Utrustningens ursprung och framställning

the_connemara

Trådstartare
*Bryr er något om det? Varifrån lädret kommer och hur det är framställt? Hur schabrak och täcken är framställda? Barnarbete, djurplågeri, miljögifter jmf med djur- och miljövänlig läderproduktion och korrekta arbetsförhållanden?

*Är ni beredda att betalar mer för er hästs utrustning om ni med säkerhet vet att produkuten blivit framställd under bra förhållanden hela kedjan från råvara till färdigt produkt?

*Bryr ni er om fraktsätt och leveranssträcka när ni betäller på internet eller jagar ni bara billigast totaltpris? Väljer ni miljövänligare frakt eller närmre länder/butiker även om det kostar lite mer?

Personligen hade jag velat ha mer tydlig information om hur produkterna är framställda. Jag är en rätt lat människa (:o) så jag tänkte höra med er om ni vet vad de dyrare märkena står för i sin produktframtagning?

Vad får man om man väljer ett träns från Dyòn ex? Eller ett schbrak från Equiline? Täcken från HW?

Och de billigare märkena måste ju såklart dra in på produktionskostnaderna, vad drar de in på? Hur påverkar de ovanstående faktorer (arbetskraft, miljö, djur)? Vilka billigare märken kan man köpa med gott samvete?

Jacson? Knights? Hubertus billigare alternativ Cheval?

Sv: Utrustningens ursprung och framställning

Jag tror snarare de dyrare märkena lägger på mer än vad de billigare sparar in. Utan att vara säker tror jag inte för en sekund att dyrare märken har en mer miljövänlig framställning. Kan nån övertyga mig om motsatsen vore det glädjande.

dyra märken tillverkas oftast i europa. dvs inte i china eller taiwan, argentina el något annat fattigt land. så barnarbete och "slaveri" kan man iaf utesluta.

dessutom så garvas dyrt europeisk läder på ett mer miljövänligt sätt än billigt indisk läder. sånt läder innehåller ofta så många gifter att känsliga hästar får stora sår av det!

sen så håller dyrare saker längre än billiga, dvs det blir mindre sopor och mindre materialåtgång.

så nog kan man säga att det i almänhet är bättre att köpa kvalite.

sen så håller dyrare saker längre än billiga, dvs det blir mindre sopor och mindre materialåtgång.

Fast å andra sidan tenderar (enligt min erfarenhet) de som köper dyra märkesgrejer att köpa nytt titt som tätt allt eftersom modet växlar... Men jag förstår ditt resonemang.

Det skulle vara trevligt om det i större utsträckning fanns lokala sadelmakerier där man kunde köpa handtillverkade lädervaror, utan något speciellt märke, då får man nog i större utsträckning kvalitet för pengarna utan att riskera att behöva betala extra för ett märke.

Att lägga på extra för märket är jag oxå helt övertygad om. Men om man drar av de hundralapparna och vill köpa motsvarande märke - då vet jag inte riktigt vart man landar. För många mellanprismärken håller trots allt sämre kvalité än de snordyra, av de jag kikat på alltså (dvs inte överdrivet många ;)).

dyra märken tillverkas oftast i europa. dvs inte i china eller taiwan, argentina el något annat fattigt land. så barnarbete och "slaveri" kan man iaf utesluta.

dessutom så garvas dyrt europeisk läder på ett mer miljövänligt sätt än billigt indisk läder. sånt läder innehåller ofta så många gifter att känsliga hästar får stora sår av det!

Det är sådan här fakta jag hade velat ha mer av! En extrem googling på märkenas egna hemsidor är i nuläget ett måste. Ibland gillar jag matmärkningen :D

Hur är det förutom läderproduktionen (som kanske är mest känd inom hästsport)? Alla täcken, schabrak osv? Borstar? Hästskor?

Funderar helt fritt, lägg till prylar ni undrar över med eller vet något om :)

Det skulle vara trevligt om det i större utsträckning fanns lokala sadelmakerier där man kunde köpa handtillverkade lädervaror, utan något speciellt märke, då får man nog i större utsträckning kvalitet för pengarna utan att riskera att behöva betala extra för ett märke.

Och man får veta varitfrån lädret kommit, de brukar ju veta "allt" om sina produkter. Håller helt med! Svensktillverkat borde oxå vara en stor fördel.

Men handen på hjärtat, finns det ett intresse bland hästfolket när det väl kommer till kritan?

*Bryr er något om det? Varifrån lädret kommer och hur det är framställt? Hur schabrak och täcken är framställda? Barnarbete, djurplågeri, miljögifter jmf med djur- och miljövänlig läderproduktion och korrekta arbetsförhållanden?

*Är ni beredda att betalar mer för er hästs utrustning om ni med säkerhet vet att produkuten blivit framställd under bra förhållanden hela kedjan från råvara till färdigt produkt?

*Bryr ni er om fraktsätt och leveranssträcka när ni betäller på internet eller jagar ni bara billigast totaltpris? Väljer ni miljövänligare frakt eller närmre länder/butiker även om det kostar lite mer?

Jag köper aldrig de billigaste lädret och det dyraste nytt nästan alltid begagnat. Det man bör hålla sig borta ifrån av miljöskäl är kromgarvat läder men eftersom det sällan står hur det är framställt är det inte alltid lätt att veta vilken garvningsmetod som använts, att enbart gå efter ursprungsland går inte.

Sen kan man ju inte utgå från att det är barnrbete eller ett dåligt val för att saker är tillverkade i t ex Asien, det kan ju vara en produktion som ger massor av arbetstillfällen som inte funnits annars.

Om saker var märkta som miljövänliga tror jag fler skulle välja det men annars tror jag intresset är rätt svalt. Första gången jag sett frågan tas upp medan folk älskar att rabbla märken på hästutrustning i tråd efter tråd.

Sadelmakerier finns det massor av så vill man går det att sy upp sina egna grejer och vara säker på ursprunget på hantverket (och förhoppningsvis även lädret).

Personligen hade jag velat ha mer tydlig information om hur produkterna är framställda. Jag är en rätt lat människa (:o) så jag tänkte höra med er om ni vet vad de dyrare märkena står för i sin produktframtagning?

Vad får man om man väljer ett träns från Dyòn ex? Eller ett schbrak från Equiline? Täcken från HW?

Och de billigare märkena måste ju såklart dra in på produktionskostnaderna, vad drar de in på? Hur påverkar de ovanstående faktorer (arbetskraft, miljö, djur)? Vilka billigare märken kan man köpa med gott samvete?

Jacson? Knights? Hubertus billigare alternativ Cheval?

Klart att man bryr sig bara att man inte vet något om det. Jag väljer inte att beställa från butiker i sverige framför utlandet jag köper endast i butik eller från utlandet. Tycker det är saksamma att köpa något som finns i lager i utlandet som att jag ska gå till en svensk shop och dom ska beställa hem en vara åt mig.
Sedan vet man egentligen inte så mycket om många dyrare märken, Dy´on tillverkas i Indonesien om jag inte minns fel även JW till viss del så kan tänka mig att många finare märken gör samma sak. It´s all about the benjamins:angel:

Jag köper aldrig de billigaste lädret och det dyraste nytt nästan alltid begagnat. Det man bör hålla sig borta ifrån av miljöskäl är kromgarvat läder men eftersom det sällan står hur det är framställt är det inte alltid lätt att veta vilken garvningsmetod som använts, att enbart gå efter ursprungsland går inte.

Sen kan man ju inte utgå från att det är barnrbete eller ett dåligt val för att saker är tillverkade i t ex Asien, det kan ju vara en produktion som ger massor av arbetstillfällen som inte funnits annars.

Självklart finns det alltid andra hakar eller andra fördelar. Ekologisk ger ibland (ofta?) oupphov till med koldioxid utsläpp osv.

Så vad gäller läder hade man alltså behövt ha en märkning om garvningsmetod? Och genom information få folk att undvika kromgarvat pga miljöaspekten.

Om saker var märkta som miljövänliga tror jag fler skulle välja det men annars tror jag intresset är rätt svalt. Första gången jag sett frågan tas upp medan folk älskar att rabbla märken på hästutrustning i tråd efter tråd.

Sadelmakerier finns det massor av så vill man går det att sy upp sina egna grejer och vara säker på ursprunget på hantverket (och förhoppningsvis även lädret).

Jag är själv rätt kär i märken :o Men det är för att jag är så trött på skitgrejer som inte motsvarar mina krav på bra läder, bra passform, tvättbarhet osv osv. Oftast får man många fördelar på köpet med dyrare märken. Och vet man vad man får går man helst inte ifrån det sedan i kommande inköp.

De lokala sadelmakerier jag sett är väldigt dyra i sina grejer, troligtvis för att de är små. Då vill jag verkligen veta vad jag köper för slutprodukt. Snabbt ex: http://www.freewebs.com/hanstasadelmakeri/trnsmm.htm Det är väl nackdelen med att inte "vara ett märke". Men har de färdiga produkter att se är iaf jag inte den som är den dock är de ju svårare att hitta än ex Hööks och andra kända butiker.

Borde kanske starta en tråd om lokala sadelmakerier, men jag vet inte hur man skulle få till det med forumreglerna. Efterlysning och reklam. Men det hade varit bra :idea:

Senast ändrad:

Sedan vet man egentligen inte så mycket om många dyrare märken, Dy´on tillverkas i Indonesien om jag inte minns fel även JW till viss del så kan tänka mig att många finare märken gör samma sak. It´s all about the benjamins:angel:

Mer sådan fakta vill jag se, både här men främst i butik och folkmun :bump:

Tycker det är saksamma att köpa något som finns i lager i utlandet som att jag ska gå till en svensk shop och dom ska beställa hem en vara åt mig.

Tänkvärt. Även om butiken kanske tar din beställning tillsammans med deras övriga från samma tillverkare. Men ser man på transportbiten så tja, min kompis kör lastbil för ett åkeri och det är ju rätt många mil den rullar med mycket liten last tyvärr så den biten har nog vi enskilda konsumenter svårt att påverka.

Det är väl skitsamma om det tillverkas i Indonesien om man inte vet hur produktionen ser ut. Det kanske är ett företag som förser en hel by med arbetstillfällen, verkar dumt att ta det ifrån dem.

Nu när du säger det, så inser jag att jag aldrig ens tänkt på det :eek: Vad arg jag blir på mig själv. Jag är inte en extrem humanist eller miljökämpe men försöker köpa ekologiskt, djurvänligt och människovänligt vad gäller andra produkter så varför inte när det fäller häst?

Rör det hästens foder så kollar jag alltid en gång extra, men inte när jag beställer utrustning till mig eller kusen. Leveranssätt brukar jag, när säljaren erbjuder alternativ, välja miljöfrakt. Bl.a. vissa bokhandlar ger den möjligheten. Har aldrig sett några alternativa varianter på hästsidor. Köper helst lokalt eller åtminstone från Sverige, har aldrig beställt hästutrustning från utlandet.

Jo, jag kan nog tänka mig att betala lite mer för en produktionskedja som tar hänsyn till miljo, människor och djur. Men var finns de leverantörerna?

Det är väl skitsamma om det tillverkas i Indonesien om man inte vet hur produktionen ser ut. Det kanske är ett företag som förser en hel by med arbetstillfällen, verkar dumt att ta det ifrån dem.

Ja det var ju felvis det vi kom fram till, jag citerade mer för att jag vill ha fram fakta. Även om de såklart vill arbeta så hade jag faktiskt valt ett svensktillverkat framför utländskt om det bara stod mellan de punkterna pga fraktavståndet. Och som Centaur sa så kan man inom EU iaf (väl?) försäkra sig om att det inte är barn/slavarbete under dåliga förhållanden.

Pga dåligt märkning är det svårt att göra rätt val. Att köpa svensk mat är ju tex inte en garanti eftersom det likagärna kan varit skickat till europas alla hörn för att slaktas, styckas, förädlas, förpackas osv och på den vägen ger upphov till mångdubbla koldioxidutsläpp. Ändå köper jag svenskt. Jag vill innerst inne tro att det är mest rätt. Och eftersom jag inte får mer information som kund i butik så gör jag det enkla valet och väljer svenskt. Hade det stått hur mkt miljöpåverkan produkterna gett hade jag haft mer att gå på i mitt val. Jag, och som jag tror även gemene man, prioroiterar inte att ha stenkoll på hela produktionskedjan tyvärr. Men är det inte då butikernas ansvar att informera oss om deras produkter? Vi borde ställa mer krav på alla konsumtionsområden tycker jag.

Nu när du säger det, så inser jag att jag aldrig ens tänkt på det :eek: Vad arg jag blir på mig själv. Jag är inte en extrem humanist eller miljökämpe men försöker köpa ekologiskt, djurvänligt och människovänligt vad gäller andra produkter så varför inte när det fäller häst?

Vad roligt, det var bland annat mitt mål att öppna ögonen :) Jag har inte heller tänkt mkt på det innan men nu blev jag nyfiken, jag är precis som du i den övriga konsumtionen.

Rör det hästens foder så kollar jag alltid en gång extra, men inte när jag beställer utrustning till mig eller kusen. Leveranssätt brukar jag, när säljaren erbjuder alternativ, välja miljöfrakt. Bl.a. vissa bokhandlar ger den möjligheten. Har aldrig sett några alternativa varianter på hästsidor. Köper helst lokalt eller åtminstone från Sverige, har aldrig beställt hästutrustning från utlandet.

Jag beställer en hel del kurslitteratur och har då sett miljöfrakt endel (används i alla fall utom ett där den utlovade boken trots förfrågan vad slut i bokhandeln och jag kände att de dagarna kortare lev tid vanligt frakt gav var värt det när kursen redan startat) men reagerade på att jag inte såg det på någon av de hemsidor jag letade täcken på. Täcket var slut i butik, jag handlar annars precis som du oxå helst av min lokala butik om det inte är många hundra dyrare där än på internet vid stora summor.

Jo, jag kan nog tänka mig att betala lite mer för en produktionskedja som tar hänsyn till miljo, människor och djur. Men var finns de leverantörerna?

DET undrar jag med! Jag vill väldigt gärna veta :bump:

Jättebra tankeställare! Jag försöker vara ganska miljövänlig och def. vill veta vart saekr kommerifrån etc. men som ni sagt, det är väldigt dåligt med lätthittad info. om sånt på hästutrustningsfronten :/

En lista vore bra hehe!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka