Utställning och lydnad??

Sv: Utställning och lydnad??

vad jag har lärt mig så måste man ALLTID köpa ut rosetten man vunnit, dvs den är inte gratis (fast man behöver ju inte köpa om man inte vill)...
man kan väl inte bara köpa en rosett för att man vill ha en?
 
Sv: Utställning och lydnad??

Nu har jag bara varit på valputställning hittills och där har BIR och BIM fått rosetter, de har inte betalat för dem. Min valp blev tex 2:a i lördags och fick HP, jag fick inga rosetter i ringen, men jag kunde gå och köpa en 2:a pris och en HP rosett om jag visade upp kritiklappen.
 
Sv: Utställning och lydnad??

ja men hööks ha ju inga fiina rosetter!

och från silvi måste man köpa så himla många ;)
 
Sv: Utställning och lydnad??

men vad behöver hunden ha för att få hederspris? jag har bara 2st HP (en liten å en "bauta") första gången var hon i valpklass, å då var hon inte på humör utan la sig ner å sånt, då kom hon 2a av 3, och nu som junior vet jag bara att hon vann över den som vann förra gången .. och båda gångerna har hon fått en 1a i konkurrensen. är det när de får en 1a i konkurenssen de får HP?
 
Sv: Utställning och lydnad??

Först går man kvalitetsbedömning (hundarna bedöms individuellt) och där kan flera hundar få ettor, sedan går man i konkurrans (där hundarna tävlar mot varandra) där kan bara en kan bli placerad 1:a, men flera i konkurransen kan få hP/CK.
 
Sv: Utställning och lydnad??

gah vad rolig tråd!

du som kan lite..
är det bra om man får en etta på internatinell och nationell? men utan att hamna bland de som blir typ 1234..
det står tror jag på ras sidan att det är typ bra avelskvalité eller om det står mycket bra avelskvalité..
fasst sen vet jag ju om på annan ras att de minst måste ha fått en tvåa för att få användas i avel..

jag försöker lära mej så mycket som möjligt.

*fy vad flummigt det blev*
 
Sv: Utställning och lydnad??

Kvalitetsbedömning

1:a-pris = Mycket gott avelsresultat
2:a-pris = Gott avelsresultat
3:e-pris = Godtagbart avelsresultat

Ettor är alltså alltid bra att få, oavsett hur man sedan placerar sig i konkurransen ;)
 
Sv: Utställning och lydnad??

hihih tack.

så min voffe är fin då..
(fasst det visste jag ju..:angel: )
jag kan nästan ingenting om just utställning och tillhörande.:o
men jag har varit iväg på ett gäng tillställningar nu och tycker att det är jätte skoj! jag skall definitivt fortsätta. även att jag knappt kan något... :D
men som tur är-andra kan :p

det enda negativa är de på utställningar som skäller och rycker i hundarna som om de vore dyra leksaker och inte ett djur med känslor.:mad: man är ju där för att det är skoj!
 
Sv: Utställning och lydnad??

*kl*

vore även kul om vi kunde hålla oss till ämnet....

Grana; Det var en grej jag reagerade på och det var min kompis och hennes hund. De var med i en klass med två startande, hennes hund (som hon tränat en del med) skötte sig utmärkt stod uppställd som han skulle, sprang fint osv. Den andra hunden flamsade mest omkring, däremot satt den i stort sett hela bedömningen... Ändå vann den! :eek:
Dessutom sa domaren till min kompis att "det kunde ha blivit vem som helst av er två som vunnit men någon måste göra det och idag blev det den andra"
Det är där jag undrar, fall hon nu tyckte att hundarna var i stort sett jämnställda varför i hela världen fick inte den hunden som varit lydigast lite "credit"??

Förstår du min något luddiga förklaring/frågeställning? :D
 
Sv: Utställning och lydnad??

På en off. kan jag nästan garantera att om domaren väljer mellan 2 likvärdiga hundar väljer han den som är mest välvisad.

Har varit med om flertalet gånger att ägare som inte kan visa blir nerdragna, speciellt om de har kommit ifrån junior och unghundsklasserna.

Men på utställning gäller det att kunna knepen, veta hundens starka/svaga sidor och sen kompensera det. Den handlern som kan det kan visa många hundar och få bättre resultat än de borde ha.

//E
 
Sv: Utställning och lydnad??

Men då undrar jag fortfarande varför inte min kompis vann?? Det var ju hennes hund som var den välvisade...
 
Sv: Utställning och lydnad??

Den andra hunden var väl bättre för dagen helt enkelt. Det hänger inte alltid på att hunden är extremt välvisad ;)
 
Sv: Utställning och lydnad??

Men då undrar jag fortfarande varför inte min kompis vann?? Det var ju hennes hund som var den välvisade...

Regel nr 1 att lära sig vad det gäller utställning är att man betalat för en domares högst subjektiva bedömning av hunden. Regel nr 2 är att även om man från ringside tycker att den ena eller andra är bättre, så har domaren känt och klämt på hundarna - till skillnad från ringsidedomarna. Regel nr 3 är att på en inoffare är det ofta outbildade domare, och de vet ibland inte alls vad de pysslar med. Regel nr 4 är att på inoffare är en av domarens uppgifter att se till att samtliga deltagare känner sig nöjda och glada. Det innebär att de ibland säger att hundar är jämngoda trots att det är milsvid skillnad och egentligen inte alls en close call.
 
Sv: Utställning och lydnad??

Med tanke på detta, särskilt regel 3 0ch 4 så är det alltså bra mycket bättre att visa hunden på en "riktig" utställning?
Ja menar man betalar ju inte för att någon ska säga att hunden är bra bara för att göra en glad eller att domaren egentligen inte har en aning om vad denne pysslar med...:eek:

Som någon skrev förut i tråden så skulle ju inoff vara en träning inför utställning, om domaren inte vet vad den bedömmer vad är det då för vits att träna? :crazy:
 
Sv: Utställning och lydnad??

Jag åker aldrig på inoff, just för att det är rena amatörer oftast som dömmer. Likaså ställer jag inte mina hundar för domare som tex kallas för "dvärghundsexperter" (jag har stående fågelhund, det är lite skillnad på det och en papillon :crazy: ), så jag sorterar och tänker igenom mina utställningar, annars är det utslängda pengar.

Så ja, det är bättre att åka på off. för då blir man iaf oftast rättvist bedömd.

//E
 
Sv: Utställning och lydnad??

Du vänjer hunden, så den vet vad det handlar om och vet hur den ska uppföra sig. Kanske hjälper en själv också, så man kan slappna av lite och ha kul när det gäller.
 
Sv: Utställning och lydnad??

Så ja, det är bättre att åka på off. för då blir man iaf oftast rättvist bedömd.

//E


Ok, det låter faktiskt som ett vettigare alternativ. Då blir ju iallafall hunden bedömd som den ska....

Så där ser du (min vän) att det är bara till att kolla i tidningarna efter nästa riktiga utställningen och iväg med en anmälan..;)
OBS: kolla med SMHI först...:D
 
Sv: Utställning och lydnad??

Du vänjer hunden, så den vet vad det handlar om och vet hur den ska uppföra sig. Kanske hjälper en själv också, så man kan slappna av lite och ha kul när det gäller.

Naturligtvis är det bra att vänja hunden. Fast jag trodde ändå att det var lite seriösare än så; har man en domare på en tävling så BÖR ju denne veta vad den dömmer...:crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp