Utslag (?) i skapet

Gabby_Ossi

Trådstartare
Har nu hittat dessa konstiga små svart/röda prickar i skapet på alla mina tre hästar. Först såg jag det på stoets juver, och nu har även de två valackerna fått. Det är fullt med småsmå svart/röda, hårda, torra pluppar som lossnar ganska lätt när man pillar på dem. Skulle kunna vara levrat blod men det syns inget undertill om man pillar bort dem. Den ena valacken är lite svullen men annars verkar de inte irriterade/ömma. Hittar ingenting någon annan stans på kroppen.

Någon som vet vad det kan vara? Har inte sett det förut och nu har alltså alla mina hästar fått! Den ena står i ett annat stall och de har olika grejer/borstar men jag har ibland haft samma kläder i båda stallen.

Hade det varit senare på sommaren hade jag gissat på insektsbett, men det känns inte som om de borde kommit igång riktigt än... eller?

Försökte ta några bilder med mobilen men det är sjukt suddigt, vet inte om man kan se något?

003-1.jpg

004-1.jpg

Sv: Utslag (?) i skapet

Insektsbett är nog inte omöjligt. Bor i Västra Götaland och vi har redan en del flugor och mygg/knott, så kan tänka mig att de finns i Skåne också?

Sv: Utslag (?) i skapet

Tycker skapet ser väldigt svullet ut? Eller är det bilden som luras?

I övrigt skulle jag också säga klockrent knottbett, här i stockholm såg jag min första mygga igår, så längre söderut antar jag att insekterna bör vara i full gång redan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag måste höra om ngn haft liknande eller kan ha ett hum om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VC i förra veckan som sa att...
Svar
3
· Visningar
1 464
Senast: Maoam
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Hoobes
·
Hundhälsa För en och en halv vecka sedan blev min hund sjuk. Då hon brukar ha lite besvär vid skendräktighet,så trodde jag defintivt att det...
Svar
4
· Visningar
4 505
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 786
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.