Utseendefixering

Sv: Utseendefixering

Jag älskar att matcha och köper för det mesta på tok för mycket utrustning som jag egentligen inte behöver. Men utrustning ingår i ridningen och man ska väll inte klanka ner på dem som tycker om att köpa det. Ridning har blivit en materiell sport och det är bara att inse det. Men jag skulle aldrig låta utrustning och kläder gå före hästen. Träningar, equiterapeuter, tävling, veterinärer osv går självklart alltid först :D

Jag köper enbart grejor i dom färger jag gillar, därför är det enkelt att färgmatcha....

Då jag tillhör den "äldre" generationen så är det inte naturligt för mej att ha svarta lädergrejor eftersom jag är uppvuxen med naturfärgat läder som vart efter det smörjs mörknar mer och mer.

Och eftersom allt svart läder är färgat på samma sätt som läder i andra färger måste ett svart träns ha något som är så superspeciellt för att jag ska välja ett svart träns.
Som detta träns som har cerise:
32747109.jpg

Eller detta med ett urgullig guldfärgat mönster:
32754159.jpg

Men annars är mina favoritträns av mycket stor variation:
32090140.jpg

434056.jpg

1277936.jpg

Hade en tjej i hyrstallet jag stod i som hade lila och rosa benlindor, lila och rosa benskydd, lila och rosa täcken, lila och rosa ALLT! så jäkla löjligt! :mad:

Smaken är som baken -delad. Vad är det att bli "mad" för?

Är det löjligt att hon gillade att matcha och gillade två specifika färger eller är det bara färgvalet som stör dig?

// Kvandi, som iklär sin ena häst o sig själv i rosa och lila...

Så sant:). Helt enkelt en sociologilektion om socialt kapital a la Bourdieu.

Jag kan ju inte tillhöra en av de som måste göra saker för alla andra gör det.

Eftersom jag är den enda i stallet som tycker allroundschabrak är snyggt till dressyrsadel:o och rider runt i detta fasten dressyrfolket i stallet tycker( på ett snällt sätt) att jag är lite konstig haha.

Sedan har jag alla möjliga skarpa färger på min häst medans de andra oftast har liiiite mindre fäger och diskreta av sig.Medans jag slänger på bling bling och färger i massor till min häst.. snart blingar väl hela hon och jag:D

Jag är den enda i stallet som inte har stor pampig dressyrhäst utan rider på en islandshäst även om jag också håller på med dressyr men jag går emot strömmen och har "fel" ras:D Men för mig den bästa =)

Men visst är det bra att folk tycker olika då får viju en variation bland ryttarna=)

Jag har aldrig under mina snart 27 år inom ridsporten hört talas om en som köper så pass mycket saker som de klagat över att inte ha råd att rida lektioner.
Vet att det inte var till mig, men ger min syn på saken.
De jag syftar på lägger ner stora summor på utrustning i drivor, men är inte ens intresserade av att lära sig mer om hästen, hur hästar fungerar, vad hästar har för behov osv. Då tycker jag det blir galet. Om sedan hästägare vill matcha sin utrustning med hästen struntar jag fullkomligt i. Det är upp till var och en, men jag tycker man som hästägare borde vara skyldig att skaffa sig kunskaper om hästar. Att rida bra är inget måste. Bra grunder däremot behöver en ryttare ha och kunskap om hur hästar behöver röra på sig för att må bra. Hästen kan ju ha det bra ändå utan att ryttaren är en stor stjärna.

Palle, det svarta tränset med gulddekor. Vart får man tag på sånt? jäklar vad snyggt det var!!

De jag syftar på lägger ner stora summor på utrustning i drivor, men är inte ens intresserade av att lära sig mer om hästen, hur hästar fungerar, vad hästar har för behov osv. Då tycker jag det blir galet. Om sedan hästägare vill matcha sin utrustning med hästen struntar jag fullkomligt i. Det är upp till var och en, men jag tycker man som hästägare borde vara skyldig att skaffa sig kunskaper om hästar. Att rida bra är inget måste. Bra grunder däremot behöver en ryttare ha och kunskap om hur hästar behöver röra på sig för att må bra. Hästen kan ju ha det bra ändå utan att ryttaren är en stor stjärna.

Jag håller med dig i allt. Men vad har det med trådens hvudämne att göra? Jag vet folk av alla de sorter som älskar att köpa prylar men jag tror inte att prylintresset påverkar hästens mående. Är man ointresserad av att lära sig om hästar på ett djupare plan så är man nog det oavsett hur mkt "krafs" man pyntar den med...

Jag trodde det var den sortens hysteri som TS menade. jag kanske missuppfattade? Inte meningen.

Köpte det "begagnat", läs oanvänt, på annons på nätet.
Har aldrig sett märket tidigare....

Det kan ju vara jag som missuppfattat också ;) Jag vet inte, men jag har svårt att se det som ett utbrett problem att folk är fixerade vid att ha fina prylar så till den milda grad att man försummar hästens sjuk- eller friskvård.
Visst finns det väl prylfixering, och inte minst inom den här sporten, men så är ju hela livet - man gillar saker mer eller mindre med allt.

Oj glömde jag skriva knapplån?:o

Fast jag har inte stött på hästägare i de stall jag har hyrt in min häst i som är så pass okunniga att de måste gå kurser i att lära sig ta hand om hästen.
Man lär sig ju rätt mkt teori på ridskolan idag
De få som varit okunniga har alla haft någon nära till hands som alltid stöttat och varit där om något händer och lärt ägaren allt braigt man bör kunna.
Och efter några år har den okunniga hästägaren blivit en kunnig hästägare=)

Men de flesta som köpt häst har redan innan de köpte häst skaffat sig de grundkunskaper man behöver för att kunna ta väl hand om en häst.

Jag har lärt mig allt jag kan idag dels via skolan jag gick i men mycket via att läsa böcker, sett filmer och pratat och utbytt livserfarenheter med andra.

Men visst ligger man i sängen en kväll och funderar på att köpa en häst och aldrig sett en häst och sedan går och köper sig en.
Så kan jag hålla med om att man bör ta en hel del ridlektioner och en hel del hästkunskaps kurser i början istället för att köpa matschande benlindor.

Men visst har man råd med bägge delarna så varför inte liksom.

Men tror ni verkligen att det kan vara så många som går bara så där och köper en häst utan att ens veta vad som är fram och bak??:confused:

Om vi nu förutsätter att de som köper häst redan innan de köper häst har baskunskaper i om hur man tar hand om en häst.
Då ska det väl inte vara så farligt om han eller han vill lägga halva lönen varje månad på häst och ryttarutrustning tycker iallafall jag!

Jag köpte i går 1 schabrak, 2 benlindor och lite ryktborstar och denna månad prioriterade jag detta före att rida lektioner.. huvaligen på mig:o:D

Jösses så snygga träns su hade:love: de rooosa, och de svarta och de bruna vart har du köpt dom?? du kan ju PMa..

Jumma:d

Oj glömde jag skriva knapplån?:o

Fast jag har inte stött på hästägare i de stall jag har hyrt in min häst i som är så pass okunniga att de måste gå kurser i att lära sig ta hand om hästen.
Man lär sig ju rätt mkt teori på ridskolan idag
De få som varit okunniga har alla haft någon nära till hands som alltid stöttat och varit där om något händer och lärt ägaren allt braigt man bör kunna.
Och efter några år har den okunniga hästägaren blivit en kunnig hästägare=)
Vad bra att du sluppit träffa den sortens hästägare. Jag har stött på rätt många tyvärr som inte ridit på riskola (eller på ridskola av sämre kvalitet) och som anser sig kunna allt de behöver. De köper en häst och är inte det minsta intrsserade att lära sig mera. När de stöter på problem är det liksom någon annans fel. Det handlar aldrig om deras okunnighet. Inte alls ovanligt att de säljer och köper ny häst gång på gång (eftersom det var fel på den innan), byter stall upprepade gånger osv. De är helt övertygade om att de kan allt de behöver kunna redan. Alla som är insatta i hästar och ridning vet ju att man alltid kan lära sig mera. Det finns massor av saker att lära sig och om man är intresserad av att lära sig så gör man det. Dessa människor har inte fått den insikten och begränsar sig själva på det viset.

Jag har lärt mig allt jag kan idag dels via skolan jag gick i men mycket via att läsa böcker, sett filmer och pratat och utbytt livserfarenheter med andra.
Ja. Du vill lära dig och är öppen för det. Därför lär du dig också hela tiden.:)

Det har definitivt förändrats genom åren med mode och färg-kombination. Idag följer de flesta ridfolk jag känner rid-modet och att matcha färger. Ska också hemskt gärna vara dyra märkesgrejer:D
Däremot så tycker jag man ser mer färgmatchning hos ponnyryttare och mer märkesdyrkan hos de med stora hästar.
Själv har jag en blandad kompott med budget och märkesgrejer och schabrak i alla dess färger men matcha är jag rätt dålig på, har jag väl matchat hästen någorlunda så har jag oftast inte planerat någon matchning med kläderna, det blir vad det blir:angel:
Men okej, i officiella sammanhang skulle jag garanterat vara mer noggrann!!

Nu gör jag dig lite besviken kanske, men de tränsen (fanns några olika varianter, alla hette "Whipper collection" och fanns bla i silver också) kommer från Hööks och är en superbudgetvariant.:o Köpte sådana själv för minst 6 år sedan och om jag inte minns fel kostade de en bra bit under hundralappen, om jag inte rör till det alldeles tror jag de kostade 30-40 kr. Sålde de vidare med en väldigt bra marginal.;)

:o:confused::eek:

Det trodde jag aldrig för mitt ex har fått massor med beröm för sin fina läderkvalite......

Alltid lär man sej något nytt......

Nu gör jag dig lite besviken kanske, men de tränsen (fanns några olika varianter, alla hette "Whipper collection" och fanns bla i silver också) kommer från Hööks och är en superbudgetvariant.:o Köpte sådana själv för minst 6 år sedan och om jag inte minns fel kostade de en bra bit under hundralappen, om jag inte rör till det alldeles tror jag de kostade 30-40 kr. Sålde de vidare med en väldigt bra marginal.;)

Jag är tämligen säker på att du har fel.
En fd stallkompis har också det tränset men hon har nog aldrig köpt en endaste pinal från Hööks och skulle aldrig köpa ett superbudget träns.
Det känns inte heller som ett sådant i kvalitén.
Hon har köpt det nytt.
Alternativt så finns det fler affärer som sålt de tränsen.

:o:confused::eek:

Det trodde jag aldrig för mitt ex har fått massor med beröm för sin fina läderkvalite......

Alltid lär man sej något nytt......

Det har faktiskt bra läderkvalitet för sitt pris, får jag hålla med om.:)

Jag är tämligen säker på att du har fel.
En fd stallkompis har också det tränset men hon har nog aldrig köpt en endaste pinal från Hööks och skulle aldrig köpa ett superbudget träns.
Det känns inte heller som ett sådant i kvalitén.
Hon har köpt det nytt.
Alternativt så finns det fler affärer som sålt de tränsen.

Eh, jag vet nog själv bäst var jag var och köpte dem?! Även om jag inte kan minnas på kronan vad de kostade, så var det i alla fall under hundralappen. Jag köpte t.o.m. flera olika varianter eftersom det var så billigt. Sedan är det ju möjligt att andra butiker också köpt in det men sålt det betydligt dyrare eftersom kvalitén är så pass bra... Hoppas din vän inte imploderar av förskräckelsen av att gilla en billig sak som sålts på Hööks.;)

Jag tycker att det inte är något fel i att se matchad och snygg ut till häst. Blir mest lite sur på mig själv att jag inte har orken :rofl:

Liknande trådar

Utrustning så nu måste jag komplettera garderoben under hösten. Förslag på prisvärda kläder med god funktion och som ser hyfsade ut mottages...
2
Svar
22
· Visningar
2 458
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar