Utrustningsfråga.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
M

Montéryttare

Nu har jag klurat och kommit på, om jag rider m spärrgrinna, fäster ett par tyglar i den som sen löper genom martingallen... får man ha så!?! :confused: har självklart vanl tyglar i bett oxå :D eller kommer dom att klassa det som enklare "version av hackamore"?!?

Sv: Utrustningsfråga.

...ingen så vågar sig på en gissning...spekulera? :(

har ingen aning alls om det är tillåtet eller inte, men det var väldigt smart........nått för hemmabruk iallafall!
Vill oxå veta om det är tillåtet att ha så......

jahaja77 skrev:
har ingen aning alls om det är tillåtet eller inte, men det var väldigt smart........nått för hemmabruk iallafall!
Vill oxå veta om det är tillåtet att ha så......

Har legat o tänkt länge för att komma på det :p :D måste testa allt för att se om det går utan galopp i starten juhe :rofl:

det borde ju funka bra....

kom på en annan utrustningsfråga.....måste man ha stövlar?
vita ridbyxor? m.m
De som rider i dress har väl knappast stövlar?
alltså en dress för de som kör sulkylopp...
Visst får man rida i vanlig ridhjälm?
Vart köper man annars ett svart hjälmöverdrag?

jahaja77 skrev:
det borde ju funka bra....

kom på en annan utrustningsfråga.....måste man ha stövlar?
vita ridbyxor? m.m
De som rider i dress har väl knappast stövlar?
alltså en dress för de som kör sulkylopp...
Visst får man rida i vanlig ridhjälm?
Vart köper man annars ett svart hjälmöverdrag?

Du måste ha in reggad färg på hjälm/överdrag. Hjälm ce-märkt.(nästan alla är det)
Vita ridbyxor/byxor/dress o sen skor/chaps/ridstövlar. vad man vill, med klack.

Jo jag hoppas jag får ha så, tror hon kan gå bättre om jag rider henne mjukare, m bara spärrgrimma i starten.. vi får se,bara o hålla tummarna :o :D

jo jag har ju inregistrerad tävlingsfärg på jackan å då är ju hjälmfärgen oxå inregistrerad. Svart. Men jag vill ha hjälmöverdrag för jag har ju ingen svart hjälm.......vart köper man hjälmöverdrag?
Ok, trodde man måste ha ridstövlar, va bra om man inte måste det....

Jag såg nån bild på ett montèekipage där andra tygeln inte satt i bettet......det kanske var nått liknande ditt förslag?
vet inte vart jag såg den bilden dock, men det var här på buke och nån undrade vart den andra tygeln satt.

jahaja77 skrev:
jo jag har ju inregistrerad tävlingsfärg på jackan å då är ju hjälmfärgen oxå inregistrerad. Svart. Men jag vill ha hjälmöverdrag för jag har ju ingen svart hjälm.......vart köper man hjälmöverdrag?
Ok, trodde man måste ha ridstövlar, va bra om man inte måste det....

Jag såg nån bild på ett montèekipage där andra tygeln inte satt i bettet......det kanske var nått liknande ditt förslag?
vet inte vart jag såg den bilden dock, men det var här på buke och nån undrade vart den andra tygeln satt.

Jo precis, det var på Criks Hurricane. Men jag vet inte om dom ogillar att man drar den genom martingallen!?!

När ridstövlar är inget måste... Hjälmöverdrag finns på Brizy, täby galopp(Loca).

Det gick ruskigt bra med den utrustningen, sååå himla nöjd! Hästen har aldrig gått bättre :bump: "Man ska bota ont, med gott"ju snällare desto bättre :banana:

Kul att det funkade...

Jag håller på och exprimenterar lite med min grabb, han är ju inte tokhet men lite stirrig och gillar inte hävstång i munnen.

Men det är sista gången för hans del på kursen så det kanske är bäst att dra tidigare från jobbet och gräva fram spärrgrimman och martingalen?

Och så ska det testas med tredelat bett för det har jag inte provat tidigare...

/// ghost

ghost skrev:
Kul att det funkade...

Jag håller på och exprimenterar lite med min grabb, han är ju inte tokhet men lite stirrig och gillar inte hävstång i munnen.

Men det är sista gången för hans del på kursen så det kanske är bäst att dra tidigare från jobbet och gräva fram spärrgrimman och martingalen?

Och så ska det testas med tredelat bett för det har jag inte provat tidigare...

/// ghost

Jo asså det är as skumt. Hon går ju med "faxen" bett och är inte favorit hästen att köra bland skötarna :D Men nu med rakt gummi-bett o spärr-grimms-mojängen så stanna hon så fort jag sa Ptrooo... Red på bara den i votningen o hon blev nästan lite lat :angel: men det är bra, var jubara kval... så sånna stress-monster som har vart med ett tag tror jag man kan bota med mildhet å tålamod....
Lycka till på sista gågen på kursen :)

Va bra att det funkade så ypperligt......

va tvungen å kika igårkväll på travsport.se om det hade gått bra me kvalet, å det hade det ju!!

Det är faktiskt bil/linjestart kvar också, men det kan han ju. :idea: :D

Han har blivit mycket bättre och lugnare under kursen men från det till att kunna volta med vagn (ensam) är det nog en bit...

/// ghost

jahaja77 skrev:
Va bra att det funkade så ypperligt......

va tvungen å kika igårkväll på travsport.se om det hade gått bra me kvalet, å det hade det ju!!

Jo, jag gick in sent i volten för att ha tid att "ställa" om det blev strul, men det behövdes inte... blev sen ur volten ist :o tur att man var ensam o gotlänningen har "överseende" :angel: ;) med att jag inte alltid rider dom lättaste hästarna :rofl: Men som sagt, det gick ypperligt bra. Riktigt exemplarisk märr det där haha :d

ghost skrev:
Det är faktiskt bil/linjestart kvar också, men det kan han ju. :idea: :D

Han har blivit mycket bättre och lugnare under kursen men från det till att kunna volta med vagn (ensam) är det nog en bit...

/// ghost

Linje-start är nästan lika kul som auto... så på med brillorna o njut av farten ;)

Montéryttare skrev:
Linje-start är nästan lika kul som auto... så på med brillorna o njut av farten ;)

Men jag tänkte mig ju att jag kunde få ansluta till "min" tråd, Buke-hästar till start i stället... :angel:
Det är ju ännu roligare att tävla än att leka, autostart och linjestart är inte komplicerat för en gammal ponnytravräv. :D
Men om jag inte ska iväg någonstans kanske stoet får komma ut och känna på det lite...

/// ghost

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 042
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 184
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025