Utskälld av grannar!

Lenis

Trådstartare
Är det bara jag som upptäckt, obehagligt nog, att ni har oanade hundhatare som grannar? :crazy:

Råkade först ut för en kille som upplyste mig om att jag rasted hunden på en privat tomt. I min värld är det ingen specifik "tomt" när det är en liten gräs/grusplätt bakom ett höghus? Ej inhägnat, inga rabatter? Jaja tänkte jag, stör det någon får jag väl undvika det då.

Sen i helgen ska jag ut & kissa valpen utanför dörren, ni vet en sån där "på-med-tofflorna-&-ut"- kissrunda som man får göra jämt med valpar. Då märker jag att någon står & glor på mig ca 10 meter bort, blir lite skraj (rätt centralt i stockholm klockan 23..) men står kvar tills hunden gjort sitt & börjar gå in. Då kommer kvinnan (rakad, rödsminkad & i militärkläder.. och grov som ett hus, är inte nedlåtande över folks kläder men tro mig hon ser skrämmande ut) och börjar säga att hon tycker att jag är dum som låter hunden kissa på gräsmattor. Försöker då förklara att det är en valp som inte hinner så långt, men det föll inte i god jord. Då börjar hon nämligen rabbla upp vilka kläder jag haft på mig olika dagar när jag rastat hunden (creepy!!) och att jag minsann "går & huttrar" ibland innan hunden gjort sitt. Jaa, ibland hittar även en kissnödig valp nåt att lukta på innan den sätter sig..

Fick också höra att hunden skulle "skitit utanför huset" vilket jag upplyste henne om aldrig hade hänt- för det har det inte! Då sa hon att jag ljög.. :mad: Sen fick jag höra att hennes katter inte får kissa utanför dörren (ja herregud) och att det var djurplågeri att lära hunden kissa på gräsmattor!! :eek: Vad gör man liksom?? Skulle väl också helst se att hon satte sig i skogen, inte inne, i trappan eller vid nåns bil men det är ju en valp!!! Så nu vågar jag mig knappt ut, och när jag tassar ut med hunden på kvällen har jag pepparsprayet i ena handen.. :( Hon följde efter mig när jag försökte gå in också nämligen. Och de senaste två dagarna har jag sett henne stå med sin katt utanför min port! Hon som aldrig lät sin katt gå där, sa hon.. undrar om hon vill skrämmas eller statuera exempel? Jag blir knäpp på det här, funderar på att flytta...

Hur tusan ska man göra med sånt här?

Sv: Utskälld av grannar!

creepy person.
Har just flyttat och inte hunnit rasta hunden så många gånger här än, men utanför min tidigare lgh så lät jag min hund kissa direkt utanför. Fick aldrig nått klagomål. Jag tycker att så länge man plockar upp avföringen så spelar det ju ingen roll. Kisset försvinner ju på en gång - ingen borde störa sig på det.

Men det finns gnälliga personer överallt. I min tvättstuga är det en massa restriktioner för oss med pälsdjur - ok om man är allergiskt så visst att det ska vara rengjort i filter osv. men jag vill också ha en rengjort tvättstuga, så jag vill att alla ska hålla efter sig.

Hmmm, inte så mkt förslag från mig... jag vet att jag inte tycker det spelar nån roll, men andra är väldigt petiga på var och hur man rastar. Skulle väl inte rasta i en lekpark eller dyligt. men hon kissar när hon vill, kan ju inte bära jycken hur långt som helst!

Senast ändrad:

Om en hund pinkar ofta på samma gräsplätt luktar det, speciellt på våren när snön tinar bort och pissgräsmattan kommer fram. Tyvärr...

Jag har likadana grannar som era, jag går så fort och långt jag kan på kort koppel med mina hanar innan någon kissnödig en måste pinka. Ibland händer det att de kissar i en cykelvägskorsning inom synhåll från några lägenheter och då har det hänt att folk från höghuset LÅNGT därifrån vrålat åt mig så det ekar på hela innergården. Det här är alltså INTE på en innnergård, så folk är helt enkelt inte kloka.

Men att låta hundarna pissa precis utanför porten tycker faktiskt inte jag man behöver göra...

Våra grannar är också lite jobbiga.
Klagat till bovärden att hundarna ska ha stått och skällt. Även ringt störningsjouren av samma anledning, som blir mycket snopna när dom kommer till en tom och tyst lägenhet för att varken vi eller hundarna är där. Ibland kan vi ha varit borta i flera dagar för att få veta att det varit ett fasligt hundliv i våran lägenhet. :smirk:

Men man tar det för vad det är och bovärden har börjat förstå att han kan ta grannarnas klagande med en nya salt. Samma grannar som nu fått 6 familjen att flytta från huset vi bor i. Vi blir den 7:e. Flyttar om mindre än en månad och det känns såååå skönt! :love:

Aningsfull jag vet varför det är busliv hos dig när du inte är hemma.
Du bor säkert i en hemsökt lägenhet och det är spökhundar som härjar så grannarna blir störd.:D

Min mamma har en granne i porten brevid som rastar en russelvalp utanför hennes sovrumsfönster på gräsplätten mellan portarna, och varje morgon eller sent på kvällen hör hon "gå och kissa" flera ggr.
Det är rätt störande, och det får alla hanhundar i området att kissa där också. blä. jag går alltid barfota på sommaren.:D

Min hund kissar inte på samma fläck men på samma område, som alla andras katter och hundar. Detta var iof på förra adressen. Nu rastas hon på gångvägen mellan husen och i skogen rund omkring. Bärs nedför trappen (tur att hon bara väger 4 kg) och sedan är det bara asfalt fram till att man inte är på innergården nå mer. Då tycker jag att det är ok att kissa.

Om man bor i ett område med många boende på litet område och få naturytor så att säga, tycker jag inte det är schysst att låta hunden pinka precis utanför porten varje dag. Nu vet ju inte hur det sett ut utanför porten men jag har aldrig bott så ajg tyckt det varit okej. Brukar ju oftast vara en liten liten gräsplätt eller en rabatt. Det luktar faktiskt och min granne sa vänligt till mig att det luktar på våren om hunden fått kissa på gräsplätten hela tiden . Jag hade inte tänkt på det men... förstod att det kanske inte var så bra. Det var en valp som jag rastade precis utanför dörren om nätterna, i nattlinne. :angel:

Men nu är jag så jävla noga, går ca 100 m bak till cykelbanan innan någon får kissa. En surgranne som hängde ut genom fönstret och skrek han har sluppit se mina hundar sedan dess, det var 2 år sedan så jag har helt undvikit att ens gå förbi hans fönster sedan dess.

Jag bor i bostadsrätt och vet att här är det mer noga och större krav från grannar än vad det är i hyresrättsområden. Här bor folk längre och har lagt mkt pengar i sin lägenhet och kräver trivsel på ett annat sätt tror jag... Och det vill jag ge dem! Är inte SÅ hemskt att gå en sväng, för mina närmaste grannar är så trevliga att jag vill inte ställa till osämja.

Mvh Ishtar (allt detta var inte som kritik till dig naturligtvis, bara reflektion och diskussion) :)

Det är lugnt, bra att få höra andra åsikter. Grejen är att de som bor här skräpar ner nåt helt ¤&%# otroligt, de kastar ner fimpar från balkongerna i mängder (!) och jag tycker då att en hög fimpar nedanför huset är jäkligt ofräscht och jag är ju själviskt nog också rädd att hunden ska äta dem :smirk: Då tycker inte jag att man är rädd om sitt område.. Sen är ju problemet att det är just en valp, jag skulle gärna gå en bit längre men nu har jag i princip släpat henne från huset och hon hinner max 5 meter.. och då kissar hon på husvägen istället, och jag vill ju inte att hon lär sig att kissa på vägen! Suck, vart man vänder sig har man ändan bak.. :crazy:

Min hund är "tränad" att kissa direkt hon kommer ut (av förra ägarna) Nu efter flytten bär jag henne utanför innergården och så fort jag ställer ned henne så kissar hon. går max en meter. Sen så promenerar vi en sväng typ 5-10 min. så inte bara kissa och sen in - om det var det du menade.

*känner sig lite missförstådd*

Fast jag måste säga att jag stör mig mer på alla dessa :devil: katter som är överallt och snuskar sig. De senaste dagarna har de dessutom slagits hejvilt på utanför min dörr!! Och jag bor ändå en våning upp. *suck*

Det är inte lätt att vara alla till lags, det är inte lätt att vara liten kissnödig valp.
Mycket bättre att den gör ifrån sig på sidan av vägen än att den tror att det är ok senare att tex bajsa mitt på trottoaren.
Hur man än bär sig åt kommer alltid någon att klaga,det är bara att acceptera.:crazy:

sånt onödigt gnällande blir jag vansinnig på. men jag tror att vissa människor har ett behov av att gnälla och helt enkelt hugger fatt i första bästa. jag menar, den här stackars människan har uppenbarligen inget liv eftersom hon har tid att titta ut genom fönstret hela dagarna och se vad du har för kläder.

att föra en vettig diskussion är helt meningslöst, eftersom det inte är det de vill. bättre att skratta och säga "såja, såja", eller "mår du inte bra?".

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 994
Senast: Singoalla
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 260
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar