Utseende på hösilage?

bettysmatte

Trådstartare
Har haft förstaskördhösilage som man lätt har kunnat tro var hö. Ljusgrönt/grönbrunt till färgen och väldigt torrt när man tar i det. Nu har jag öppnat en tredjeskördsbal från samma bonde, och det jag såg väl ut så här :eek:... Detta silage ser HELT annorlunda ut - nästan som att öppna en säck med gräs. Mycket mörkare till färgen och mycket blötare, känns det som. Fast enligt analyserna ska TS vara ungefär detsamma?

Fråga: Är det normalt att tredjeskörden ser ut så här? Hösilaget luktar inte konstigt, och jag kan inte se något mögligt eller liknande.

Ytterligare fråga: Jag står inför att vänja in mina två fånghästar (står just nu under behandling) på denna skörd. Hur gör jag bäst? Jag har gjort upp ett väääääldigt utdraget schema på tre veckor, där jag börjar med att byta ut 5%, sedan 10%, 15%, 25%, 35%, 50%, 75% och till sist 100%. Jag är uppe på 25% när vecka två börjar, och 50% när vecka tre börjar. Är det här bra, eller kan jag göra något bättre?

Hjälp :crazy:!

Sv: Utseende på hösilage?

Tredjeskörd har inte möjlighet att torka så länge som tidigare skörder. Därför blir det blötare, och därmed en annan enslieringsprocess.

Tror inte ts-stämmer...

Sv: Utseende på hösilage?

Nej, det KAN nästan inte stämma. Undrar vad mer i analysen som inte stämmer då :crazy:?

Ingen som vill tro något om hur snabbt man kan vänja in hästarna på det här?

Liknande trådar

Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 483
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 077
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 554
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar