Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.... och då vill jag tillägga att allt fler araber hävdar sig alldeles utmärkt i både hopp och dressyr, mot de stora halvbloden, om man inte vill upp i de allra högsta klasserna. De hävdar sig just genom sin smidighet och vilja att samarbeta, men oftast är de ju inte höga nog att ta sig an de svåra klasserna.
Många större araber föds numera, och många väljer att träna och tävla med sina araber. De är ju alldeles ypperliga ridhästar och har varit från urminnes tider!
Kl
Jag fattar öht inte varför en tråd startas på bukefalos ang @Tempen som tydligen bloggar och nu ska dennes blogg /vad den visar på den bloggen diskuteras här i en allmän tråd på bukefalos ?
Har trianglat tråden då det känns som tjafs internt och ffa ska väl knappast ngn användare diskuteras för ngt den lagt på sin blogg .
Vill man diskutera utställning av ngn hästras/gren och hur det funkar så går det väl jättebra att göra det objektivt utan att referera till ngn specifik användare på buke !
Man bedömer utifrån rasstandardens kriterier; arabtyp, huvud och hals, överlinje och kropp, ben, rörelser i skritt, rörelser i trav. Man vill se en häst som visar upp sig med behärskad kraft och energi, som tar i från tårna utan att tappa behärskningen.
Man ser tydligt redan på mycket unga araber att många tycker om att visa upp sig, showa med svansen i vädret och krökt nacke. En arab som inte gillar att visa upp sig gillar inte heller utställningar något vidare.
Det snabba av- och- på är viktigt, att visa upp en maffig trav med svansen på ryggen ena sekunden och kunna ställa upp sig i full koncentration nästa sekund är typiskt för mentaliteten. Den maffiga traven kräver förstås också koncentration och fingertoppskänsla både från häst och handler, eftersom allt ska ske på lös tygel. Så fritt som möjligt, ändå behärskat.
Det kan vara "ståpälshäftigt" att se t ex en hingst i full kondition hitta en fantastisk trav på lös tygel och dåna iväg en hel långsida, medan handlern springer för allt vad han är värd för att inte hindra honom. Värt att se!
Jag är ingen typiskt utställningsmänniska, jag gillar allroundtänket, att man ska rida och tävla sina araber och också ställa ut dem om de passar för det. Men en arabutställning är något speciellt, det är lite beroendeframkallande!
Tack för bra svar
Nu blir jag nyfiken, varför visar man inte galopp?
Det gör man iofs kanske aldrig på utställning inser jag nu, varför inte? För att det är praktiskt svårt? De skulle ju kunna visa galopp på volt?
Det funkar inte, det är inte många som kan springa så snabbt som en häst galopperar. Vid ett bruksprov eller test bedöms ju galoppen antingen under sadel eller lös.
Som flera har sagt, en utställning är inte samma sak som en premiering. Givetvis görs en bedömning av korrekthet men en häst får vara hur korrekt som helst och ha fantastiska gångarter men har den inte också arabtyp kommer den inte att bli högt bedömd.
Kl
Jag fattar öht inte varför en tråd startas på bukefalos ang @Tempen som tydligen bloggar och nu ska dennes blogg /vad den visar på den bloggen diskuteras här i en allmän tråd på bukefalos ?
Har trianglat tråden då det känns som tjafs internt och ffa ska väl knappast ngn användare diskuteras för ngt den lagt på sin blogg .
Vill man diskutera utställning av ngn hästras/gren och hur det funkar så går det väl jättebra att göra det objektivt utan att referera till ngn specifik användare på buke !