Utseendefixering

Sv: Utseendefixering

Hökks har ju enf örmåga att apa efter, så kan det inte vara så att nått annat märke sålt dom och Hööks gjort liknande?
Det cerisa känns lite överklass i pannbandet (för det är väl strass?) för att vara ett 40kr-träns från Hööks tycker jag dock.

Tja...jag tycker inte att det är mer utseendefixering i ridsporten mer än vad det är någon annanstans.

Dvs det är supermycket utseendefixering i ridsporten också, och det varierar från individ till individ.

Själv är jag ingen fan av matchy-matchy, varken på människa eller häst.

Det svarta med cerise är ett GeKåsträns :D

Som är tänkt att jag ska spara pannband och nosgrimma när resten "gjort sitt".........
Plus för att tyglarna också är fullt användbara :)

Sen finns det ytterligare en aspekt och det är när graden av moderiktighet och matching blir till ett mätinstrument till för att mäta ryttarens nivå av kunskap och skicklighet. Kan tänka mig att det är rätt vanligt att den ryttaren som kommer välmatchad i propra ridkläder blir tagen som mer "seriös" och duktigare än den ryttaren som dyker upp i mjukisbyxor, converse och har en jofa-hjälm på huvudet.

Men det är väl inget konstigt?? Är man någorlunda intresserad av ridning så har man inte mjukisar och converse på sig, det är inte bara farligt utan väldigt opraktiskt.

* Nu tänker jag på träning, alltså med sadel. Vad folk väljer att ha på sig för byxor när dom åker häst är deras 'grej'. Men converse är inte bra stallskor heller.

Senast ändrad:

Smaken är som baken -delad. Vad är det att bli "mad" för?

Är det löjligt att hon gillade att matcha och gillade två specifika färger eller är det bara färgvalet som stör dig?

// Kvandi, som iklär sin ena häst o sig själv i rosa och lila...

Min favoritfärg är lila så nej det var inte färgen som störde mig xD det som jag blev irriterad mest på var väl att det var så himla noga med att alltid ha på hästen allting som hade just rosa eller lila färg. Jag menar, jag kan förstå om man rider i ett ridhus eller på lektion att det kan vara kul att matcha och se bra ut, men vi var uppstallade i ett stall mitt ute i ingenstans och det var aldrig någon som såg oss. Jag kunde ju ha ridit naken utan att någon sett mig :rofl:
Jag tycker att man får göra som man vill, men jag själv känner att det blir löjligt att klä sig i matchande färger upp till tänderna när man bara ska te x ut på en promenad med sin häst eller ta en kort skrittur. Men som du sa, smaken är som baken, delad :D

Jag tycker att man får göra som man vill, men jag själv känner att det blir löjligt att klä sig i matchande färger upp till tänderna när man bara ska te x ut på en promenad med sin häst eller ta en kort skrittur. Men som du sa, smaken är som baken, delad :D

Fast hur svårt är det att ta på sig ett par mörkbrun ridbyxor och en rödbrun tröja innan man åker till stallet, för att sedan ta det bruna schabraket och de rödbruna lindorna i skåpet?

Ungefär lika jobbigt som att ta de mossgröna byxorna, den lila tröjan, det ljusblå schabraket och de snorgröna lindorna...

Löjligt? varför?

Fast hur svårt är det att ta på sig ett par mörkbrun ridbyxor och en rödbrun tröja innan man åker till stallet, för att sedan ta det bruna schabraket och de rödbruna lindorna i skåpet?

Ungefär lika jobbigt som att ta de mossgröna byxorna, den lila tröjan, det ljusblå schabraket och de snorgröna lindorna...

Löjligt? varför?

Håller med. Det är ju knappast så att man BEHÖVER lägga en enorm tid på att se hel,ren och matchad ut.
Jag tycker det ser betydligt trevligare ut med ett matchat ekipage än loppshästen Allan... Med det inte menat att man måste göra så mycket mer än att se lite enhetlig ut..:idea:

Tycker bara att det är löjligt :) det är ju bara min åsikt och det var ju just det som man frågade efter i den här tråden :)

Sen har jag blivit uppväxt och upplärd av islandsryttare som bara ska ha utrustning och inget annat. Färgerna ska passa hästarna vid tävling annars rider man i det man har, det är lätt att man blir som sina förebilder :) jag är även sån att jag inte gillar att man spökar ut islandshästen på ett sånt sätt med färger, för det är inte ryttaren eller utrustningen som ska synas, utan hästen och dess explosivitet ;) men så länge alla andra är nöjda med vad dem har på sig och sina hästar så kör på det :p

Färgerna ska passa hästarna vid tävling annars rider man i det man har,
men om man nu rider i det man har, varför inte se till att det man har är snyggt?

har man 2 färger på ridutrustningen så matchar man ju oavsett man menar att göra det eller ej.
i förra stallet jag jobbade i hade de marinblå eller vita schabrak, bruna benskydd och brunt läder. fanns ingen chans att man inte kunde matcha hästens utrustning, om man inte tog de klarblåa skritt täckena som låg längst ner i gamla täckes högen dvs, vilket aldrig hände.
förstår att de som har 20 olika outfits till hästen i världens alla färger kan räknas som liiite överdrivna matchnings freeks.

men varför välja att inte matcha? varför ta de röda lindorna till det ljusblåa schabraket? varför inte ta de vita lindorna och få det mer diskret?

knapplån

Känns som det där är väldigt olika från stall till stall... Vi har det lite mer avslappnat än på Stora Klubben, absolut. I det privata kan man rida i vad man vill, är min personliga åsikt. Det stör inte mig om folk flaxar omkring i myskläder i stallet. Så länge de visar sin häst respekt och rider vettigt. Jag har haft termobyxor och dunjacka hela vintern - inte ser man värst tjusig ut i sådan mundering direkt. Jag tror inte heller hästen bryr sig om i fall schabraket matchar mattes byxor. Tror inte heller han bryr sig om ifall matte rider med jeans eller ridbyxor.

På träning (och tävling givetvis) kan man gott anstränga sig tillräckligt för att ha hela rena ridkläder, och hel och ren utrustning till hästen - och ja, inte pastellrosa eller illgrön. Man ska ju se ekipaget, därav också lite tajtare tröja och ljusa handskar (så sits och inverkan syns tydligt). Ridkläderna är ju utformade som de är av en orsak, det har med säkerhet att göra, likaväl som tradition. Inget fladder som kan skrämma hästar, stövlar som ger en stabil skänkel, hjälm och handskar för skydd, långärmat som skyddar emot ev skrapsår.

Hur svårt är det att köpa utrustning som passar det man redan har? Jag menar jag köper ju inte ett blått plastträns när jag har en brun sadel.
Eller rosa lindor till mitt knallgröna schabrak... Simpelt.

Hmmm, så bara för att jag har en brun sadel får jag inte köpa träns i annan färg än brunt.....

No no no, sadelns färg syns ju mindre när jag sitter i den än vad tränset gör :(

//palle som har träns i massa roliga färger trots mina bruna, svarta och olivfärgade sadlar

Ptja, alla gör som alla vill. :D Jag tycker det är skitfult att rida med blandad färg på lädret eller grundutrustningen Träns, sadel, stigläder och gjord.
Även om jag gör det själv. :angel: Har tävlat nationellt i orange sadel, mörkbrun sadelgjord och stigläder, svart träns med vit fodring. :angel:

just träns + sadel och gjord är det ju såklart finast om man har samma färg på det, men har man köpt en svart utrustning, får reda på att sadeln ligger skit, kommer över en billigare beg sadel i tabaco så springer man ju inte iväg och köper nytt träns, sadelgjord, benskydd, martingal osv.

till min häst så har jag tabaco sadel, ergonomisk tabaco gjord, svart hoppgjord, brun förbygel, svart martingal, mörkbrunt hoppträns, svart dressyrträns med vit fodring.
kommer nog aldrig att vara så super noga med färg på lädret så länge det inte sticker ut för mycket.
har dock en egen liten regel att träns + hjälptygel ska vara i samma färg, sadel + sadelgjord + stigläder, benskydd + häst.

lyckades dock en gång att ha naturfärgade tyglar, brun nosgrimma, svart träns, tabaco sadel, svart gjord, mörkbrun förbygel, svarta stigläder XD. inte fint men då det bara var för intervall träning på åkern så gick det super fint.

just träns + sadel och gjord är det ju såklart finast om man har samma färg på det, men har man köpt en svart utrustning, får reda på att sadeln ligger skit, kommer över en billigare beg sadel i tabaco så springer man ju inte iväg och köper nytt träns, sadelgjord, benskydd, martingal osv.

Ehm jo jag skulle köpa åtminstone ett nytt träns och stigläder så det är i samma färg..
Benskydd beror på vad det är för benskydd jag har och om de finns i annan färg.
Jag använder NEW terrängskydd om jag behöver skydd å de tror jag bara finns i svart så då är det ju som det är iaf...
Sadelgjorden syns ju inte mkt men jag hade nog köpt en ny sån också om jag hade använt en "vanlig" gjord, nu använder jag bara ELT och de är för dyra för att byta ut pga färg.
Om jag hade behövt en ny matingal hade jag antagligen köpt det med...
Beror såklart på hur stor budget man har också, men det mesta går ju att komma över relativt billigt om man inte måste ha märkessaker alt köpa bättre begagnat...

Senast ändrad:

Löjligt? varför?

Jag är jätteimpad av dem som klarar av att matcha. Jag har mängder av schabrak i massa olika färger. Försöker hålla mig till typ blått och beige till mig, men rätt ofta råkar jag ta på mig en gul tröja eller röd för att omatcha med pållans gröna schabrak :P

Jag är jätteimpad av dem som klarar av att matcha. Jag har mängder av schabrak i massa olika färger. Försöker hålla mig till typ blått och beige till mig, men rätt ofta råkar jag ta på mig en gul tröja eller röd för att omatcha med pållans gröna schabrak :P

Fast då kan man ju köpa schabrak i begränsade färger :)
Jag tex köper nästan bara blå schabrak med röd/vit/blå eller grå detaljer för då passar mina blå ridkläder till.
Eller så köper jag creame/beige/bruna schabrak för då passar mina bruna ridbyxor till :)
Då blir det ju extremt lättmatchat :)

Jag tycker det är lite synd att man inte bryr sig om de sociala spelregler och grupperingsnormer som ofta styr valet av matchningsgrad eller märkesval. Det finns starka outtalade regler som styr den sociala hierarkin inom de flesta grupper av människor.

Detta gör att mycket av det vi väljer att göra, i detta fallet köpa inte alls är ett fritt val för att jag själv gillar det, det är ett normstyrt beteende för att passa in i gruppen. Vissa väljer att följa normen och på så sätt få sin plats, medan andra väljer att vända sig emot normen och på så sätt hitta sin plats bland likasinnade.

Vi är flockdjur och anpassar oss därför till gruppen. Det värsta är ofrivillig ensamhet och det vill vi ofta omedvetet undvika till varje pris. På samma sätt som de flesta kulturer och samhällen har social uteslutning som det värsta straff man kan drabbas av.

I tonårskulturen på en ridskola kan det vara att inte ha rätt schabrak till rätt lindor. I Iran kan det vara att ha sex före äktenskapet. Det som skiljer är vilka regler som finns, det som är EXAKT likadant är hur reglerna styr vårt beteende och våra värderingar.

På samma sätt som dessa normer skapar ett läger för, och ett läger emot. Att ta ställning kan ge dig den grupptillhörighet och därmed den trygghet du strävar efter att få.

Att inte kunna leva upp till gruppens krav gör att gruppen blir mer sammansvetsad och får en gemensam fiende som gör att gruppen får något att jobba emot, och på så vis blir enad. Återigen sociala normer som styr beteende.

Det har väldigt lite med fri vilja och rätten att ha det man själv vill. Det handlar mer om individer som blir trakasserade eller utstötta för att de inte lever upp till gruppens krav. Man försvarar även dessa normer som skapar utanförskap för att ändamålet helgar medlen, jag ska få välja fritt även om det gör att du blir utstött. Eftersom jag inte ser sambandet mellan mitt eget beteende och sociala normer.

Väl skrivet!

*KL*

För mig har stallet alltid varit den plats där jag sliter ut mina (och mammas och syrrans) gamla kläder. Egentligen alla mina stallkläder förutom ridbyxor, väst, termobyxor, skodon, vantar och jackor är avlagda vardagskläder. Det betyder tröjor som är för noppiga att ha "civilit", lagade, tappat formen eller som sorterats utan av någon annan anledning. Mammas rosa -80 eller -90 tals mössa tex. verkar omöjlig att tappa bort eller slita ut. Till hästen har jag försökt hålla ihop färgen på lädret (men har två bruna träns trots svart sadel) och schabrak har jag snarast matchat mot hästens färg än mina kläder.

Men så har jag också hållit till i mindre privatstall. Och ja, jag rider lektion, inte så ofta som jag önskar, men det har mest berott på dålig mismatch mellan mig, tränaren, underlaget och hästen. Det är alltid någon som inte kan.

Däremot ser jag alltid till att vi är hela och rena när vi rider lektion (putsar lite extra på utrsutningen) även om vi rider lektion på hemma plan. Skulle vi åka iväg på träning skulle jag tänka på att totalintrycket av oss var propert.

Jag har bevisligen missat mycket inser jag när jag läser svaren här. :rofl: Tur det, med tanke på att jag stor del av mitt hästliv levt på studiebidrag/föräldrar och där fanns inte möjlighet till denna "lyx". Nu är jag så van, så att även om jag skulle kunna lägga mer pengar så blev det fler hästar istället...

Liknande trådar

Utrustning så nu måste jag komplettera garderoben under hösten. Förslag på prisvärda kläder med god funktion och som ser hyfsade ut mottages...
2
Svar
22
· Visningar
2 458
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar