Utställning av Welsh mountain

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Foxx
  • Startdatum Startdatum
F

Foxx

Hej! Jag ska nu ställa ut ett welsh mountain sto åt ägaren. Men jag vet inget om utställning och inte hon heller :eek: Jag har läst mycket och tänkte åka på olika utställningar och kolla mm. Men nu kommer jag med rätt simpla frågor. Eftersom welsh mountains ska vara så "naturliga" som möjligt.

Får dom vara skodda runt om?

Får man ha showglans?

Måste man vara medlem i Swf för att ställa ut en häst i deras utsällningar? och hur bli man medlem isåfall?

Vilken sida ska man leda hästen på? (jag har läst att man ska vara på hästens högra sida, men min kompis sa att man skulle vara på vänster som vanligt.)

Det var nog allt nu, men kommer säkert på mer frågor sen :o:p

Sv: Utställning av Welsh mountain

WM ponnyer får vara skodda och vanlig pälsglans får du använda. Ponnyn ska ledas som vanligt på hästens vänstra sida.

Jag tror att du måste vara medlem i swf för att ställa ut på deras utställningar, däremot behövs det inte på vanliga premieringar.

Lycka till :banana:

Tack så jättemycket!! :bow::bow:

Men en sak till, ska man ha med något veterinärintyg och iaf hur ska det se ut och vara? Jag tror inte ponnyn är slutmätt, måste hon vara det? Hon har pass men är inte chippad.
Och en sak till :angel: Hennes pass stämmer inte riktigt, så hur mycket kostar det ungefär att ta ut en ID-kontollant?

Och måste hon ha fällt all vinetpäls när ID-kontallanten kommer upp.? (hon ser olika ut på vinter och sommaren)

Och det står på alla anmälningblanketter att man ska ange uppfödarens namn och adress, men denna ponnyn är impoterad för ca. 10år sen till Sverige. Det står ju i passet som är hennes förtsta ägare (antagligen uppfödaren) men jag tror knappast adressen stämmer idag, hur gör man då?

Det där med "så naturligt som möjligt" är en sanning med modifikation, mountain-ponnyer trimmas och snyggas till, det används pälsglans på hårremmen och i taglet, barnolja runt mule och ögon, och vita tecken kritas, osv. I medlemstidningen Welshponny-Nytt nr 4/2007 finns en artikel på sidan 20 om hur man förbereder sin welshponny för utställning.

För medlemskap, se SWFs hemsida.

Du behöver inget veterinärintyg, däremot får du eller ägaren skriva under en hästägarförsäkran innan urlastning. Mätintyg behövs inte heller, men är ponnyn för hög (över 122 cm som är maxgräns för welsh mountain) brukar det straffa sig i typbedömningen.

Det går bra att använda adressuppgifterna för uppfödaren som står i passet, vanligen anges uppfödare i katalogen bara med namn och ort, eller namn och land.

Kontakta SWFs registrator och kolla om hästpasset verkligen behöver ändras, innan du tar ut ID-kontrollant.

Senast ändrad av en moderator:

Tack igen!! :bow::bow:

Vad glad jag är att buke finns :angel:

Jag har varit i kontakt med swf angående passet och dom tycker jag borde ta upp id-kotrollant.

Men nu kom jag på ännu en fråga. Ska alla welshar (eller kanske welshmountain) ha en speciell färg på passet? Sist jag var i kontakt med swf sa dom att i samband med ID-kontrollantgrejen skulle dom ändra passet till gult omslag :eek:

Och hur ska dom i så fall göra det utan att förstöra hela passet? Det är ett jättefint original pass som är över 10år och jag vill verkligen inte att dom ska greja för mycket med det :angel:

Till ts:

Är det så att ponnyns signalement ändrats sedan passet tillverkades skall du, precis som du fått veta, ta ut en id-kontrollant för att göra en ny signalementsbeskrivning. Skicka passet och den nya signalementsbeskrivningen till SWF:s registrator. Registratorn gör ett nytt passomslag (som i dagsläget är gult) där bl a det nya signalementet är infört. De s a s "gamla" vita sidorna i passet där det står t ex vaccineringar eller andra behandlingar kommer sättas ihop med det nya omslaget.

Det är lite svårt att svara fullt ut på dina frågor utan att veta mer om hur just din ponnys pass ser ut i dagsläget. Vänligen kontakta SWF:s registrator per telefon. Det är oftast lättare att reda ut saker och ting på det sättet och så får du svar direkt. Se www.swf.nu.

/ Marie Nilsson

Senast ändrad av en moderator:

nu kommer fler frågor :p

Ska man ha nosgrimma på tränset, vad isf? (det är ett sto jag ska ställa ut)

Ska man ha nummerlapp?

Gör det något att ponnyn är väldigt fet? :angel: (vi håller på att banta henne)

Utställningen är inte för dräktiga ston, men då menar dom väl såna som ska föla i år? Vi ska betäcka vårat sto en månad innan utsällningen, men det kan väl inte spela någon roll? (men risk för att bli dumförklarad)

jag återkommer säkert med fler frågor

Welsh mountain-ston visar man helst i en vit rep- eller bandgrimma enligt brittisk tradition, särskilt om det är en welshutställning och i synnerhet för brittisk domare. Skicka efter från Wales, eller kolla svensk butik. Bandgrimmor sitter ofta stadigare än repgrimmor.

Om du vill använda träns och inte har ett visningshuvudlag med fast nosrem går det även att använda ett ridträns med engelsk nosgrimma. Ta bort eventuell snokrem/aachenrem. Utrustning som är olämplig är remontnosgrimma, pullargrimma, pessoabett, bettplattor, etc. Det var en artikel om visningsutrustning i senaste numret av medlemstidningen Welshponnynytt, nr 2/2008, sid 24-25.

Ibland ska visaren ha en nummerlapp som fästs på ryggen, men vanligen ska ponnyn ha nummerlapp på huvudet (en del fäster den i manen). Nummerlappen ska sitta på hästens högra sida. Köp en nummer lapp med utbytbara siffror, sådan som man har vid ridtävlingar, kostar ca 20 kronor och går att använda om & om igen.

Det är nog bara positivt om ponnyn är "fet", eller i alla fall betydligt rundare än tävlingskondition. Hästar som visas smala och uppdragna får sällan bra bedömningar.

Ston som är högdräktiga brukar få stanna hemma från utställning, däremot ston som är betäckta under innevarande år får man visa. Det finns mer att läsa om welshutställningar på det här forumet. Lycka till!

Tack så mycket!!! :bow::bow:

Jag som trodde man var tvungen till att ha träns :o Det står ju överallt att hästen måste ha träns när man lastar på och av mm, fast det kanske bara gäller rid/kör tävlingar och inte utställningar? :confused::o

Blir det till att köpa utställningsgrimma ist :love:

På utställningar så brukar det bara vara hingstar som måste visas i träns.
Ett tips är att öva mycket(!) på visandet innan och gärna be nån titta på och säga hur det ser ut. En duktig visare är ungefär lika viktigt som en snygg häst!
Kan behöva konditionsträna lite innan också, går man vidare till BIR/BIS osv så kan det bli en hel del springande och speciellt om det är varmt så kan det bli ganska jobbigt.

Tack så mkt för svaret.

Men vad är BIR/BIS? :confused:

Trodde det var att bara skritta en gång fram och tillbaka och samma sak i trav, sen var det över :o

Vi ska åka och kolla på en utsällning i övermorgon, hoppas jag lär mig mer då :p

okej, men hur blir dom det eller vad man ska säga?

Går man typ "vidare" och får springa igen?

Klassvinnarna går vidare och tävlar om championaten tex champion sto och champion hingst. Championvinnarna går sen vidare och tävlar om BIS. Om det är flera raser på samma utställning utses en BIR och det är dessa som sen tävlar om BIS.

KL

Jag ska också ställa ut min pålle för första gången :banana:

Men jag undrar en sak, jag kollade på en utställning idag för att lära mig lite. Men jag fattar ändå inte riktigt :grin:

Det är så att alla i en klass går ju inne på banan samtidigt i nummerordning men sen såg jag tre olika allternativ i tre olika klasser.

1) Alla andra förutom den första gick ut från banan, när den första var klar gick den ut och nästa kom in, alltså var dom bara en inne samtidigt (bortsett från alldeles i början och slutet), detta var hingstar.
2) Detta var för ston. När det var den förstes tur att visa upp gick alla andra ut, när den första var klar ställde sig dom i ett hörn inne på banan, när den andra var klar ställde dom sig efter den första i hörnet osv. tills alla var inne på banan igen och då började dom gå runt igen.
3) Detta var också ston. När det var den första skulle visa upp gick inte dom andra ut, utan stog kvar på ena långsidan. När den förste var klar ställde den sig sist i ledet och nummer två (som alltså står först i ledet) gick fram och visade hästen. Detta gjorde dom tills den första kom först igen (alltså när alla visat).

Nu undrar jag vilka som gjorde rätt/fel, eller är det olika för olika klasser? Domarna sa ingenting om det. Hur vet man vilken man ska göra?

KL

1) Alla andra förutom den första gick ut från banan, när den första var klar gick den ut och nästa kom in, alltså var dom bara en inne samtidigt (bortsett från alldeles i början och slutet), detta var hingstar.
2) Detta var för ston. När det var den förstes tur att visa upp gick alla andra ut, när den första var klar ställde sig dom i ett hörn inne på banan, när den andra var klar ställde dom sig efter den första i hörnet osv. tills alla var inne på banan igen och då började dom gå runt igen.
3) Detta var också ston. När det var den första skulle visa upp gick inte dom andra ut, utan stog kvar på ena långsidan. När den förste var klar ställde den sig sist i ledet och nummer två (som alltså står först i ledet) gick fram och visade hästen. Detta gjorde dom tills den första kom först igen (alltså när alla visat).

Jag tror att det egentligen inte var någon skillnad mellan de tre sätten. Utom att man låter hingstarna vänta utanför ringen för att minimera riskerna.

Att 3) var lite mer organiserad turordning kan bero på något så enkelt att den första visaren valde att ställa sig sist i ledet och sedan gjorde den andra visaren likadant. Eller så sa domaren eller sekreteraren till att de kunde göra på det viset.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 483
Senast: Paus1234
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 272
Senast: LenaH
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka