Utrustningens ursprung och framställning

Sv: Utrustningens ursprung och framställning

Jättebra att du väcker lite tankar! Finns inga krav på t.ex. läderframställning och fraktalternativ så kan det nog dröja innan det börjar dyka upp också. Så ju fler som har det som krav eller önskemål, desto bättre.

Jättebra att du väcker lite tankar! Finns inga krav på t.ex. läderframställning och fraktalternativ så kan det nog dröja innan det börjar dyka upp också. Så ju fler som har det som krav eller önskemål, desto bättre.

Exakt! Hästsverige behöver upplysas :D

Vilken bra tråd du startat och jag nu har hittat till!

Jag är en sån där person som köper mycket ekologiskt och rättvist till mig själv. Men när det gäller hästen kommer jag på mig med att sakna det tänkesättet nästan helt.

Ekologiskt odlad havre, tex, äter pålle inte. (Vet inte ens om det finns som foder.)

Häromdagen, dock, avstod jag från ett billigt och till synes bra och ganska snyggt regntäcke, när jag såg att det var importerat från Kina. Kina och lågbudget i kombination, gav mig lite dålig smak i munnen.

Vad gäller de dyrare märkesprodukterna, så finns det ju i alla fall en chans att de är lite schysstare tillverkade eftersom man inte gjort sitt allra, allra yttersta att pressa priset, vilket man ju har med riktiga lågprisprodukter.

Ekologiskt odlat HÖ finns här i faggorna iallafall, dock inte på "mitt" stall. Men eko-havre eller -korn har jag inte hört ryktas om..

Helt ärligt så har jag inte haft den minsta tankeställare hur produkterna tillverkas med hänsyn till miljö, människor och djur.
Det jag har tagit hänsyn till gällande ursprungsland är uteslutande baserat på lädrets kvalitet och hantverkets kvalitet. Lite hänger det hand i hand, för det bästa lädret produceras i Europas garverier, och de bästa hantverkarna vad gäller lädervaror finns i Europa likaså. Således - rätt korta fraktvägar och rätt bra grundförhållanden i och med EU-regler. Indiskt läder = dåligt material, hållbarhet och hantverk.

Vad gäller andra saker förutom läder så är en stor del av dessa tillverkade i asien, speciellt om vi diskuterar tygprodukter. Har sett både dyra och billiga produkter härstamma från dessa områden.

Info om var grejerna tillverkas finns ofta att hitta på själva etiketten, men det är faktiskt inte alla märken som skriver ut tillverkningsland. Vet att Eskadron/Pikeur tillverkar grejer såväl i Europa såsom i asien, men att många av deras produkter t ex saknar etiketter med ursprungsbenämning, och det är säkert en hel del andra som gör likadant.

Ekologiskt odlat HÖ finns här i faggorna iallafall, dock inte på "mitt" stall. Men eko-havre eller -korn har jag inte hört ryktas om..

Allmänt om foder. Jag har ingen koll på ekoodlingar heller faktiskt men här satsar vi på närproducerat iaf :) Hö brukar finnas med rimliga värden och god hygienisk kvalité hos någon av våra höbönder härikring, havre hämtar vi hos vår lokala lilla kvarn :love: som krossar korn och blandar en säck till oss när vi ringer och behöver hämta mer. Befor köper vi dock på Lantmännen eftersom mammas sto vägrar äta annan. Linfröpellets finns bara en Lantmannaaffär som har en bit bort tyvärr. Färdigfoder har vi aldrig använt. Halm finns oxå hos lokala bönder.

Blev det inte en väldigt hets kring merinoull sedan man klargjort hur fåren skinnflås eller hur det nu var? Flertalet fårskinnsprylar till häst av den dyrare sorten var/är ju av merinoull. Det är ju iaf ett sätt att göra skillnad på.

Själv har jag funderat kring ämnet men aldrig riktigt kommit fram till något. Ibland behöver man specifika saker och kanske ska vara glad att en butik i landet har det. Då kan man inte sitta och vänta på ett bättre, mer ekologiskt eller humant alternativ.

Hästvärlden borde kanske bli bättre på den biten. Många är ju beredda att lägga mycket slantar på utrustning som är BRA. Och en liten tårtbit av det borde vara bra arbetsförhållanden, till exempel.

För övrigt så är jag ingen storshoppare och beställer sällan från nätet. Shoppar i butikerna här eller på mässor. Foder blir värre, fullblodet äter inte vad som helst, men hö tar vi eget och köper delvis in extra hö från bönder i trakten.

Fårskinnaprodukterna missade jag helt! Undra hur fåret som burit våra mattespaddar mått?

Om det är merinoull så kan det inte ha mått så bra :crazy: De skinnflås ju levande för att undvika att ullen blir förstörd av en viss fluga/insekt. Läste på lite innan, och efter en doku från Kalla Fakta stoppade nästan 20 svenska företag importen av merinoull, klädföretag alltså. Sen spred det sig i Norden och vidare ut i världen. Jättebra tycker jag! Men som sagt - våra paddar då? Och nosludd, benpaddar, sadelgjordsskydd....

Vet att det fanns en monter på GHS förra året med äkta merinoull i sina paddar. Det var ganska folktomt där.

Vet att det fanns en monter på GHS förra året med äkta merinoull i sina paddar. Det var ganska folktomt där.

Utsätts alla merinoullfår (eller vad de heter) för att bli flådda/skurna på det där sättet? Ska man räkna med att det har skett om det inte tydligt står på produktens förpackning att det inte har gjorts?

Egentligen borde ju hästägare vilja ha produkter från djur som behandlats bra, eftersom man väl oftast gillar djur om man har häst.

Lädergrejerna då, kan man veta något om hur de mådde medan de levde?

(Och jag som varit så noga med att ha fårskinnspadd till min unghäst, nu får jag dåligt samvete.)

Allmänt om foder. Jag har ingen koll på ekoodlingar heller faktiskt men här satsar vi på närproducerat iaf :) Hö brukar finnas med rimliga värden och god hygienisk kvalité hos någon av våra höbönder härikring,

Närproducerat hö är nog det vanligaste, tror du inte det? Skulle man köra långa sträckor med enorma lass av något så pass billigt och enkelt som hö?

Jag har funderat på torven - en massa groddjur är ju utrotningshotade, då är det väl egentligen rätt dumt att man så ofta använder torv som strö?

Allmänt om ekofoder, så läste jag för någon dag sedan att anledningen till att det finns så pass lite ekokött att köpa är att det är ont om ekofoder. Jag vet inte exakt vad kor äter mer än hö (el motsv) men delvis är det väl samma som hästar kan jag tro.

Ekofoder borde väl ha lite samma ursprung som vår egna ekomat? En ekologisk gård får ju inte använda handelsgödsel t.ex., så ekologiska köttdjur borde alltså inte få fodras med foder från odlingar där handelsgödsel används?

Själv bor vi "granne" med en stor mjölkgård som jag alldeles nyligen fick veta var ekologisk. Då blir man lite extra glad, faktiskt. Det går riktigt bra för dem och de har en nybyggd lagård med halvt om halvt lösdrift och en helt ny lösdrift bredvid. Så lite lönsamt måste det vara med ekologisk mjölk iaf :)

Angående om ALLA merinofår flås levande kan jag inte svara på, som jag fattade sker det främst i Australien. Om man går in på TV4s hemsida, klickar sig in på Kalla Fakta och sen program från våren 2008 så kan man se deras inslag. Kanske ska passa på och varna för rätt starka bilder...
Men själv har jag svårt att tro att våra hästprodukter är av merinoull då det är en väldigt fin och dyr ull och den används mkt till t.ex. underställ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka