Utseendefixering

Sv: Utseendefixering

Blir ju lite dumt egentligen en sån här diskussion. Lite som att säga att man inte kan ha snygga kläder när man går i skolan för då bry man inte sig om att lära sig nånting. Varför ska det ena utesluta det andra?

Det är klart det ena inte utesluter det andra. Men det är när hästägare lägger tusentals kronor på utrustning i drivor (som det egentligen inte finns behov till) och sedan inte lägger ner någonting på att rida för instruktör eller är intresserad av att lära sig mer om hästar och hur de fungerar. Då blir man lite trött. Det är klart man både kan vara snygg och lära sig massor om man vill.
Sen trodde inte jag tråden handlade om att vara snygg och proper till häst utan de extrema som måste ha matchade lindor, schabrak, pannband, tröja, ridhandskar och jacka osv för att öht kunna rida. (O ja, visst finns de)

Klart man kan, men det är faktiskt skrämmande många som lägger hysteriska summor på utrustning men sen har de inte råd att ta lektioner för vettiga tränare så hästarna rids på ett bra och hälsosamt sätt.
Då tycker även jag att det är väldigt snedprioriterat.

Ja det är sånt jag menar.

*kl

Jag tycker att det är fint och roligt med utrustning som matchar och ser inget problem i det. Men så tycker jag iofs ang min "civila" klädsel också. Det betyder inte att jag lägger extratid på att få till finishen när jag ska rida en stressig drag, eller att jag sliter på mina fina matchade grejjer när jag rider ensam i skogen. Men jag tycker det är roligt att piffa till sig ibland, likväl som jag klär upp mig för en middag på restaurang.

Måste jag dock välja mellan träning och utrustning väljer jag tränare. Och hästens frisk- eller sjukvård får alltid kosta. För mig är det en självklarhet vad man prioriterar, och jag har väl tur som kan lägga pengar på bägge delar...

Och jag bryr mig inte ett SKIT om jag matchar färgerna på schabrak och kläder!:laugh: Jag anser att det viktigaste är att det man använder är bekvämt och funktionellt, och att utrustningen passar hästen. Tror att det är en generationsfråga, såg att "Palle" såg ut som jag när jag rider(:o) och jag tror vi tillhör samma generation! Men är man villig att lägga stora summor på att färgmatcha så är det väl upp till var och en, även om jag har svårt att fatta grejen. Och framförallt har jag inte ekonomi för det:devil:

Klart man kan, men det är faktiskt skrämmande många som lägger hysteriska summor på utrustning men sen har de inte råd att ta lektioner för vettiga tränare så hästarna rids på ett bra och hälsosamt sätt.
Då tycker även jag att det är väldigt snedprioriterat.

Skrämmande många?? har du en källa för vad skrämmande många är? Är det 5 stycken på din ridskola eller har du sett 5000 olika ryttare so m är så som du beskriver?

Jag har aldrig under mina snart 27 år inom ridsporten hört talas om en som köper så pass mycket saker som de klagat över att inte ha råd att rida lektioner.

Och alla har faktiskt inte mål att bli bäst utan nöjer sig med att rida ridlektioner några gånger om året eller inte alls.

Skulle det då på något vis vara synd om alla dessa hobbyhästar som inte få rida regelbundet ridlektioner för tränare??

Tror du har lite väl för mkt fördomar tyvärr i denna fråga..

Och kan fortfarande inte förstå hur du kan lägga så mkt energi på att bry sig hur andra gör och inte gör.. om du nu hellre vill lägga pengarna på att rida ridlektioner och inte på att köpa hästasaker så gör så då.

Men klanka inte ner på folk som gör tvärtom som inte anser att de behöver rida lektioner så ofta utan nöjjer sig med kanske någon kurs här och där bara och lägger resten på saker.

Eller de som lägger lika mkt på bägge delarna.

Jag rider 2 ggr månaden för dressyrtränare 1 gång i månaden för islandshästtränare och lägger stora summor pengar på utrustning varje månad och älskar att matscha. Min häst har nästan allt och lite mer därtill.
Mitt egna hem matschar från topp till tå inredning och mode är liksom ett intresse=)

Tänker inte ha dåligt samvete för de jag gör som jag vill och andra så som dom vill;)

Jadu säkerligen 90% av de hästfolk jag träffat de senaste 20 åren klagar ofta över att det är dyrt att träna och tävla och de inte har råd med det så ofta som de skulle vilja.
Men samtidigt kan de köpa svindyr utrustning.
Oftast samma människor väljer att inte ta ut veterinär annat än i absoluta nödfall vilket jag tycker är åthelvete fel.

Jag klankar inte ned på folk som väljer att inte träna men jag tycker det är synd i de fall där man ser att det skulle behövas träningar för instruktör både för häst och ryttares skull.

Själv är jag både matchad och tränar ;)

Å inte lägger jag ned speciellt mkt energi på att bry mig hur andra gör heller.
Jag bara konstaterar att folk ofta gör så och jag tycker det är synd.

Men du är ju som vanligt otrevlig och taggarna utåt :cool:

Jag tycker det är lite synd att man inte bryr sig om de sociala spelregler och grupperingsnormer som ofta styr valet av matchningsgrad eller märkesval. Det finns starka outtalade regler som styr den sociala hierarkin inom de flesta grupper av människor.

Detta gör att mycket av det vi väljer att göra, i detta fallet köpa inte alls är ett fritt val för att jag själv gillar det, det är ett normstyrt beteende för att passa in i gruppen. Vissa väljer att följa normen och på så sätt få sin plats, medan andra väljer att vända sig emot normen och på så sätt hitta sin plats bland likasinnade.

Vi är flockdjur och anpassar oss därför till gruppen. Det värsta är ofrivillig ensamhet och det vill vi ofta omedvetet undvika till varje pris. På samma sätt som de flesta kulturer och samhällen har social uteslutning som det värsta straff man kan drabbas av.

I tonårskulturen på en ridskola kan det vara att inte ha rätt schabrak till rätt lindor. I Iran kan det vara att ha sex före äktenskapet. Det som skiljer är vilka regler som finns, det som är EXAKT likadant är hur reglerna styr vårt beteende och våra värderingar.

På samma sätt som dessa normer skapar ett läger för, och ett läger emot. Att ta ställning kan ge dig den grupptillhörighet och därmed den trygghet du strävar efter att få.

Att inte kunna leva upp till gruppens krav gör att gruppen blir mer sammansvetsad och får en gemensam fiende som gör att gruppen får något att jobba emot, och på så vis blir enad. Återigen sociala normer som styr beteende.

Det har väldigt lite med fri vilja och rätten att ha det man själv vill. Det handlar mer om individer som blir trakasserade eller utstötta för att de inte lever upp till gruppens krav. Man försvarar även dessa normer som skapar utanförskap för att ändamålet helgar medlen, jag ska få välja fritt även om det gör att du blir utstött. Eftersom jag inte ser sambandet mellan mitt eget beteende och sociala normer.

Åh, det är ju det roligaste som finns att få sitta upp på en välmatchad häst! :D Bodde "i skogen" med min förra häst och red ut med röda mjukisbyxor, gympaskor och knallgult ländtäcke och var jättenöjd med det. Sen när det var dags för nästa häst så ville jag träna mer och ställde mig då i ett tjusigt stall med ridhus och hela köret. Då blev det sååå roligt att få göra sig fin och matcha både min egen utrustning/klädsel med hästens. Idag står jag i ett mindre stall på landet igen men det där med att matcha all utrustning är för mig fortfarande halva nöjet. Men bara för att jag lägger ner stora summor på snygg utrustning (märkesgrejer tilltalar mig inte så jag köper inte det dyraste på marknaden) så betyder inte det att jag inte prioriterar bort ex, veterinärvården. Däremot så prioriterar jag bort alla andra nöjen i mitt liv, mer eller mindre, men det drabbar ju bara mig.

Att klä på hästen ett snyggt schabrak och matchande benlindor inför en träning förhöjer känslan enormt mycket! :love: FÖR MIG! Ibland kan jag dock känna att vissa människor kan bli lite provocerade när jag kommer med ett nytt schabrak/lindor och tycker man är fjantig och det är lite tråkigt :( Jag skulle t.ex aldrig sätta på hästen ett slitet/urtvättat/nopprigt schabrak men jag ser ju inte ner på dem som väljer att ha det!

Jag jobbar dessutom i en butik som säljer ridsportartiklar och jag tröttnar aldrig på dessa hästgrejer! :love: Tyvärr menar min sambo! :D

Jadu säkerligen 90% av de hästfolk jag träffat de senaste 20 åren klagar ofta över att det är dyrt att träna och tävla och de inte har råd med det så ofta som de skulle vilja.
Men samtidigt kan de köpa svindyr utrustning.
Oftast samma människor väljer att inte ta ut veterinär annat än i absoluta nödfall vilket jag tycker är åthelvete fel.

Jag klankar inte ned på folk som väljer att inte träna men jag tycker det är synd i de fall där man ser att det skulle behövas träningar för instruktör både för häst och ryttares skull.

Själv är jag både matchad och tränar ;)

Å inte lägger jag ned speciellt mkt energi på att bry mig hur andra gör heller.
Jag bara konstaterar att folk ofta gör så och jag tycker det är synd.

Men du är ju som vanligt otrevlig och taggarna utåt :cool:

Är jag otrevlig och har taggarna utåt? NJa det vill jag nog inte påstå att jag har..
Om du uppfatar de så får jag be om ursäkt isåfall!

Men jag har aldrig upplevt de du upplevt och kan alltså inte hålla med dig i det du säger.
De folk som klagat på att de inte har råd att rida ridlektioner har aldrig köpt annat än nödväniga saker för att det just inte har råd.

De köper begegnade saker osv allt för att få ner kostnaden.
Men aldrig mött en som klagar på att de inte har råd att rida ridlektioner och samma dag går och köper en Equipe sadel och köpt 2 träns för 3000 styck.
Eller bokat en resa till Thailand

Och jag försöker verkligen tänka efter noga men nä jag kan inte komma på en endaste.

Och visst kan jag hålla med dig att träffar du på en fasligt massa folk som verkligen går runt och beklagar sig att de inte har råd att rida lekroner men samma dag spenderar 1000 lappar på ridutrustning..
Så man man väl börja undra hur man resonerar där uppe.. men som sagt sånna männsikor har jag tack och lov aldrig träffat=)

Åh, det är ju det roligaste som finns att få sitta upp på en välmatchad häst! :D Bodde "i skogen" med min förra häst och red ut med röda mjukisbyxor, gympaskor och knallgult ländtäcke och var jättenöjd med det. Sen när det var dags för nästa häst så ville jag träna mer och ställde mig då i ett tjusigt stall med ridhus och hela köret. Då blev det sååå roligt att få göra sig fin och matcha både min egen utrustning/klädsel med hästens. Idag står jag i ett mindre stall på landet igen men det där med att matcha all utrustning är för mig fortfarande halva nöjet. Men bara för att jag lägger ner stora summor på snygg utrustning (märkesgrejer tilltalar mig inte så jag köper inte det dyraste på marknaden) så betyder inte det att jag inte prioriterar bort ex, veterinärvården. Däremot så prioriterar jag bort alla andra nöjen i mitt liv, mer eller mindre, men det drabbar ju bara mig.

Att klä på hästen ett snyggt schabrak och matchande benlindor inför en träning förhöjer känslan enormt mycket! :love: FÖR MIG! Ibland kan jag dock känna att vissa människor kan bli lite provocerade när jag kommer med ett nytt schabrak/lindor och tycker man är fjantig och det är lite tråkigt
Jag skulle t.ex aldrig sätta på hästen ett slitet/urtvättat/nopprigt schabrak men jag ser ju inte ner på dem som väljer att ha det!

Jag jobbar dessutom i en butik som säljer ridsportartiklar och jag tröttnar aldrig på dessa hästgrejer! :love: Tyvärr menar min sambo! :D

Så är jag med.. men min förra häst så ja när man kollar runt på bilder så kan man bara skratta de där med att matscha var inte ritkigt prio 1 på den tiden:o:rofl:

Dels hade man väl inte heller råd med sånt lyx alla pengar gick till att ha hästen bara.

Medans man idag när man tjänar sina egna pengar och inte bor hemma längre kan prioritera precis som man själv vill.
Om ja får 10000 i handen är det inte H&M jag går in i utan en hästbutik:D,
Som du säger att rida ridlektion för en tex dressyrtränare halva nöjjet är ju att putsa och dona på hästen innan och fixa till utrutsningen så den glänser och sätta på de fianste man har.
Och matscha i samma färg snygga och prydliga det så otroligt roligt.

Så här kan vi se ut under ett dressyrpass för tränaren

bilder025.jpg

Eller såhär=)

10dec2011005.jpg

Jag älskar färger och min häst är "utsatt" för de mesta i färgväg och bling bling är snart hennes andranamn:o

Men som sagt ser verkligen inte ner å folk som rider i sliten utrustning för jag har själv varit där en gång i tiden. Alla är vi lika mycket värda på moder jord

*KL*

Jag är uppvuxen i sådan stallmiljö där allt skall vara matchat och inget duger förutom det bästa, och i viss mån förstår jag vad ni menar med "hysterin" i det hela, men samtidigt så tycker jag väl att vissa överreagerar väldigt starkt och påstår att många hellre lägger 3000:- på en jacka men inte på vetrinären..?
Jag har aldrig vart med om det utan snarare tvärtom, att det "slösas" pengar på vet med diverse behandlingar för att hästarna (som kan jämföras med elitidrottare) faktiskt skall kunna prestera det som förväntas av dem, och träningar skall vi inte prata om.. Här kan man lägga 1200:-/v om man vill för att få träna för en känd tränare.
Nu kanske det låter lite extremt, men så fungerar det här på många ställen. Hästarna är prio ett och det läggs OTROLIGT mkt pengar på både /träning/tävling/vet/utrustning osv.

Själv matchar jag helst allting, gäller inte enbart hästutrustning utan även i hemmet och när det kommer till mina "civila" kläder. Men sådan är jag som person, ser tjusningen i det hela då jag tycker det är roligare när man känner sig "fin", men jag är mkt medveten om att det inte får mig att bli en bättre ryttare.
Men skall jag åka i backen skall jag fan i mig vara snyggast när jag gör det! ;)

Sedan så blir det så att man lätt matchar allt i stallet då jag gärna köper saker i samma färger alt som matchar från början. Svårt att få det omatchat då..!

Men som jag förstår TS inlägg så handlade det om matchning av kläder och hästens utrustning? Inte om trender i bett osv. Det är ju en helt annan sak och det rör inte utseendefixeringen utan hästens väl och ve. Om hästen är matchad i sin utrustning spelar det inte den nån roll, ett tokigt men trendigt bett kan faktiskt skada.

Visst TS skriver om matchning av kläder och hästens utrustning, titeln på tråden är utseendefixering, av min erfarenhet kan jag faktiskt inte låta bli att se en koppling faktiskt. I de två exempel jag skrev så kan jag ofta inte se en annan anleding tilll att nånga/många följer än att 1. "alla andra har det så då måste jag också ha det" och 2 "det är snyggt" dvs det är ett val baserat på en utseende(fixering). Men det kanske bara är jag som drar den kopplingen/har den erfarenheten, jag vet inte.

Någon mer än jag som känner att det blivit mycket fixering på matchande plagg inom ridningen?

Samma färg på lindor/skydd som på schabrak/vojlock som på tröja/jacka som på stigbyglar, pannband, sadelgjordar, ländtäcken...
Det ska vara speciella märken osv.

Jag själv rider i mina mörkblå ridbyxor och röda vindtäta jacka och har det schabrak som sitter under sadeln på den häst jag ska rida (ridskole elev/medryttare). Andra medryttaren byter schabrak efter klädesplagg. Och på dressyrträningen lindas benen på hästarna i matchande färger som schabrak och tröjor.

Det är kul med mode, men det känns som det går över i någon fixering :angel:
Jag låter petig, men under en lektion kan det vara väldigt färgglatt ibland. Många av eleverna letar efter sin speciella färg. Men ska inte fokus ligga på ridningen och inte på uteseendet?

Jag kan vara den enda som funderat kring detta?

Nä du är nog inte den enda :) Tycker att det är rätt löjligt med en massa utstyrslar på hästarna :O Själv har jag bara sadel, träns och mig själv på hästen när jag rider :) skiter i vad jag har på mig, så länge jag är torr och varm och känner mig bekväm och rörlig så skiter jag i hur det ser ut :) mina svarta ridbrallor är alltid på oavsett.
Hade en tjej i hyrstallet jag stod i som hade lila och rosa benlindor, lila och rosa benskydd, lila och rosa täcken, lila och rosa ALLT! så jäkla löjligt! :mad:
Det enda jag kan va noga med är att sadeln och tränset går i samma färg, men eftersom jag ALLTID har svart sadel med mitt svarta träns så ändras ju inte det särskilt ofta xD

Många inom ridsporten är väldigt utseendefixerade. Det håller jag med om. De som gillar det är väl tillverkare och försäljare. De kan ju vara glada att det finns gott om folk som köper massor som de egentligen inte behöver. Alla får se ut hur de vill i stallet och till häst, men visst kan man småle lite ibland när det blir väldigt överdrivet. Tyvärr verkar det som vissa lägger ner betydligt mer pengar på utrustning i fräcka färger och matchande set till höger och vänster (för att inte tala om alla dessa täcken som hästen ofta inte har behov av alls) istället för att lägga ner mer tid och pengar på att skaffa sig kunskap och erfarenheter. Då är det trist. Men så länge folk tar väl hand om sina hästar får de se ut hur de vill för mig.

Håller med dig! Speciellt om täckena.. :bow::bow::bow:

Varför är det så himla löjligt att din stallkompis vill ha rosa och lila saker?

Om man nu behöver köpa utrustning så kan man väl likagärna köpa det man tycker är fint om det alternativet finns?

Jag köper nästintill bara blå utrustning både till mig och hästen, för det tycker jag är fint.
Eftersom så gottsom allt är blått så matchar vi även.

Jag tycker det är trevligt med folk som bryr sig och vill ge ett helt, rent och fräscht uttryck.
Det kan jag inte likställa med en fixering, det är ju mer åt tvångshållet att man måste ha samma färg etc.

För det första så är det inte alls snyggt när absolut allt har samma färg! Att matcha innebär att kombinera olika färger på ett snyggt sätt.

För det andra så behöver väl inte det ena utesluta det andra?? :crazy: Ärligt talat har jag sett fler duktiga ryttare som är välmatchade än vad jag har sett de som rider i mjukisbyxor...

Och att rida i converse är ju helt otroligt korkat! Inte konstigt att man uppfattas som oseriös då, det är ju det första man lär sig på ridskolan; aldrig rida i skor utan klack!
:crazy:

Jag blir matchad automatisk för jag köper saker i färger jag gillar. Jag föredrar saker i naturfärger och väljer sådana färger om alternativet finns. Varför skulle jag köpa saker i ex rött som jag avskyr bara för att någon kan uppfatta mig som en oseriös hästmänniska annars? Med andra ord förstår jag inte problemet.

För det första så är det inte alls snyggt när absolut allt har samma färg! Att matcha innebär att kombinera olika färger på ett snyggt sätt.

För det andra så behöver väl inte det ena utesluta det andra?? :crazy: Ärligt talat har jag sett fler duktiga ryttare som är välmatchade än vad jag har sett de som rider i mjukisbyxor...

Och att rida i converse är ju helt otroligt korkat! Inte konstigt att man uppfattas som oseriös då, det är ju det första man lär sig på ridskolan; aldrig rida i skor utan klack!
:crazy:

:bow::bow:

Håller med i allt du skriver!

Jag är en sån person som älskar att matcha och tycker det är en rolig del i ridningen. Jag trivs i att ha fina kläder och fin utrustning och lägger väldigt mycket pengar på det och ser absolut inget fel i det.

Jag tycker det är lite synd att man inte bryr sig om de sociala spelregler och grupperingsnormer som ofta styr valet av matchningsgrad eller märkesval. Det finns starka outtalade regler som styr den sociala hierarkin inom de flesta grupper av människor.

Detta gör att mycket av det vi väljer att göra, i detta fallet köpa inte alls är ett fritt val för att jag själv gillar det, det är ett normstyrt beteende för att passa in i gruppen. Vissa väljer att följa normen och på så sätt få sin plats, medan andra väljer att vända sig emot normen och på så sätt hitta sin plats bland likasinnade.

Vi är flockdjur och anpassar oss därför till gruppen. Det värsta är ofrivillig ensamhet och det vill vi ofta omedvetet undvika till varje pris. På samma sätt som de flesta kulturer och samhällen har social uteslutning som det värsta straff man kan drabbas av.

I tonårskulturen på en ridskola kan det vara att inte ha rätt schabrak till rätt lindor. I Iran kan det vara att ha sex före äktenskapet. Det som skiljer är vilka regler som finns, det som är EXAKT likadant är hur reglerna styr vårt beteende och våra värderingar.

På samma sätt som dessa normer skapar ett läger för, och ett läger emot. Att ta ställning kan ge dig den grupptillhörighet och därmed den trygghet du strävar efter att få.

Att inte kunna leva upp till gruppens krav gör att gruppen blir mer sammansvetsad och får en gemensam fiende som gör att gruppen får något att jobba emot, och på så vis blir enad. Återigen sociala normer som styr beteende.

Det har väldigt lite med fri vilja och rätten att ha det man själv vill. Det handlar mer om individer som blir trakasserade eller utstötta för att de inte lever upp till gruppens krav. Man försvarar även dessa normer som skapar utanförskap för att ändamålet helgar medlen, jag ska få välja fritt även om det gör att du blir utstött. Eftersom jag inte ser sambandet mellan mitt eget beteende och sociala normer.

Så sant:). Helt enkelt en sociologilektion om socialt kapital a la Bourdieu.

Liknande trådar

Utrustning så nu måste jag komplettera garderoben under hösten. Förslag på prisvärda kläder med god funktion och som ser hyfsade ut mottages...
2
Svar
22
· Visningar
2 458
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar