Vet att det inte var till mig, men ger min syn på saken.
De jag syftar på lägger ner stora summor på utrustning i drivor, men är inte ens intresserade av att lära sig mer om hästen, hur hästar fungerar, vad hästar har för behov osv. Då tycker jag det blir galet. Om sedan hästägare vill matcha sin utrustning med hästen struntar jag fullkomligt i. Det är upp till var och en, men jag tycker man som hästägare borde vara skyldig att skaffa sig kunskaper om hästar. Att rida bra är inget måste. Bra grunder däremot behöver en ryttare ha och kunskap om hur hästar behöver röra på sig för att må bra. Hästen kan ju ha det bra ändå utan att ryttaren är en stor stjärna.
Oj glömde jag skriva knapplån?
Fast jag har inte stött på hästägare i de stall jag har hyrt in min häst i som är så pass okunniga att de måste gå kurser i att lära sig ta hand om hästen.
Man lär sig ju rätt mkt teori på ridskolan idag
De få som varit okunniga har alla haft någon nära till hands som alltid stöttat och varit där om något händer och lärt ägaren allt braigt man bör kunna.
Och efter några år har den okunniga hästägaren blivit en kunnig hästägare=)
Men de flesta som köpt häst har redan innan de köpte häst skaffat sig de grundkunskaper man behöver för att kunna ta väl hand om en häst.
Jag har lärt mig allt jag kan idag dels via skolan jag gick i men mycket via att läsa böcker, sett filmer och pratat och utbytt livserfarenheter med andra.
Men visst ligger man i sängen en kväll och funderar på att köpa en häst och aldrig sett en häst och sedan går och köper sig en.
Så kan jag hålla med om att man bör ta en hel del ridlektioner och en hel del hästkunskaps kurser i början istället för att köpa matschande benlindor.
Men visst har man råd med bägge delarna så varför inte liksom.
Men tror ni verkligen att det kan vara så många som går bara så där och köper en häst utan att ens veta vad som är fram och bak??
Om vi nu förutsätter att de som köper häst redan innan de köper häst har baskunskaper i om hur man tar hand om en häst.
Då ska det väl inte vara så farligt om han eller han vill lägga halva lönen varje månad på häst och ryttarutrustning tycker iallafall jag!
Jag köpte i går 1 schabrak, 2 benlindor och lite ryktborstar och denna månad prioriterade jag detta före att rida lektioner.. huvaligen på mig