Utseendet på halsen??

_L_

Trådstartare
Hej!

En del hästar har sk "hjorthals", halsen ser ut som ett S. Vet någon vad detta kan bero på?
Detta förekommer ofta hos hingstar och ädla raser.
Jag tyckte jag läste någonstans att hästen får hjorthals p.g..a att den tränas fel. Stämmer det?
Jag tycker det ser lite fult ut med hästar som har väldigt mycket så. Det ser ut som hästen "spänner halsen" för att hålla huvudet på ett visst sätt.
En del hästar som hoppar högt kan ha hjorthals.
Och föl kan ju också ha det.
En del hästar kanske bara ser ut så och fungerar normalt för det?
Hm.. Jag är nog lite seg just nu.....

M. v. h Lisa

Jag tyckte jag läste någonstans att hästen får hjorthals p.g..a att den tränas fel. Stämmer det?

Ja det stämmer, då har hästen tagit stöd i halsen vid ridning och muskeln utvecklas på samma sätt som andra muskler vid träning.

Det ser ut som hästen "spänner halsen" för att hålla huvudet på ett visst sätt.

Och det är precis vad den gör, i fritt tillstånd är inte detta så alarmerande eftersom hästen rör sig utan belastning. Under ridning och träning, behöver man lära hästen använda rätt muskler nämligen de stora på baken och inte den på halsen. :D

Det man kallar hjorthals är väl ändå en exteriör avvikelse, inte något dittränat... UNDERHALS däremot är muskler som är på fel ställe.

Hej!

Aha jag har blandat ihop det.
Hjorthals är alltså medfött, halsen/nacken/mankam ser ut på ett visst sätt.

Underhals kan en häst med normal hals också få, det sitter muskler framför strupen liksom, pga av att den har tränats felaktigt, använt halsen.

Tack för svaren!
M. v. h. Lisa

Sökte på hjorthals på eniro.se och hittade ett mycket gammalt stycke om just hjorthals. Detta förklarar en hel del;

"Hästar, tillhörande raser, som sedan urminnestider lefvat i vildt eller halfvildt tillstånd, hålla halsen i nästan lodrät riktning. Djuren, som föra halsen på detta sätt, sägs hafa hjorthals. Genom dressyr har man under tidernas lopp lyckats att hos de tama hästarna förändra halsens riktning till en motsatt form eller bågformig med hvälfningen uppåt. (Till följd deraf bäres hufvudet hos de tama hästarna nästan lodrätt). Då halsen har sistnämnda form och den derjämte är lång, sägas djuren hava svanhals.
Hästar som hafva s. k. hjorthals, äro mindre lämpliga för ridning, emedan betslet hos sådana djur kommer, till följd af hufvudets vågräta riktning, att hvila i läppvinkeln, hvilken är en mindre fast och känslig del än de s. k. lanerna - rummet emellan betarna och kindtänderna i bakre käken -, der betslet hvilar, om huvfudet har en lodrät eller i det närmaste lodrät riktning. Hos ridhästar skall halsen derför vara lång och väl böjd, med hvälfningen uppåt, hos arbetshästar deremot kort och tjock, genom halsens större tyngd, lättare öfvervinna motståndet."

http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfaf/0301.html

Tyckte det såg ut som underhals bara, har sett andra bilder på hjorthalsar och dom har varit MKT värre!

Min unghäst började få underhals för att han var så fruktansvärt spänd och tittig när man red ut, men nu när han lugnat ner sig lite och lärt sig att böja halsen "åt rätt håll" så har han fått en jättefin dressyrnacke. Så mkt beror på träningen.

Hjorthals har en klar markering som en knöl/bula rakt framifrån, underhals har förstärkta sidomuskler.
Så jag tycker iallafall att du har rätt i ditt antagande. :D

men vad heter det då när hästen ser ut att ha typ svanhals..... trodde det var hjorthals? :confused:

På hästens bedömning för några år sedan (om det var -99 eller så) stod det "hjorthals" och det var det jag gick efter.
I och för sig kanske en hjorthals inte går att jobba bort - men denna har efter många års jobb börjat dra sig tillbaka (kortet är taget för 1,5 år sedan).

Jag tolkar det som såhär enligt texten:

"Om halsen är bågformig med välvningen uppåt och är lång, sägs djuren ha svanhals."

Jag tycker det ser ut som en häst med brant bog och låg halsansättning. Föjden är en felaktigt musklad hals där överlinjen är tunn och underhalsen kraftig. En sån häst måste jobba i en väldigt låg form och har nog svårt att nånsin komma upp lite högre p g a sina exteriöra svagheter. Sånt tycker jag är ganska viktigt att ha i åtanke så att man inte kräver det omöjliga av sin häst (detta inte riktat till dig utan bara en tanke rent generellt)

"Underhals kan en häst med normal hals också få, det sitter muskler framför strupen liksom, pga av att den har tränats felaktigt, använt halsen"

Även fodring med hönät högt uppsatt och höga boxdörrar "hjälper" till med felaktig muskling.

Ett tips bara.....

Loggan

Liknande trådar

Hästvård Häst har mest troligt gått omkull rejält i hagen Nick halt i trav,böjt och rakt spår. Vilar 2 veckor innan vi får tid hos vet. Vet...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: Freazer
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hästvård Var på klinik med min häst igår eftersom han under en tid visat olika diffusa symptom både i ridning och hantering, och min magkänsla sa...
2
Svar
30
· Visningar
6 411
Dressyr Hej jag gör denna tråd då jag känner att jag behöver lite input. Jag har haft hästen i omkring 5 år nu, hon är tävlad tidigare t.o.m...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025