Utskrift foton och fotoböcker?

farin

Trådstartare
Har rensat foton i mobilen idag och inser att jag har flera foton jag vill ha utskrivna och också några teman jag vill göra fotoböcker av. Men när jag googlar fotobok så finns det ju en orimlig mängd alternativ att välja på och jag blir helt matt...

Så kära Buke - vad är era bästa tips för att få bra utskrifter och trevliga fotoböcker? Vad ska man undvika? Och finns det någon leverantör ni rekommenderar eller avråder från?

Jag har varit väldigt nöjd med Önskefoto när jag har beställt fotoböcker, vanliga foton, och julkort. Lättanvänd hemsida och fina och prisvärda varor.

Fotokalendrar/fotoalmanackor beställer jag dock från Fotoklok, för jag vill ha kalendrar där datumen är tydliga och där alla helgdagar och röda dagar är utmärkta.

Jag har använt flera olika för enskilda foton (funkar superbra), men för fotobok är jag mest nöjd med MyFujifilm.
Det andra märkena är också bra, men fujis kvalitet, verktyget/appen för att bygga fotobok och att deras böcker är laid flat (när man öppnar en sida buktar sidorna inte utåt utan lägger sig helt platta varje gång) gör att jag har använt dem igen.
Har faktiskt en på väg till min brevlåda just nu. :)

Finns en fotobok app, svenskt företag med kontor i Sverige. Den är så mkt lättare och smidigare att använda än många andra sidor man gör fotoböcker på ☺️

Once upon, heter appen.

Jag har använt flera olika för enskilda foton (funkar superbra), men för fotobok är jag mest nöjd med MyFujifilm.
Det andra märkena är också bra, men fujis kvalitet, verktyget/appen för att bygga fotobok och att deras böcker är laid flat (när man öppnar en sida buktar sidorna inte utåt utan lägger sig helt platta varje gång) gör att jag har använt dem igen.
Har faktiskt en på väg till min brevlåda just nu. :)
Kul med bok på väg!

En följdfråga till dig och alla andra som gjort flera böcker - Det verkar ju finnas väldigt många olika storlekar på bilder och antal sidor i böckerna, vad väljer ni?

Jag har varit väldigt nöjd med Önskefoto när jag har beställt fotoböcker, vanliga foton, och julkort. Lättanvänd hemsida och fina och prisvärda varor.

Fotokalendrar/fotoalmanackor beställer jag dock från Fotoklok, för jag vill ha kalendrar där datumen är tydliga och där alla helgdagar och röda dagar är utmärkta.
Bra input med datum! Även om fotokalender känns som överkurs än så länge 😊 Ska kolla in Önskefoto!

Vad roligt med en årsbok!

Ja, det är jättekul :). Jag har gjort sen 2010 (med uppehåll två år dock). De blir som dagböcker eftersom jag lägger in mycket text också. Tittar ofta i dem.

Kul med bok på väg!

En följdfråga till dig och alla andra som gjort flera böcker - Det verkar ju finnas väldigt många olika storlekar på bilder och antal sidor i böckerna, vad väljer ni?

Mina böcker blir ca 100 sidor nu för tiden (de första jag gjorde är betydligt tunnare, har utvecklat konceptet) och innehåller väl en tja... vet faktiskt inte, men 600 bilder kanske, tycker jag sett den siffran nån gång.

Jag beställer alltid spiralbundna böcker nu, liggande, osäker på format, strax mindre än en A4 typ. Tycker de spiralbundna är enklare att bläddra i.

Ja, det är jättekul :). Jag har gjort sen 2010 (med uppehåll två år dock). De blir som dagböcker eftersom jag lägger in mycket text också. Tittar ofta i dem.

Mina böcker blir ca 100 sidor nu för tiden (de första jag gjorde är betydligt tunnare, har utvecklat konceptet) och innehåller väl en tja... vet faktiskt inte, men 600 bilder kanske, tycker jag sett den siffran nån gång.

Jag beställer alltid spiralbundna böcker nu, liggande, osäker på format, strax mindre än en A4 typ. Tycker de spiralbundna är

Wow vilken bra grej, det ska jag testa!
Tänker att det är ganska lika år från år men egentligen händer det ju mycket hela tiden och det är jag som glömmer...
Och kan bli ännu roligare att fota med målet att bilden ska komma med i årets foton 🤩😍

Wow vilken bra grej, det ska jag testa!
Tänker att det är ganska lika år från år men egentligen händer det ju mycket hela tiden och det är jag som glömmer...
Och kan bli ännu roligare att fota med målet att bilden ska komma med i årets foton 🤩😍

😊 Jo, mycket är lika från år till år, men det är också lite roligt tycker jag, att se traditionerna så tydligt. Och nu framöver kommer det bli skillnad i mina böcker också om allt går väl (väntar en bäbis 🥰).

Jo, precis, jag tänker ju på det hela tiden att jag ska fota till boken.
Nu för tiden gör jag böckerna löpande under året också, så jag håller på med januari 2025 nu. 2024 är klar, den "ligger till sig" lite nu bara innan jag ska beställa den.
Förut fotade jag och sen satt jag i dec och skulle knåpa ihop en bok. Hua!
Mycket enklare och roligare att göra löpande tycker jag, då blir ju texten bättre också när man har det i färskt minne. Och det tar ju _många_ timmar att knåpa ihop dem om man tycker det är kul att sitta och pyssla med.

😊 Jo, mycket är lika från år till år, men det är också lite roligt tycker jag, att se traditionerna så tydligt. Och nu framöver kommer det bli skillnad i mina böcker också om allt går väl (väntar en bäbis 🥰).

Jo, precis, jag tänker ju på det hela tiden att jag ska fota till boken.
Nu för tiden gör jag böckerna löpande under året också, så jag håller på med januari 2025 nu. 2024 är klar, den "ligger till sig" lite nu bara innan jag ska beställa den.
Förut fotade jag och sen satt jag i dec och skulle knåpa ihop en bok. Hua!
Mycket enklare och roligare att göra löpande tycker jag, då blir ju texten bättre också när man har det i färskt minne. Och det tar ju _många_ timmar att knåpa ihop dem om man tycker det är kul att sitta och pyssla med.
Men det var ju ytterligare ett smart tips, att göra boken löpande!

Jag gissar att jag kommer bli lite överväldigad nu när jag ska sätta mig med den första boken 😂 Ska verkligen försöka hålla mig på en rimlig nivå så jag inte bränner en bra idé på första försöket!

Grattis till väntande bäbis 🥰

Men det var ju ytterligare ett smart tips, att göra boken löpande!

Jag gissar att jag kommer bli lite överväldigad nu när jag ska sätta mig med den första boken 😂 Ska verkligen försöka hålla mig på en rimlig nivå så jag inte bränner en bra idé på första försöket!

Grattis till väntande bäbis 🥰

Ja, du kan ju prova vad som passar bäst för dig:). En av mina bästa vänner gör också årsböcker, men hon tar foton under året och gör sen boken under jullovet (jobbar i skolan).

Det låter smart 😊👍

Tack 🥰

Kul med bok på väg!

Numera storlek Large och lätt rektangulär, alltså vanlig bokform.
Vi gjorde en som hade länge sidor, den är lite svår att bläddra i och håller inte riktigt formen trots hård rygg. Vi upptäckte att den behöver förvaras liggandes, annars blir den böjd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lägger tråden på senior eftersom det egentligen handlar om mig mer än hemmet... Ja. Mitt hem är fult. Jag sitter nu och har ångest...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 232
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Höra/läsa/säga/skriva fel del 2
  • Näbbmöss i huset