samarbeta, men oftast är de ju inte höga nog att ta sig an de svåra klasserna.
Många större araber föds numera, och många väljer att träna och tävla med sina araber. De är ju alldeles ypperliga ridhästar och har varit från urminnes tider!

Jag vill verkligen trycka på delen att det inte är de högsta klasserna. Det krävs helt andra förutsättningar för att tävla i svårklass än vad de flesta araber har. Storlek inte minst. Varför ska svårklass vara måttstock? De flesta ryttare jag ser behöver lättklasshästar, inte mer...

@Cornelia: Det behöver inte vara en hingst ;) något av det häftigaste jag sett var Pilarka i Stockholm under VM-utställningen. Polackerna är ju duktiga visare men han kunde nästan inte hänga med henne i trav, hon kunde länga sig något helt otroligt. Inte ett steg galopp var det heller.

Kl
Jag fattar öht inte varför en tråd startas på bukefalos ang @Tempen som tydligen bloggar och nu ska dennes blogg /vad den visar på den bloggen diskuteras här i en allmän tråd på bukefalos ?
Har trianglat tråden då det känns som tjafs internt och ffa ska väl knappast ngn användare diskuteras för ngt den lagt på sin blogg .
Vill man diskutera utställning av ngn hästras/gren och hur det funkar så går det väl jättebra att göra det objektivt utan att referera till ngn specifik användare på buke !

Kl
Jag fattar öht inte varför en tråd startas på bukefalos ang @Tempen som tydligen bloggar och nu ska dennes blogg /vad den visar på den bloggen diskuteras här i en allmän tråd på bukefalos ?
Har trianglat tråden då det känns som tjafs internt och ffa ska väl knappast ngn användare diskuteras för ngt den lagt på sin blogg .
Vill man diskutera utställning av ngn hästras/gren och hur det funkar så går det väl jättebra att göra det objektivt utan att referera till ngn specifik användare på buke !

Anledningen till varför jag lade ut frågan på forumet var att jag ursprungligen frågade i bloggen, varpå jag fick svaret att frågan inte skulle besvaras i bloggen, lägg ut frågan på forumet om du vill ha svar. Eftersom jag gärna ville ha svar, så frågade jag där. Jag förstår att det kan se lite konstigt ut om man inte sett vad som skrivits på bloggen, men det var alltså på Tempens uttryckliga begäran jag lade ut frågan om hennes häst på forumet. Hon ville bara svara på min fråga om jag lade ut den på forumet, inte om jag ställde den i bloggen. Därför gick jag henne till mötes, och ställde den i forumet.

@Mabuse
Jag tolkar när någon skriver "Jag har inte någon stor lust att gå in i en diskussion om skillnaden mellan utställning och premiering, men ställ frågan i ett diskussionsforum?" som att personen inte vill diskutera frågan själv utan rekommenderar dig att skriva i ett forum för att andra ska diskutera den.

Det är knappast så att @Tempen skrev "Om du ställer en fråga om min häst i forumet kommer jag att svara". @Tempen skrev att hon inte ville diskutera saken. Jag skulle inte säga att du har gått henne till mötes genom att starta en tråd. Tvärtom har du tvingat in henne och hennes häst i en diskussion som hon aktivt tagit avstånd från.

Andromedae har uppfattat mitt svar korrekt. Jag uppfattar att Mabuse inte alls varit intresserad av att egentligen läsa mina svar utan mest bomba på med sina egna funderingar och svaret ovan är ett bevis på detta.

64plp0.jpg
[/IMG] Döm själva vad som jag skrev
64plp0.jpg

Hej...

Vill inte behöva säga så mkt mer. Men efter att ha fått ett par rapporter och nu sett blogginlägget som det gäller, med kommentarer, hoppas jag att trådskaparen accepterar och respekterar de svar denne fått trots att bloggskrivaren trots att denne tydligt skrev att denne inte ville svara på frågor, utan bad trådskaparen att skriva i forumet för att få svar från andra ändå svarat på frågor i möjligaste mån.

Ha en bra vecka och var vänliga att försöka respektera varandras åsikter vare sig det gäller likheter eller skillnader i tillvägagångssätt, även om ni inte håller med.

Med vänliga hälsningar

Moderator

Man bedömer utifrån rasstandardens kriterier; arabtyp, huvud och hals, överlinje och kropp, ben, rörelser i skritt, rörelser i trav. Man vill se en häst som visar upp sig med behärskad kraft och energi, som tar i från tårna utan att tappa behärskningen.

Man ser tydligt redan på mycket unga araber att många tycker om att visa upp sig, showa med svansen i vädret och krökt nacke. En arab som inte gillar att visa upp sig gillar inte heller utställningar något vidare.

Det snabba av- och- på är viktigt, att visa upp en maffig trav med svansen på ryggen ena sekunden och kunna ställa upp sig i full koncentration nästa sekund är typiskt för mentaliteten. Den maffiga traven kräver förstås också koncentration och fingertoppskänsla både från häst och handler, eftersom allt ska ske på lös tygel. Så fritt som möjligt, ändå behärskat.

Det kan vara "ståpälshäftigt" att se t ex en hingst i full kondition hitta en fantastisk trav på lös tygel och dåna iväg en hel långsida, medan handlern springer för allt vad han är värd för att inte hindra honom. Värt att se!

Jag är ingen typiskt utställningsmänniska, jag gillar allroundtänket, att man ska rida och tävla sina araber och också ställa ut dem om de passar för det. Men en arabutställning är något speciellt, det är lite beroendeframkallande! :d

Tack för bra svar :)

Nu blir jag nyfiken, varför visar man inte galopp?
Det gör man iofs kanske aldrig på utställning inser jag nu, varför inte? För att det är praktiskt svårt? De skulle ju kunna visa galopp på volt?

Tack för bra svar :)

Nu blir jag nyfiken, varför visar man inte galopp?
Det gör man iofs kanske aldrig på utställning inser jag nu, varför inte? För att det är praktiskt svårt? De skulle ju kunna visa galopp på volt?

Det funkar inte, det är inte många som kan springa så snabbt som en häst galopperar. Vid ett bruksprov eller test bedöms ju galoppen antingen under sadel eller lös.

Som flera har sagt, en utställning är inte samma sak som en premiering. Givetvis görs en bedömning av korrekthet men en häst får vara hur korrekt som helst och ha fantastiska gångarter men har den inte också arabtyp kommer den inte att bli högt bedömd.

Det funkar inte, det är inte många som kan springa så snabbt som en häst galopperar. Vid ett bruksprov eller test bedöms ju galoppen antingen under sadel eller lös.

Som flera har sagt, en utställning är inte samma sak som en premiering. Givetvis görs en bedömning av korrekthet men en häst får vara hur korrekt som helst och ha fantastiska gångarter men har den inte också arabtyp kommer den inte att bli högt bedömd.

Detta är oerhört viktigt ! Bra där!

Kl

Tack @mackan, precis så här är det. :)

Jag har pratat med @Tempen som önskar att tråden ligger kvar i utbildningssyfte då ändå flera frågor och svar tagits upp.
Mvh

Moderator

Har också kollat på filmen och vilken fin häst du har @Tempen! :love: Så följsam och vaken på samma gång och handlern ser (i mina oerfarna ögon) ut att vara riktigt duktig och läsa hingsten bra. Grattis till vinsten! Tycker också det är spännande med skillnaden i utrustning, hingstar "ska" ju alltid ha träns på en tävlingsplats men här har de tunna "grimmor" (vet inte vad de heter :p) och din häst hade inte kedjan spänd under heller som de andra. Imponerande!

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 959
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 214
Senast: Buck
·
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: huahua
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 597
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama