Utrustningshysteri

kolblakkur

Trådstartare
Ja, det råder här hemma.

Jag har en minishettis, en standardshettis och ska eventuellt skaffa en b-ponny. Givetvis jättekorkat eftersom nästan ingen av dem kan dela utrustning :idea: Men varför göra livet lätt och ekonomiskt?

Jag har en bröstsele som passar både minisen och standardshettisen. Då behöver jag alltså bara en sele till B-ponnyn. Fel! Jag behöver en travsele till standardshettisen också. En travsele kan russet och standardshettisen säkert dela - bra då är det problemet löst. 2 selar, varav 1 ny.

Jag har en vagn som passar mini, men inte standard. Behöver sedan en rockard/speedcart som passar både russ och standardshettisen. Sedan behöver jag en sulky som passar B-ponnyn och en som passar standardshettisen (verkar inte finnas en som passar båda storlekarna på häst). Det blir 4 vagnar, varav 3 nya :crazy: :eek:

Ekonomiska bidrag tas emot på mitt konto hos Swedbank, PM:a för kontonummer.

Sv: Utrustningshysteri

Men det finns ju massor av sulkys som funkar för både shetland och russ? Sist jag tävlade hade jag samma vagn på både en liten shettis på 92 cm och en större russvalack (vet inte exakt hur hög han är, men över 125 iallafall). Kanske i minsta laget till russet men han tar inte ut stegen så mycket och trivs bra i den. Det är en äldre champion sulky. Men då jag sett större shettisar köras i betydligt större vagnar så hittar du säkert något som passar båda. Problemet är ju om dom behöver olika typer av vagnar.

Här är en annan, lite tyngre och stabilare sulky som jag har kört båda i också.

Ber om ursäkt för kvalitén på bilderna. :o Har även körd båda i samma rockard. Det funkar, men jag föredrar att ha en mindre vagn till den lille.

En kompis till mig byter bara skaklarna nar hon skall kora.

Där skacklarna sitter fast i vagnen (eller en bit fram på skackeln) får man svetsa fast ett rör som man kan trä i den andra skackeln i med ett eller flera hål i så man kan skruva fast med skruv+mutter. Sen får man ju säkert korta resten av skacklarna då röret ju blir en "förlängning".

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Har fodershettis som är inkörd,men vi fick inga saker med.... tänkte köpa en billigare sele och försöka hitta en lätt sulky som kan ta...
Svar
7
· Visningar
1 789
Senast: agtatoon
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: Ulrika C
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London