Utseendefixering

N

neaolsson

Någon mer än jag som känner att det blivit mycket fixering på matchande plagg inom ridningen?

Samma färg på lindor/skydd som på schabrak/vojlock som på tröja/jacka som på stigbyglar, pannband, sadelgjordar, ländtäcken...
Det ska vara speciella märken osv.

Jag själv rider i mina mörkblå ridbyxor och röda vindtäta jacka och har det schabrak som sitter under sadeln på den häst jag ska rida (ridskole elev/medryttare). Andra medryttaren byter schabrak efter klädesplagg. Och på dressyrträningen lindas benen på hästarna i matchande färger som schabrak och tröjor.

Det är kul med mode, men det känns som det går över i någon fixering :angel:
Jag låter petig, men under en lektion kan det vara väldigt färgglatt ibland. Många av eleverna letar efter sin speciella färg. Men ska inte fokus ligga på ridningen och inte på uteseendet?

Jag kan vara den enda som funderat kring detta?

Sv: Utseendefixering

Många inom ridsporten är väldigt utseendefixerade. Det håller jag med om. De som gillar det är väl tillverkare och försäljare. De kan ju vara glada att det finns gott om folk som köper massor som de egentligen inte behöver. Alla får se ut hur de vill i stallet och till häst, men visst kan man småle lite ibland när det blir väldigt överdrivet. Tyvärr verkar det som vissa lägger ner betydligt mer pengar på utrustning i fräcka färger och matchande set till höger och vänster (för att inte tala om alla dessa täcken som hästen ofta inte har behov av alls) istället för att lägga ner mer tid och pengar på att skaffa sig kunskap och erfarenheter. Då är det trist. Men så länge folk tar väl hand om sina hästar får de se ut hur de vill för mig.

Senast ändrad:

Jo så är det ju, men det gör väl inget? Jag kan både rida och matcha, det är jag nog inte ensam om ;) Tycker det är roligt att leka med färger och mår inte dåligt av att känna mig lita snygg till häst.

Blir ju lite dumt egentligen en sån här diskussion. Lite som att säga att man inte kan ha snygga kläder när man går i skolan för då bry man inte sig om att lära sig nånting. Varför ska det ena utesluta det andra?

Blir ju lite dumt egentligen en sån här diskussion. Lite som att säga att man inte kan ha snygga kläder när man går i skolan för då bry man inte sig om att lära sig nånting. Varför ska det ena utesluta det andra?

å ena sidan så håller jag med dig.

å andra sidan så finns det en aspekt med detta som jag tycker illa om, dvs mode och trender som rätt många följer utan att faktiskt tänka längre än näsan är lång.

Kommer ihåg när många red på pessoa för att det var en trend just då, många som gjorde det kunde inte motivera valet mer än att "det är ett bra bett". Lika så för inte så många år sedan blev det ju en trend med fårkinnspadd under sadeln och många smackade dit en utan att ha en sadel som var utprovad med padd.

Så det jag kan känna är lite "farligt" eller hur man ska säga är ju när trender kommer och många hänger på utan att först ta reda på om just denna utrustning behövs eller inte och vad utrustningen faktiskt gör.

Men som jag förstår TS inlägg så handlade det om matchning av kläder och hästens utrustning? Inte om trender i bett osv. Det är ju en helt annan sak och det rör inte utseendefixeringen utan hästens väl och ve. Om hästen är matchad i sin utrustning spelar det inte den nån roll, ett tokigt men trendigt bett kan faktiskt skada.

Jag har själv jättesvårt för hysterin med stora loggor. När det liksom ska skrikas ut att man har betalat ett galet överpris för ett helt vanligt schabrak. DET tycker jag är tramsigt, men att man vill vara matchad och snygg köper jag rakt av:). (Och ja, innan jag blir påhoppad igen så är det självklart en smaksak).

Kan inget annat än hålla med.

kl
Sen finns det ytterligare en aspekt och det är när graden av moderiktighet och matching blir till ett mätinstrument till för att mäta ryttarens nivå av kunskap och skicklighet. Kan tänka mig att det är rätt vanligt att den ryttaren som kommer välmatchad i propra ridkläder blir tagen som mer "seriös" och duktigare än den ryttaren som dyker upp i mjukisbyxor, converse och har en jofa-hjälm på huvudet.

Jag uppfattade det snarare som just färgmatchningar på schabrak/lindor/skydd och vilket märke man vill ha på jackan än vilken utrustning man väljer.

Så är det säkert på många håll, men där får man ju gå tillbaka till sig själv isåfall. Om man nu tänker så. Och det spelar ju egentligen ingen roll - man rider ju inte bättre med jwschabrak även om det är snyggt. Så det visar sig ju om inte annat att man kan vara duktig även i jofa-hjälm.

Så här matchad är jag när jag rider på vintern :D

1904236.jpg

Jag utvecklade matchningshysteri när jag flyttade ut med hästarna på landet o aldrig mötte en själ o alltid red själv. Det blev det roliga med ridning ett tag, ridningen i sig var bara ensam o tråkig.

Flera år senare, och med mer ridsällskap så hänger matchningen i. Jag går t.o.m. in och byter jacka/tröja mellan hästarna jag rider! Den ena hästen rids ju med vissa schabrak o den andra med sina och den tredje med sina... Jag kan ju inte ha den orangea jackan till hästen som rids med rosa grejer t.ex.... ;)

Jag tycker det är kul att matcha, jag vill va fin o ha fina grejer. Jag upplever storhästvärlden att se ner på islandshästarna som slarvers som inte bryr sig om hur det ser ut. När mina storhästgrannar ser mig ute på ridtur eller kör förbi paddocken så skall det synas att jag visst bryr mig! Hela rena och matchande grejer. Sen bryr jag mig inte om färgade stigbyglar o sånt, smått men något på mig skall matcha schabraket iaf och det skall inte skära sig!

Det är mina döttrar som rider, jag som köper grejorna och ofta hjälper till att göra i ordning hästen före efter ridning:D Roligaste jag vet är att handla hästgrejor, speciellt benlindor och schabrak i olika färger, allt måste ju matcha. Ungarna (vuxna) blir toligt på mig för alla saker som fyller skåpet i stallet, han behöver inte ha 15 olika lindor i olika färger! 15 olika schabrak. Knall gult får du inte köpa, det är AIK färger, lila lindor har han men har inte fått tag på lila schbrak än men det är p-g. Han klär så fint med allt i rött, ungarna brukar fråga mig "vem tror du att vi ska möta i skogen, rådjur eller?. Tycker det är kul med alla saker och olika färger.

Jag är oftast matchad i stallet och till häst.

Men det är väldigt enkelt när sadel, träns och stigbyglar är svart.
Jag har nästan bara marinblå vojlockar och schabrak.
Jag själv har nästan bara marinblå ridbyxor som möts upp av en röd eller svart ridjacka som passar till de svarta ridstövlarna och den blå eller svarta ridhjälmen.
På sommaren när jag bara rider i en tröja brukar jag iof ofta matcha den så den har samma färg som passpoalen på schabraket.

Jag tycker om att vara matchad, jag tycker det är fint.
Men jag har inte så mycket att matcha med eftersom jag bara använder sadel å träns när jag rider.
Använder bara svarta skydd vid hoppning.

Bryr mig inte speciellt om märken mer än att jag vill att det ska vara bra kvalité på grejerna.
För att avgöra kvalité måste man ju ändå använda sina sinnen så som att se och känna på materialet och inte bara köpa efter ett märke.

Om jag ska vara helt ärlig har jag inte sett denna hysteri på något av de stall jag stått ( har bl.a. stått på ridskola med 46 lektionshästat och privathästat) och inte heller där jag står nu. Det är här på buke jag sett fenomenet. Däremot är de flesta väldigt propra, hela och rena.
Ingen jag någonsin sett här omkring skulle någonsin rida i vanliga kläder och conversskor som jag sett bilder på här också ;).
På uteritt ev jodpurs och mysbyxor bara.

Senast ändrad av en moderator:

Fast vadå bara för man är modeintresserad och vill va snygg tror du inte man kan rida samtidigt??

Jag kan rida och lägger pengar på att utvecklas rider regelbundet dressyrlektioner.
Men jag lägger även ner pengar på fina saker i mitt tycke, jag älskar att matcha iallafall schabrak och benlindor sedan behöver inte jag ha samam färg.

Men om hästen har gula lindor gult schabrak kan jag tycka att om då ryttaren är brun och orange så matchar man ju ändå.

Men så är jag hemma med, jag vill ha färgtema i ett rum, vill inte ha röda gardiner, grön soffa och gul soffbord och brun tv och lila soffbord.
Finns nog de som tycker de är snyggt men inte jag varken hemma eller på hästen=)

Tycker inte man ska bry sig så mkt och lägga så onödig energi på vad andra gör och inte gör..
Om folk nu vill matcha och lägga 1000 tals kronor per månad på saker till hästen låt dom få göra de då.
Och om du själv skiter i hur du och hästen ser ut så ska du självklart få ha det så också:)

Själv tokälskar jag att shoppa saker till min häst och är nog en av de få som har en islandshäst och som har 20 par schabrak och benlindor och 20 tals täcken och annat mojs haha=)

Men det är ju bara hur kul som helst=)

Kan inget annat än hålla med.

kl
Sen finns det ytterligare en aspekt och det är när graden av moderiktighet och matching blir till ett mätinstrument till för att mäta ryttarens nivå av kunskap och skicklighet. Kan tänka mig att det är rätt vanligt att den ryttaren som kommer välmatchad i propra ridkläder blir tagen som mer "seriös" och duktigare än den ryttaren som dyker upp i mjukisbyxor, converse och har en jofa-hjälm på huvudet.

Aldrig någonsin blivit bemött så bara för jag inte har en sadel för 30 tusen och en ridhjälm för 5000.
Jag köper hellre billigt och mycket än dyrt och lite även om jag hade råd skulel jag inte köpa en hjälm för 5000 eller ett träns för 5000

Vad är det för stolpskott ni har träffat på igentligen??? min hjälm är 13 år gammal:o faktiskt köpt en ny i år för hela 850 spänn=)

Fast vadå bara för man är modeintresserad och vill va snygg tror du inte man kan rida samtidigt??

Klart man kan, men det är faktiskt skrämmande många som lägger hysteriska summor på utrustning men sen har de inte råd att ta lektioner för vettiga tränare så hästarna rids på ett bra och hälsosamt sätt.
Då tycker även jag att det är väldigt snedprioriterat.

Klart man kan, men det är faktiskt skrämmande många som lägger hysteriska summor på utrustning men sen har de inte råd att ta lektioner för vettiga tränare så hästarna rids på ett bra och hälsosamt sätt.
Då tycker även jag att det är väldigt snedprioriterat.

För att inte tala om vad en veterinär kostar.

Liknande trådar

Utrustning så nu måste jag komplettera garderoben under hösten. Förslag på prisvärda kläder med god funktion och som ser hyfsade ut mottages...
2
Svar
22
· Visningar
2 458
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar