Utställning, hur börjar man

Lejonelle

Trådstartare
För första gången någonsin känner jag lite lust att ställa ut en hund. Det är min superduperfina valp som jag tycker alla andra också borde få ett tillfälle att beundra :angel: :D

Jag har alltså aldrig ställt ut. Någonsin. Förhoppningsvis kan jag få hjälp av uppfödaren att visa när det väl blir dags, men jag behöver väl förbereda oss på något lämpligt sätt?! Hjälp, lär mig det grundläggande, hur man ska tänka.

Det handlar om en bruksras så ingen frisyr att bry sig om.

Sv: Utställning, hur börjar man

Träna på att ställa upp hunden så att den kan stå i en smickrande position framför domaren i några minuter utan att du behöver ställa om hela tiden. Bra är också att vänja hunden vid att du flyttar på tassarna och att tassarna får stå kvar där du placerar dem.
Hantering är schysst att ha kollat av. Domaren kommer känna och klämma, om det är en hane känner de på kulorna. Tänderna kollar de på också.
Sen ska man ju också kunna trava omkring lite också men det tycker jag inte man behöver träna så mycket på med valpar. Valpar får gärna vara galna och busiga i ringen :)

Sv: Utställning, hur börjar man

SKKs lokalavdelningar brukar ha ringträningar o handlerkurser, sen kan man börja o träna på inofficiella utställningar.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag har ju en isländsk fårhund som är lite drygt ett år gammal. Tanken med honom var ju att ha honom som det han är - gårdshund...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: yennork
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar